• Anonym (missfall)

Räknas ett missfall som man mist sitt barn?

Undrar hur andra anser om man fått missfall, är det som att mista sitt barn? Eller andra ser det som barnet inte är ett barn ännu? Har precis fått missfall (3dje barnet)...kan jag säga att jag e mamma till 3 eller det räknas inte?

• Svar på tråden Räknas ett missfall som man mist sitt barn?
  • Fiyali

Före vecka tolv ser jag det absolut inte som att förlora ett barn.
    Därefter är allt relativt.
    Jag skulle dock vara försiktig med att innan vecka tjugo säga att "jag förlorat ett barn".
    Enbart för att jag personligen har känt mer för mina barn i vecka 30, vid födseln, efter några månader och när det gått år, än vad jag gjorde i vecka 20. Jag skulle känna mig "dum" om jag sa att jag förlorat ett barn, för jag själv hade känt det som om jag satte mig på folks smärtor då det verkligen handlar om att förlora ett "riktigt" barn.

Jag skulle nog sagt "vi förlorade barnet i vecka 20", det är för mig inte lika starkt som enbart meningen "jag har förlorat ett av mina barn".  - Då ser jag en underbar 3 åring med livsenergi som somnat.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fiyali

Före vecka tolv ser jag det absolut inte som att förlora ett barn.
    Därefter är allt relativt.
    Jag skulle dock vara försiktig med att innan vecka tjugo säga att "jag förlorat ett barn".
    Enbart för att jag personligen har känt mer för mina barn i vecka 30, vid födseln, efter några månader och när det gått år, än vad jag gjorde i vecka 20. Jag skulle känna mig "dum" om jag sa att jag förlorat ett barn, för jag själv hade känt det som om jag satte mig på folks smärtor då det verkligen handlar om att förlora ett "riktigt" barn.

Jag skulle nog sagt "vi förlorade barnet i vecka 20", det är för mig inte lika starkt som enbart meningen "jag har förlorat ett av mina barn".  - Då ser jag en underbar 3 åring med livsenergi som somnat.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym (Höhöh)
    Anonym (sius) skrev 2010-05-27 20:49:44 följande:
    Fick du inte det? Vet en del som gjort det.
    Om jag var i situationen så skulle jag begrava mitt barn om jag fick missfall i v15*
  • Anonym (sius)
    Anonym (Höhöh) skrev 2010-05-27 23:32:18 följande:
    Om jag var i situationen så skulle jag begrava mitt barn om jag fick missfall i v15*
    Aha ok, jag missförstod.
  • FannyGioia
    Mad as snow skrev 2010-05-27 21:04:21 följande:
    Det hela är en väldigt personlig fråga och det finns inga givna mallar för hur man bör känna. Jag har fått fyra tidiga missfall på raken, och jag ser det inte som att jag har förlorat fyra barn. Men fyra gånger har hjärtat stannat i kroppen och fyra gånger har jag fått släppa det där barnet som jag såg inom mig, det väsen som började växa sig fast i min kropp. Jag är ingen fyrabarnsmamma, men jag har förlorat någonting fyra gånger. Någonting som för mig var alldeles oerhört. Att förlora ett barn i en långt gången graviditet kan jag inte ens föreställa mig. Eller jo, det kan jag nog. Jag har väldigt svårt att förstå hur man skulle kunna peka finger åt en människa som i den situationen anser sig ha förlorat ett barn. Det handlar om så många saker: förväntningar, filosofiska tankegånger angående när en människa är en människa, upplevelsen av att vara gravid, upplevelsen av att förlora det som vecka ut och vecka in har vuxit sig fast och pumpat blod inuti kroppen. Man får säga precis hur man vill. Har man mist ett barn så har man.
    Håller med dig.
  • enny signatur
    Anonym (missfall) skrev 2010-05-27 11:55:33 följande:
    Undrar hur andra anser om man fått missfall, är det som att mista sitt barn? Eller andra ser det som barnet inte är ett barn ännu? Har precis fått missfall (3dje barnet)...kan jag säga att jag e mamma till 3 eller det räknas inte?
    beror på vad du känner, varför har någon annan definationsrätt?
  • Pormoicheia

Vi blev erbjudna att begrava barnet vi miste i v 17 i begravningslunden här där vi bor.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Jollybolly

Jag ser det som att jag har förlorat ett barn.
    Men det är svårt det där, man sörjer någon som aldrig riktigt fanns, men som skulle bli. Man planerar och längtar, föreställer sig hur det kommer att bli.

Vad andra anser skiter jag fullständigt i.

• Fiyali
    Jollybolly skrev 2010-05-28 09:21:10 följande:
    Jag ser det som att jag har förlorat ett barn. Men det är svårt det där, man sörjer någon som aldrig riktigt fanns, men som skulle bli. Man planerar och längtar, föreställer sig hur det kommer att bli. Vad andra anser skiter jag fullständigt i.
    Jaha! Jag tyckte det stod så här i din TS: Undrar hur andra anser om man fått missfall, är det som att mista sitt barn? Eller andra ser det som barnet inte är ett barn ännu? Har precis fått missfall (3dje barnet)...kan jag säga att jag e mamma till 3 eller det räknas inte? - Enbart därför jag svarade, tycker det är ytterst märkligt att man starta en tråd med en frågan om man fullständigt skiter i vad andra tycker. Jag personligen hade inte ställt en fråga om jag inte ville ha svar från andra, då hade jag nöjt mig med att svara på mina egna frågar, vilket jag oftast ändå gillar svaret bäst på!
  • Mad as snow
    Fiyali skrev 2010-05-28 09:32:42 följande:
    Jaha! Jag tyckte det stod så här i din TS: Undrar hur andra anser om man fått missfall, är det som att mista sitt barn? Eller andra ser det som barnet inte är ett barn ännu? Har precis fått missfall (3dje barnet)...kan jag säga att jag e mamma till 3 eller det räknas inte? - Enbart därför jag svarade, tycker det är ytterst märkligt att man starta en tråd med en frågan om man fullständigt skiter i vad andra tycker. Jag personligen hade inte ställt en fråga om jag inte ville ha svar från andra, då hade jag nöjt mig med att svara på mina egna frågar, vilket jag oftast ändå gillar svaret bäst på!
    Öh? Hjärnsläpp? Trådstartaren är inte Jollybolly mig veterligen.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
Svar på tråden Räknas ett missfall som man mist sitt barn?