Nikotin vid gravid
Hej! Tidigare rökare men nu gravid, har börjat med nikotin sugtabletter är detta skadligt för barnet?
Hej! Tidigare rökare men nu gravid, har börjat med nikotin sugtabletter är detta skadligt för barnet?
Enligt min bm så är det värre att äta nikotin preparat än att röka, då du då får i dig mer nikotin på engång. Säger inte att du ska röka istället men försök sluta med båda!
Ja det är det.
Från Läkemedelsverkets hemsida:
"Nikotin passerar till fostret och påverkar fostrets andningsmönster och cirkulation. Effekten på fostrets cirkulation är dosberoende.
Gravida rökare bör därför alltid rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Risken för fortsatt rökning kan dock utgöra en större fara för fostret än användning av nikotinersättningspreparat inom ramen för ett rökavvänjningsprogram. Nikotin Niconovum bör inte användas annat än av gravida med högt nikotinberoende efter läkares inrådan."
Hela produktresumén kan du läsa här:
www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/humspc/Nikotin%20Niconovum%201%2C25%20mg%20lozenge.pdf
Nikotinläkemedel är lika farligt som rökning.
När jag väntade mitt andra barn, och inte lyckades sluta röka, pratade jag med min läkare om detta.
Han sa att han inte kunde rekomendera eller skriva recept på tabletter eller tuggumin för det var att likställa med att ordinera cigaretter.
Däremot sa han "off the record" att om valet stod mellan att fortsätta röka som jag gjorde under hela graviditeten eller att använda sugtabletter under ETT LITET TAG så var det senare naturligtvis att föredra.
Jag gjorde valet att använda sugtabletter under ca 2 veckor för att sen sluta helt med allt under resten av graviditeten.
Däremot ska man absolut INTE använda plåster då de ger ett kontinuerligt nikotinpåslag utan pauser emellan.