• Jhd

Spel till flickvän

Vad för spel ska jag köpa till min flickvän? Har ingen aning om vad för typ av spel hon gillar, då hon är inte det "typen" som spelar.

Poängen är ju att få fast henne i spelträsket, då jag själv har ett intresse för spel.

Ni kanske har erfarenheter i samma situation och kan ge några tips?

• Svar på tråden Spel till flickvän
  • Jhd
    parvati skrev 2010-05-27 23:01:46 följande:
    Sims?
    Jo, det har jag tänkt på. Är dock tveksam, men det beror nog mest på att jag hatar spelet.
    SailorGirl skrev 2010-05-27 23:02:29 följande:
    Little Big Planet.
    Köpte detta spelet för ca. ett år sen. Men sedan dess har det legat inplastad i mitt skåp. Helt möjligt alternativ! Är det lätt att spela och ta till sig, med tanke på att hon mer eller mindre aldrig spelat förr?
    Echidna skrev 2010-05-27 23:02:40 följande:
    Själv gillar jag Resident Evil, Silent Hill odyl samt Red Alert Command and Conquer. Gillar strategispel också.
    Är stort fan av båda serier, och givetvis ett stort plus om hon finner ett intresse för dessa. Går ju att spela som två i RE 5. Men är verkligen ett RE spelen ett bra "första" spel? Kanske är det för komplicerad.
  • Jhd
    Aardy skrev 2010-05-27 23:04:11 följande:
    WoW.... Beror på hur elak jag vill vara :) Har själv fastnad i det spelet, men kommit ur nu. Kanske är det roligare och mer "causalt" att spela med sin flickvän dock.
    Aardy skrev 2010-05-27 23:10:23 följande:
    Vad spelar du själv förresten?
    Allt möjligt, men min favoritserie är helt klart Final Fantasy, eller rollspel allmänt. Så, att få henne intresserad av detta är det "ultimata" (för min del alltså). RE, CoD etc. är även de stora favoriter.
  • Jhd
    Candra skrev 2010-05-27 23:17:32 följande:
    Sims tycker jag inte är för barn.. Jag tycker det är kul i perioder, tröttnar dock snabbt.. Nu är favoriten red dead redemption, det du! Annars wow, gta, street fighter mfl.. Så bara för att man är tjej betyder det inte att man gillar fjollspel..
    Red dead redemption låter intressant. Om jag inte har helt fel så släpptes det nyligen.
    Street Fighter. :) Är ett stort fan av det, men är lite tveksam om hon gillar det. SF tillhör de mer avancerade fightingspelen ocjh krävs att man lägger ett par timmar för att var någorlunda iaf.
    alem skrev 2010-05-27 23:18:15 följande:
    jhd: hon vill inte pröva FF då? Jag älskar de spelen! Spec 7  hehe Ett rollspel som är väldigt "flickit" av sig är Eternal sonata
    Det vet jag inte. :) Hon har väl hört talas om FF men aldrig spelat det. Får helt klart testa, men vet inte vilken del dock. Kanske 13? Ja, sjuan är riktigt bra, men nian är min favorit. :) Sexan är också det riktigt bra. Eternal Sonata har jag, och värt en tanke iaf. Grafiken kan ju tilltala vem som helst.
  • Jhd
    Aardy skrev 2010-05-27 23:21:02 följande:
    Jag älskar Fable.. fast det räcker ju inte lika länge som WoW :) och du kanske har Playstation med tanke på little big planet? När det gäller WoW så har både jag och min man tappat intresset för det nu, men vi hade jäkligt kul där ett tag när vi spelade mycket tillsammans och härjade i Karazhan. Är inte så imponerad av WotLK..
    Jo, Fable är riktigt bra. Men tyvärr ett riktigt kort spel (synd med tanke på hur bra det är). Glömde lista vad för konsoler jag har: Playstation 3 Nintendo DS PSP Xbox 360 Har även ett antal retrokonsoler (har en förkärlek till äldre spel). Kanske det kan funka?
    Anastasia81 skrev 2010-05-27 23:24:00 följande:
