• Anonym

Nikotin vid gravid

Hej! Tidigare rökare men nu gravid, har börjat med nikotin sugtabletter är detta skadligt för barnet?

• Svar på tråden Nikotin vid gravid
  • snappi81

Enligt min bm så är det värre att äta nikotin preparat än att röka, då du då får i dig mer nikotin på engång. Säger inte att du ska röka istället men försök sluta med båda!

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • Minomin

Ja det är det.

Från Läkemedelsverkets hemsida:

"Nikotin passerar till fostret och påverkar fostrets andningsmönster och cirkulation. Effekten på fostrets cirkulation är dosberoende.

Gravida rökare bör därför alltid rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Risken för fortsatt rökning kan dock utgöra en större fara för fostret än användning av nikotinersättningspreparat inom ramen för ett rökavvänjningsprogram. Nikotin Niconovum bör inte användas annat än av gravida med högt nikotinberoende efter läkares inrådan."

Hela produktresumén kan du läsa här:

www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/humspc/Nikotin%20Niconovum%201%2C25%20mg%20lozenge.pdf

• Minomin
    snappi81 skrev 2010-05-27 17:15:59 följande:
    Enligt min bm så är det värre att äta nikotin preparat än att röka, då du då får i dig mer nikotin på engång. Säger inte att du ska röka istället men försök sluta med båda!
    Hej å hå, ytterligare en dåligt uppdaterad BM. Fatta inte att dom inte kan uppdatera sig på ämnena dom så prompt ska uttala sig om.

Det kom en dansk studie 2006 som lutade åt detta, men studien är av dålig kvalité och man kan (enligt Läkemedelsverket) inte dra några slutsatser av den.

Från Läkemedelsverkets hemsida:

"Det låga antalet kvinnor som använt nikotinersättning, och det låga antalet missbildningar, gör resultaten från den aktuella studien mycket osäkra. Dessutom gjordes analyserna enbart på kvinnor som fött levande barn, och således är det okänt hur många fall av spontanaborter och intrauterin fosterdöd som förekom. Vidare anges inga uppgifter om dosering, duration och typ av nikotinersättning. Inte heller framkommer om kvinnorna medicinerade med andra läkemedel som förknippats med ökad risk för missbildningar. Validering av fallen av missbildning förefaller inte heller vara utförd, vilket är en begränsning då det rör sig om ett så litet antal fall. Ingen korrektion för eventuella samvarierande riskfaktorer förefaller vara utförd för gruppen som använde nikotinersättning. Sammantaget gör dessa begränsningar att resultaten är mycket osäkra och svårtolkade och kan som bäst endast ses som hypotesgenererande.

Författarna diskuterar att en förklaring till skillnaden mellan rökande kvinnor och kvinnor som använt nikotinersättning kan vara att nikotinersättning leder till högre toppkoncentrationer av nikotin i blodet jämfört med rökning. Detta är inte korrekt. Nikotinersättning leder sällan eller aldrig till så höga toppkoncentrationer som ses vid rökning.

Läkemedelsverkets bedömning är att data från den publicerade studien inte ger stöd för slutsatsen att nikotinersättning är farligare för fostret än om modern skulle fortsätta röka."
  • Anonym

Nikotinläkemedel är lika farligt som rökning.
    När jag väntade mitt andra barn, och inte lyckades sluta röka, pratade jag med min läkare om detta.
    Han sa att han inte kunde rekomendera eller skriva recept på tabletter eller tuggumin för det var att likställa med att ordinera cigaretter.
    Däremot sa han "off the record" att om valet stod mellan att fortsätta röka som jag gjorde under hela graviditeten eller att använda sugtabletter under ETT LITET TAG så var det senare naturligtvis att föredra.
    Jag gjorde valet att använda sugtabletter under ca 2 veckor för att sen sluta helt med allt under resten av graviditeten.

Däremot ska man absolut INTE använda plåster då de ger ett kontinuerligt nikotinpåslag utan pauser emellan.

Svar på tråden Nikotin vid gravid