• Charlotta71

Hur finner man en donator?

Hej,
    Vi har precis varit och träffat Landstinget och vi har två alternativ framöver. Antingen gör vi ytterligare IVF:er (gjort 7 plock och 6 tillbakasättningar privat med 2 grav/missfall) eller så kan de hjälpa oss med äggdonation (korsdonation).

Hur 17 hittar vi en donator som är under 35 år och som har familj och som vill hjälpa oss?  Vi har endast de som är äldre i bekantskapskretsen + unga tjejer som inte har familj ännu.

Någon som har tips på hur man kan gå tillväga?

Ytterst tacksam för svar!
    Lottis

• Svar på tråden Hur finner man en donator?
  • villsågärna38

I Stockholm iaf behöver det inte vara någon som har familj utan unga tjejer utan barn funkar också bra. Svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda i andra landsting. Här på FL kan man ju också läsa om tjejer som inte har egna barn och som donerar ändå. Lycka till! Kramar

• Charlotta71

Tack, det är i Huddinge som vi går nu.

Hmmm, jag får gå igenom bekantskapskretsen och se hur många vi har att välja på...

Tack!
    Kram

• villsågärna38
    Charlotta71 skrev 2010-05-27 14:58:59 följande:
    Tack, det är i Huddinge som vi går nu. Hmmm, jag får gå igenom bekantskapskretsen och se hur många vi har att välja på... Tack! Kram
    Ja gör det. De bedömer ju sedan från fall till fall och donatorn får träffa både läkare, göra undersökning och träffa kurator. Är det en person som gör det av rätt anledningar, har bearbetat vad det innebär och är fertil och infektionsfri så bör det inte vara några problem. Om ni får tag på en person sen som vill ställa upp så tänk på att tipsa henne om att ta infektionsproverna med en gång eftersom hon ska ta dem två ggr med sex månaders mellanrum innan hon kan donera. Hon kan ta proverna redan innan hon blivit godkänd så tappar ni inte fart där. Processen att få donatorn godkänd tar sedan någon månad. Kristina som är barnmorska och koordinator för ÄD på Huddinge är jättegullig och bra att ringa till om man har frågor. Kram och lycka till!
  • Charlotta71

Aj då! Menar du att det tar 6 månader innan vi kan göra en ÄD i sådana fall? Märkligt, det nämnde inte läkaren utan menade på att vi skall köra igång så snart som möjligt i sådana fall. Jag har fyllt 39 och därav är vi och läkaren lite stressade förstås.

Jag tror att det var Kristina vi träffade idag och hon var UNDERBAR!

Vi har varit helt inställda på utlandet men får se hur det blir nu....

• villsågärna38
    Charlotta71 skrev 2010-05-27 15:08:43 följande:
    Aj då! Menar du att det tar 6 månader innan vi kan göra en ÄD i sådana fall? Märkligt, det nämnde inte läkaren utan menade på att vi skall köra igång så snart som möjligt i sådana fall. Jag har fyllt 39 och därav är vi och läkaren lite stressade förstås. Jag tror att det var Kristina vi träffade idag och hon var UNDERBAR! Vi har varit helt inställda på utlandet men får se hur det blir nu....
    Ja så brukar det vara iaf men kolla med Kristina. Du kan ringa telnr de har för ÄD och lämna meddelande så ringer de alltid tillbaka sen. Kan vara så att ni kan börja med en gång genom att vara mottagarpar 2 innan er donator är godkänd. Det erbjudandet fick vi efter tre månader när jag tänker efter men då fick vi tyvärr inga ägg Man är inte garanterad ägg då, om donatorn får 10 eller fler delar de på två. Kram
  • Charlotta71

Jag får slå dem en signal och fråga helt enkelt.
    Måste dontorn få 10 ägg eller mer då får vi som mottagarpar 2 ägg?

Är du gravid idag/fått barn?

Lottis

• villsågärna38
    Charlotta71 skrev 2010-05-27 15:33:33 följande:
    Jag får slå dem en signal och fråga helt enkelt. Måste dontorn få 10 ägg eller mer då får vi som mottagarpar 2 ägg? Är du gravid idag/fått barn? Lottis
    Om donatorn får 10 ägg eller fler får ni hälften, om hon får 9 eller färre får ni inga som mottagarpar 2. Jag har fått mf innan och gjort otaliga ivf:er, även gjort ett avbrutet ÄD (då vi inte fick några ägg) ett ET med ÄD som var neg och nu gör vi snart FET. Kram
  • Charlotta71

Jag håller tummarna för dig! Jag vet verkligen hur kämpigt det är.....

Tack för svaren.

• Charlotta71

villsågärn38; hej igen!
    Efter era behandlingar och om det, gud förbjude, inte löst sig. Kommer ni att åka utomlands då eller hur tänker ni?

Vi väntar även svar på missfallsutredning och får se sedan vilken väg vi tar. Vill inte ge upp IVF trots att vi haft MA två gånger...

• villsågärna38
    Charlotta71 skrev 2010-05-27 16:15:47 följande:
    villsågärn38; hej igen! Efter era behandlingar och om det, gud förbjude, inte löst sig. Kommer ni att åka utomlands då eller hur tänker ni? Vi väntar även svar på missfallsutredning och får se sedan vilken väg vi tar. Vill inte ge upp IVF trots att vi haft MA två gånger...
    Jo det gör vi nog men har en donator som ställer upp en gång till efter sommaren om vi behöver. Inte lätt att ge upp hoppet om en bebis, ja du vet ju hur det är {#lang_emotions_heart}

Har du prövat med Trombyl, prenisolon? Många får ju missfall pga proppar i moderkakan eller livmodern och om man tar 75 mg Trombyl per dag så kan man förebygga. Har man hög koagulation av blodet kan man t o m behöva Fragmin om man blir gravid. Prenisolon får ju en del som har ett för aktivt immunförsvar. Sen finns det ett par prover som kan vara värda att ta och som utländska studier visar kan ge tidiga missfall. Ureaplasma och mykoplasma, de är besäktade med klamydia och behandlas med antibiotika om man har dem. Kram
Svar på tråden Hur finner man en donator?