    Gta spelen gillar jag. Hitman är också bra.  Final fantasy ( tycker att nian är bäst) Fable 2 Oblivion (mitt favorit spel) Sims Zelda
    Olivion/Morrowind/ Fallout 3 (alla av samma typ av spel) är ett alternativ, men lite tveksam. Mest för att min brosa spelade det, fattade ingenting och la ner det
    Stårschan skrev 2010-05-27 23:26:30 följande:
    Hm. Tänk efter noga först, så att hon inte tar illa upp. Om hon är NOLL intresserad av spel så kanske hon ser det mer som att du ger henne en present du själv vill ha, snarare än något du vill ge henne för att göra henne glad. Men du har kanske fler seriösa presenter på G?
    Det är hennes önskemål att hitta ett spelintresse då jag själv spelar. Annars skulle jag aldrig "tvingat" henne att spela. :)
  • Jhd
    Candra skrev 2010-05-27 23:38:45 följande:
    Är du ute efter multiplayer eller single först och främst?
    Både jag och flickvännen skulle nog uppskatta multiplayer spel. Tyvärr måste man spela online i de flesta bättre spelen (har ingen Wii).
  • Jhd
    LyckligtSlut skrev 2010-05-27 23:39:37 följande:
    Vilka konsoler har ni då? Jag tycker att de flesta tjejer brukar uppskatta Nintendo DS.
    Jo, Nintendo DS är nog ett bra val. Dom flesta av mina tjejkompisar har en Nintendo DS. Mario Kart DS, Trauma Center och New Super Mario Bros. gilalr honm nog.
    Candra skrev 2010-05-27 23:41:50 följande:
    Oblivion och fallout är jättebra spel de också Morrowind var väl det med, under sina glansdagar Såna spel tror jag lätt hon skulle kunna gilla.. Just momentet att göra sin egna unika karaktär brukar tjejer fastna för =P
    Jo, Morrowind och Oblivion är riktigt bra, dock lite tröga i början (rädd att hon tröttnar innan hon "upptäcker" spelet). Någon som spelat Fallout 3 och kan jämföra? Samma typ av spel (samma tillverkare) och min favorit av de tre. Spelat i framtiden istället, ödemarker efter en atombomskrig. Sedan finns ju Dragon Origins vilket är den senaste typen, men har aldrig spelat det själv.
    Bradbury skrev 2010-05-27 23:48:09 följande:
    Det får ju vara rätt så spelarvänligt också om man ska "få fast någon"... Själv har jag alltid spelat och gillat spel av typen "söta djur med coola vapen" typ Ratchet and Clank. Har ni PS3, Wii, XBOX360 eller dator?
    Precis, måste vara spelvänliga spel om hon ska komma över sin tröskel.... tror jag. Har PS3, XBOX 360, Nintendo DS och PSP. Har även en hel del retrokonsoler (tycker själv mycket om äldre spel). Ratchet och Clank kan nog vara av intresse. Okami är ett konstverk ja. Ico och Shadow Of The Collosus är dock större konstverk, enligt min åsikt. :)
  • Jhd

Sammanfattning

Dessa är för tillfället de aktuella spelen

Little Big Planet
    Ratchet and Clank
    New Super Mario Bros.
    Fable 2
    Trauma Center
    Final Fantasy
    Call Of Duty

Saken är ju det att alla ovanstående spel är "måste ha" spel. Problemet är dock att hitta ett bra startskott för att hon ska ta sig över sin tröskel. Risken finns ju att hon fastar/tröttnat på "fel" spel och lägger ner sin projekt, trots att hon kanske gillar spel egentligen. Därför är det nog säkrast att sätta fokus på spelvänliga spel, Oblivion m.m är ju sjukt bra, men kanske för komplicerat, vad tror ni?

Fick också höra att hon spelade nes under sin barndom och uttryckte det ungerfär såhär "ett av det roligaste, om inte det roligaste under min barndomstid. SPrang iväg till min kompis efter skolan för att kunna spela." Så helt grön är hon tydligen inte.

Svar på tråden Spel till flickvän