• Grönsiska

Vår innekatt smet ut! Hittar katter hem?

Vår lilla katt lyckades smita ut obemärkt från vår lägenhet igår kväll och en granne släppte senare ut henne genom porten. Hon har precis löpt så vi reagerade inte på att hon inte kom som vanligt igår kväll eftersom hon brukar lägga sig och sova djupt när löpningen är över, hon är dessutom en katt som är fenomenal på att hitta bra gömställen så vi letade inomhus först innan vi visste att hon smitit ut. Grannen som släppte ute henne såg henne i buskarna utanför porten sent igår kväll. Vi har letat som galningar i närområdet och ropat och krupit i buskar. Jag har också gått längs trafikerade vägar runt omkring och har *peppar, peppar* inte sett henne ligga i någon vägkant.

Jag har tapetserat hela området, portar, tvättstugor, busshållsplatser, Ica mm med lappar med stort foto mm. Vi har även efterlyst henne "Huskatten" som tar emot bortsprungna katter där vi bor.

Någon som har erfarenhet av en innekatt som smitit ut? ...är det en myt att katter hittar hem eller kan jag fortsätta hoppas på att hon trots allt kan komma hem helskinnad igen?  

Något mer att göra för att öka chansen att få hem katten? Om hon lever och mår bra *hoppas, hoppas*!

• Svar på tråden Vår innekatt smet ut! Hittar katter hem?
  • malung86

Mina föräldrar har en katt som sprungit bort x antal gånger.

Han har flyttat runt i släkten rätt så mycket så en gång sprang han från min bror till hans svärmor eftersom det var där han bodde före. Brorsan bodde då vid en stor trafikerad väg, så då var vi oroliga.

En annan gång sprang han antagligen vilse när han var hos min mormor och morfar. Ett dygn efter att han försvunnit satt han utanför mormor o morfars granne och mjauade.

Hoppas eran katt kommer tillbaka, fortsätt gå ut o ropa idag.

• Grönsiska

Tack för ditt svar. Jag hoppas det blir ett lyckligt slut här också. Nu ska jag ut igen och leta.

• Grönsiska

Havanna 82: Jag har förstått att det kan vara så illa...tror hon hade löpt färdigt, men är inte helt hundra. Det bor andra katter i husen häromkring så kan ju hoppas att någon av dem dög så hon inte sprungit så långt åtminstone.

Jag har letat hela dan, kom precis in igen. Nu är min man ute och letar...oj vad man kan sakna en katt. Jag står inte ut med tanken att jag kanske aldrig får se henne igen.

• Grönsiska

Kan hon komma hem igen tro när hon ev fått tag i en hankatt då?

• sirisdotter

Både och, vi har haft några innekatter.  En var hittekatt och var van att vara ute.  Många gånger när hon rymt kom hon hem.  I höstas kom två poliser och ringde på,  då hade hon troligen blivit överkörd.  På en liten gata mitt i ett villaområde.

Har ni varit ute med katten i sele, så att den är bekant  med omgivningen?

Är den öronmärkt och eller chipsmärkt?

Att katten är okastrerad gör situationen osäkrare.

• Xay1de

Katten kommer antagligen hem. De har ett fantastiskt lokalsinne, även om de är födda och uppväxta inomhus. Vi hade en innekatt (trodde vi iaf...) som smet ut i tid och otid, han lärde sig att pilla upp spärrarna som håller fönstret öppet lagomt mycket och hoppade iväg när vi var på jobbet. Ibland var han borta hela dagar, ibland kom han hem framåt kvällen, ibland satt han och väntade på trappen när vi kom hem.

• Grönsiska

Tack för alla svar!!!! Katten Alice är hemma igen  efter lite över ett dygn så vi känner oss lyckligt lottade. Hon har aldrig varit ute ensam förut.

Efter att jag varit ute och ropat igen och skramlat med matskålen sent igår så låg hon på översta trappsteget i trapphuset och väntade med huvudet på tassarna. Gissa om vi blev glada. Katterna (vi har två) fick ha räkfest mitt i natten. Nu får vi se om allt blir som vanligt eller om det blir kattungar.

Båda våra katter är chipmärkta, försäkrade och vaccinerade. Okastrerade är båda då den ena har hjärtfel och den andra har förblivit okastrerad pga att jag inbillar mig att hon kanske också har något fel på hjärtat (våra katter är släkt) och att något händer på operationsbordet.

Ska överväga kastrering av den katt som kan sövas i alla fall. Det är ju slitigt för katten att löpa och p-piller är inte ofarliga de heller.

• Vill inte ha barn
    Grönsiska skrev 2010-05-28 12:51:08 följande:
    Tack för alla svar!!!! Katten Alice är hemma igen  efter lite över ett dygn så vi känner oss lyckligt lottade. Hon har aldrig varit ute ensam förut. Efter att jag varit ute och ropat igen och skramlat med matskålen sent igår så låg hon på översta trappsteget i trapphuset och väntade med huvudet på tassarna. Gissa om vi blev glada. Katterna (vi har två) fick ha räkfest mitt i natten. Nu får vi se om allt blir som vanligt eller om det blir kattungar. Båda våra katter är chipmärkta, försäkrade och vaccinerade. Okastrerade är båda då den ena har hjärtfel och den andra har förblivit okastrerad pga att jag inbillar mig att hon kanske också har något fel på hjärtat (våra katter är släkt) och att något händer på operationsbordet. Ska överväga kastrering av den katt som kan sövas i alla fall. Det är ju slitigt för katten att löpa och p-piller är inte ofarliga de heller.
    Härligt att det blev ett lyckligt slut. :)
  • sirisdotter

Skönt för er att det gick bra den här  gången!   Jag vet hur lycklig man är när katten kommit tillbaka efter en rymning.

• Katttt

Min innekatt smet och var borta lite över ett dygn. Men han kom hem. Jag var så orolig eftersom han kanske var vilse och kanske inte hittade hem, det här var i ett sort bostadsområde. Vad jag gjorde var att jag tog hans kattsand och spred ut lite varstans nära hem, tänkte att han kanske kunde fånga upp lite doft då. Vet inte om det hjälpte men hem kom han iaf. ????

Svar på tråden Vår innekatt smet ut! Hittar katter hem?