• Sofiaochjonas

Hund som biter sönder saker när den är ensam

Vi har en tik på 14 månader, blandning mellan schäfer/stbernard/pyreener/howhart. Hon har skött sig jättebra när hon är ensam hemma, men nu har hon den senaste månaden bitit sönder både en matta och en korg som det låg sladdar i. Vi har plockat undan saker hon kan bita på, men dessa saker har stått framme för hon har aldrig rört dom.

Varför gör hon såhär, hur kan vi lösa det? Kan tillägga att hon inte är ofta ensam, eller ja, kanske 3 gånger i veckan och då är det max 4-5 timmar. Oftast bara någon timme. Men längden vi är borta har inte påverkat om hon valt att tugga på något eller inte. I övrigt har hon både hundben och leksaker, en egen stor korg som är hennes plats.

• Svar på tråden Hund som biter sönder saker när den är ensam
  • Joico
    dogcatbird skrev 2010-05-27 22:17:55 följande:
    Vad är en howhart?
    Hovawart....
  • Lathundarna

Stressad över nåt? Löp på G? Uttråkad?

• Sofiaochjonas
    dogcatbird skrev 2010-05-27 22:24:49 följande:
    Uppfödaren hjälper säkert till att få ordning på det här.
    Vi köpte henne privat när hon var 7 månader, så det blir svårt.
    Lathunden skrev 2010-05-27 22:22:32 följande:
    Stressad över nåt? Löp på G? Uttråkad?
    Hade vart ute och sökt godisar+motionerat+lekt med hundkompis i 1,5 innan vi åkte. Första löpet avslutade hon för 2 veckor sen :/
  • dogcatbird
    Uppfödare är alltid uppfödare, det finns inget som heter privat. Om man sätter en valpkull till världen och tar betalt ska man baske mej ställa upp för valpköparna också. Får du ingen hjälp där är du lurad. 
  • Sofiaochjonas
    dogcatbird skrev 2010-05-27 22:58:21 följande:
    Ja men vi har inga papper vem som "satte henne till världen" endast på hennes undersökning hos vet innan hon levererades och kvitto på att vi köpte henne.
  • dogcatbird

Försök att ge henne en uppgift här i världen. Vad är hon skapt för? Utgå ifrån raserna och försök komma på ett sätt att jobba med henne på. Fråga rasklubbarna, fråga på brukshundsklubben. 

Sedan kan ni ju alltid lägga fram ett alternativ, dvs märgben. Köp frysta, låt dem tina lite. Koka inte! Råhudsben är ju också bra.
  • Mille11

Vår minsta vovve tyckte också sånt va kul! :( Hon rev/bet till o med sönder tapeterna..Och på senare tid posten.

Vi har inte gjort något spec med henne utan bara sett till att hon (de) alltid rastats ordentligt innam ocom vi ska ara borta en längre stund å får om alltid springa lösa i skogen innan, vilket brukar avreagera henne lite. :)

Men nu på sista tiden har hon slutat. Bara sådär. Vi ser till att hon har sina saker framme,men inte ens dom biter hon sönder.

Sen är det alltid bra när man har tur och  kommer på dom mitt i så man kan fya!

Lycka till!

• Lathundarna
    Sofiaochjonas skrev 2010-05-27 22:50:36 följande:
    Hade vart ute och sökt godisar+motionerat+lekt med hundkompis i 1,5 innan vi åkte. Första löpet avslutade hon för 2 veckor sen :/
    Ja, det är ju omöjligt att sitta här och sia om vad det kan bero på - tyvärr. Det kan vara allt från tristess, stress eller överstimulering till ja, vad som helst i stort sett {#lang_emotions_dreamer}
  • Sofiaochjonas
    dogcatbird skrev 2010-05-27 23:19:35 följande:
    Försök att ge henne en uppgift här i världen. Vad är hon skapt för? Utgå ifrån raserna och försök komma på ett sätt att jobba med henne på. Fråga rasklubbarna, fråga på brukshundsklubben.  Sedan kan ni ju alltid lägga fram ett alternativ, dvs märgben. Köp frysta, låt dem tina lite. Koka inte! Råhudsben är ju också bra.
    Hon har som jag skrev både märgben, "vanliga" ben och sina leksaker..Tygknutar, gummiankor. You name it.

