• Anonym (galen av oro)

Någon som haft synnervsinflammation? (opticusneurit)

Hej!

Någon som har haft synnervsinflammation som kan berätta hur det kändes och hur länge det höll i sig? Jag har troligen drabbats av synnervsinflammation. Jag tyckte det gick åt rätt håll och att både smärtan i/bakom samt synen blivit bättre, men så idag blev synen plötsligt mycket sämre än den någonsin varit. Är det vanligt att det blir så eller kan det bero på att jag dessutom åkt på feber och förkylning??
    Jag har nyligen varit ordentligt sjuk i både bihåle/öroninflammation, kan det ha orsakat inflammationen?
    Jag håller på att utredas för MS då den oftar startar med synnernsinflammation. Har gjort en MR på hjärna och hals/nacke men ingen sk plack har hittats. Man kunde heller inte se någon inflammation på synnerven på MR vilket tyder på att det inte är någon kraftig inflammation men det känns ändå väldigt obehagligt att synen är så dålig.  
    Har idag tagit prov på spinalvätskan och ska göra ytterligare en MR på hela ryggen för att helt kunna utesluta MS.

Men ni som har MS som började med synnervsinflammation, kunde man direkt då fastställa sjukdomen? Läste på någon sida på nätet att en viss procent av de som drabbas av synnervsinflammation SÅSMÅNINGOM utvecklar MS.

Håller på att gå under av oro och är helst slut efter alla provtagningar och denna väntan som är som tortyr.

Mvh

T

• Svar på tråden Någon som haft synnervsinflammation? (opticusneurit)
  • Multignutten

Ja, jag har haft synnervsinflammation... Jag hade också bihåleinflammation när jag fick synnervsinflammationen. 

I mitt fall tappade jag synen gradvis på ena ögat och tillslut såg jag bara med halva ögat och åkte då till VC. De skickade mig till en (värdelös) ögonakut och sen vidare till öron-näsa-hals eftersom man inte hittade nått fel på ögoneakuten. På öron-näsa-hals ville de lägga in mig och ge mig antibiotika i dropp men jag vägrade eftersom de inte visste vad som var fel. Jag lyckades få till en remiss till en annan ögonakut som jag själv åkte till dagen efter på ett helt annat sjukhus och där tog det 30 min så konstaterades att jag hade synnervsinflammation och att den fick läka ut av sig själv, antibiotika hjälper inte. Jag var därefter sjukskriven i 3-4 veckor innan jag fick tillbaka synen, som kom tillbaka gradvis. Vad jag inte visste då, var att de skickat en remiss till neurolog, det görs alltid när man har synnervsinflammation tydligen, och jag blev sen kallad till en neurolog som skickade mig på en massa undersökningar. Jag blev röntgad från topp till tå kändes det som och fick lämna blodoprov och sen genomgå MR och LP. Efter ca 5 mån fick jag åka på återbesök och då började läkaren mumla om MS, i ca 6 mån lästa jag allt jag kom över om MS och visste att det var det jag hade. I nov 2004 fick jag min diagnos och visst var det MS... 
    Till mig sa det att synnervsinflammation är ofta det första synliga tecknet på MS och i mitt fall stämde det ju. Jag hade haft en del konstiga symptom i fler år innan men inte fattat att jag var sjuk så jag sökte aldrig för det, trodde jag inbillade mig...
  • Anonym (galen av oro)

Tack för ditt svar! :)

Vad visade svaren på MR och LP? Såg de på dem att det var MS? Varför tog det så lång tid innan du fick diagnosen?

Min MR såg som sagt bra ut. Ska få svar på LP imorgon ev. Denna väntan är så otroligt påfrestande! :(

• Multignutten

Den första Mr:en jag gjorde visade plack men de var för få för att läkaren ville ge mig diagnosen direkt, han ville att jag gjorde en MR till innan jag fick diagnosen för att se om jag fått fler plack vilket jag hade. LP:en visade på en massiv inflammation och det bidrog också till att jag fick diagnosen. Det tog ca 1 år från första mötet innan jag fick min diagnos och i feb 2005 började jag med bromsmedicin, Rebif 44. 

• Anonym (Maria)

Min mamma har synnervsinflammation sen hon var liten men har inte MS, fast hennes morbror hade MS. Någon har läkarna pratat om att det kan vara en rest av sjukdommen som ärvts.. Men man vet inte riktigt orsaken..