Vi aktiverar henne genom sök för tillfället..Alltså gömmer små godisar, vi gömmer oss och hon får leta. Sedan tränar vi henne ganska mycket i lydnad då hon inte kunde någonting när hon kom till oss.
    Mille11 skrev 2010-05-27 23:19:50 följande:
    Vår minsta vovve tyckte också sånt va kul! :( Hon rev/bet till o med sönder tapeterna..Och på senare tid posten. Vi har inte gjort något spec med henne utan bara sett till att hon (de) alltid rastats ordentligt innam ocom vi ska ara borta en längre stund å får om alltid springa lösa i skogen innan, vilket brukar avreagera henne lite. :) Men nu på sista tiden har hon slutat. Bara sådär. Vi ser till att hon har sina saker framme,men inte ens dom biter hon sönder. Sen är det alltid bra när man har tur och  kommer på dom mitt i så man kan fya! Lycka till!
    Jo det där med att komma på dom så man kan fya säger min mamma med, men det har vi inte gjort ännu.
    Lathunden skrev 2010-05-27 23:27:34 följande:
    Ja, det är ju omöjligt att sitta här och sia om vad det kan bero på - tyvärr. Det kan vara allt från tristess, stress eller överstimulering till ja, vad som helst i stort sett
    Men finns det ingenting man kan göra åt det, något knep eller tips? =)
  • hmcc

Om ni har möjlighet att någon kan vara hos henne dom dagarna för jag tror det kommer gå över när hon blivit lite äldre.

Hon är i sin värsta ålder nu så vad det beror på kan vara precis vad som helst.

• Lathundarna
    Sofiaochjonas skrev 2010-05-27 23:54:02 följande:
    Men finns det ingenting man kan göra åt det, något knep eller tips? =)
    Bara att ta det lugnt. Ni kan ju alltid testa och se om det funkar bättre om ni inte aktiverar henne fullt så mycket innan ni lämnar, begränsa ytan ännu mer (sätta kompostgaller för saker hon inte får tugga på), göra om ensamträningen, etc, etc.
  • hundpuss

Mina föräldrars huskytik, nu 12 år, har aldrig kunnat vara ensam. Hon tuggade upp allt, skor, böcker, dörrhandtag, en byrålåda, en hallmöbel, mattor... Och då tror jag att jag ändå förträngt det mesta.

Min poäng är, inte alla hundar kan vara ensamma. Jag har faktiskt gett upp den tanken, att allt går bara man vill.

Och vi aktiverade henne, så hon var både utmattad och rastad när vi lämnade henne. Vi fick lösa det med dagmatte åt henne, hon kunde inte vara själv alls. Idag fungerar det kortare stunder, förmodligen för att hon numera är halvdöv o inte hör när man går.

Så försök hitta en dagmatte åt hunden, för hundens skull.

• erika85

Våran hund var så där ett tag, han var dock lite yngre. Det som funkade bäst för oss då var att begränsa hans utrymme, så vi stängde av så han bara fick vara i hallen då han var ensam. Sen efter ett tag så bara gick det över och nu funkar det hur bra som helst.

• JBC

Vår tik höll också på att bita sönder saker när hon var emsam förut. Diverse saker hann hon med innan vi fick stopp på det. Vi löste det på så sätt att hon enbart fick vara i köket när hon var ensam, vi satte för ett galler för dörren. Även om det självklart fanns saker i köket som hon kunde bita på så gjorde hon aldrig det. Troligen så var hon för stressad av att vara på för stor yta ensam. Sen vi började med att begränsa hennes utrymme till max ett rum så har hon bitit sönder nån enstaka grej på 3 år. Det blir inte lika mycket för hunden att ha "ansvar" över när man själv inte är hemma. Kanske är värt att testa?!

• WPmamman

Vår yngsta tik började bita sönder saker när hon hade haft sitt första löp, det lugnade ner sig men blev likadant efter hennes andra löp. Nu efter tredje löpet har hon inte bitit sönder något. Men vi började att träna om att lämna hemma korta perioder efter hennes två första löp. Vet inte om det har något med hormoner och även mognad att göra att det blev så. Men som sagt det gav med sig  för vår del.

• Sofiaochjonas

Tack för alla era tips. Kan tillägga att hunden den senaste tiden nu inte bitit på någonting, allting har stått helt och fint när vi kommit hem. Jag börjar misstänka att det kan ha hänt något medans vi varit borta, tex någon som släpat något i trappen så det låtit ovanligt högt (=Lady blir orolig) eller att någon borrat...Ni vet ju hur det är i lägenheter med trapphus. Tror även någon nämnde det i ett inlägg. 

Svar på tråden Hund som biter sönder saker när den är ensam