• ruskpricken

Hej!
    Jag svarde dig i MS tråden, men läser här att du har feber.
    Som ögonläkaren förklarade för mig så blir synen sämre om man anstränger sig och ökar i kropstemp.
    Det blir en tillfällig försämring som senare går tillbaka.
    Jag har fått sämre syn när jag badat eller gått uppför en trapp ex, blir lika livrädd varje gång innan jag kommer  på varför.
    Men om du är orolig tycker jag du ska ringa sjukhuset och höra.
    Fråga om det är något mera du undrar!

• UlletGullet

Min äldsta son har MS (17 år)och den började med synnervsinflammation/total förlamning av hö öga. Han hade dock haft andra symtom på MS tidigare visade det sig och han hade mkt plack både i hjärnan och i hjärnstammen. :(  Samt att man såg att det funnits aktivitet där tidigare. Jag förstår att det är jättejobbigt att gå o vänta på resultat, MS är ingen rolig sjukdom, hoppas du får svar snart på proverna. Hoppas de inte hittar oligoklonala band i spinalvätskan, då är det ju inte MS iaf. *håller tummarna*

• Anonym (Mrs. MS)
    Multignutten skrev 2010-05-27 18:36:15 följande:
    Ja, jag har haft synnervsinflammation... Jag hade också bihåleinflammation när jag fick synnervsinflammationen. 
    I mitt fall tappade jag synen gradvis på ena ögat och tillslut såg jag bara med halva ögat och åkte då till VC. De skickade mig till en (värdelös) ögonakut och sen vidare till öron-näsa-hals eftersom man inte hittade nått fel på ögoneakuten. På öron-näsa-hals ville de lägga in mig och ge mig antibiotika i dropp men jag vägrade eftersom de inte visste vad som var fel. Jag lyckades få till en remiss till en annan ögonakut som jag själv åkte till dagen efter på ett helt annat sjukhus och där tog det 30 min så konstaterades att jag hade synnervsinflammation och att den fick läka ut av sig själv, antibiotika hjälper inte. Jag var därefter sjukskriven i 3-4 veckor innan jag fick tillbaka synen, som kom tillbaka gradvis. Vad jag inte visste då, var att de skickat en remiss till neurolog, det görs alltid när man har synnervsinflammation tydligen, och jag blev sen kallad till en neurolog som skickade mig på en massa undersökningar. Jag blev röntgad från topp till tå kändes det som och fick lämna blodoprov och sen genomgå MR och LP. Efter ca 5 mån fick jag åka på återbesök och då började läkaren mumla om MS, i ca 6 mån lästa jag allt jag kom över om MS och visste att det var det jag hade. I nov 2004 fick jag min diagnos och visst var det MS... 
    Till mig sa det att synnervsinflammation är ofta det första synliga tecknet på MS och i mitt fall stämde det ju. Jag hade haft en del konstiga symptom i fler år innan men inte fattat att jag var sjuk så jag sökte aldrig för det, trodde jag inbillade mig...
    Jag har precis blivit utredd och fått diagnosen MS. Utredningen föranleddes av att jag sökte akuten pga känselbortfall över typ hela kroppen, enkelt uttryckt. Jag berättade att jag hade haft problem med ett av mina ögon för ganska exakt ett år sedan, men att de inte hittat vad som var fel mer än defekt färgseende. Vid återkontroller hade synen och färgseendet blivit bättre varför de "släppte" mig. Innan ögonläkaren och jag skiljdes åt så sa h*n att de hade misstänkt synnervsinflammation varför de ville göra de där extra kontrollerna.

Nu ett år efter ögonincidenten har jag fått det bekräftat att det var mitt förra skov. Men jag skickades aldrig på utredning för MS, vilket jag nu har läst mig till är mer eller mindre kutym att de ska göra. Jag funderar starkt på att Lex Maria anmäla detta. Känns som de har brist i rutinen samt att jag kunde fått medicin tidigare och då kanske sluppit detta skov som suttit i i tre veckor och i skrivande stund inte verkar har några tendenser på att klinga av. Om de nu misstänkte opticus neurit så kunde de frågat lite mer om min sjukdomshistoria liksom.

Det jag ville ha sagt var att det är inte självklart att de skickar remiss till neurolog för utredning om MS.

Min neurolog forskade i gamla journaler och kom fram till att mitt första skov inträffade redan 2001, andra skovet (ögat) 2010, och tredje (nuvarande) nu 2011.
Svar på tråden Någon som haft synnervsinflammation? (opticusneurit)