• noah2004

Min son 6 åriga son har börjat ta saker och börjat hitta på..

Hej

Lite bakgrund..

Jag och min sambo är delade sedan 3 år tillbaka och vår 6 åriga son har vi delad vårdnad om..
    Nu bor vi 20 mil ifrån varandra , så han går på dagis hos båda varannan vecka.
    Vi har inte haft några problem med det..
    Båda vi föräldrar lever i nya ralationer och 6 åringen är minsta barnet hos oss alla

Men nu till hösten kommer han börja förskoleklass och bo hos mig ( mamma)

Nu kommer vårt problem..

Han har börjat hitta på saker , kan vara så att han säger att ens kompis mamma på dagis har blivit mördad eller kan det vara en sån sak att man säger att det var fisk på dagis fast det var kött.. Så det finns liksom ingen tydlig tråd, utan han kan hitta på lite om vad som helst..

sedan har han börjat ta saker från sina kompisar, kulor godis, pengar..

Nu är min fråga, har du några råd hur vi kan hjälpa han?? Det som får lida mest är ju han..

// orolig mamma

• Svar på tråden Min son 6 åriga son har börjat ta saker och börjat hitta på..
  • barnpsykologen margit

Hej!

Er 6-åring befinner sig i en fas mellan barndomens fantasivärld och den krassa verkligheten som barn ofta konfronteras med när de börjar skolan. I det läget är det inte ovanligt att barn "tänjer" på sanningen. Deras fantasi är oändlig och den vuxna verkligheten har inte tagit över än.

Men nu ser det ju ut som om er son faktiskt stött på den besvärliga verkligheten i form av två föräldrar som separerat och bor 20 mil från varandra. Till hösten ska han bo hos dig, men ska väl ändå träffa pappa? Det blir lite stabilare, men ändå en knepig sits för en 6-åring.

Jag tror att ni ska försöka ordna det så tryggt som möjligt för honom utifrån de givna förutsättningarna. Det inne bär t ex att inte oroa er för mycket om han svävar ut när han berättar om saker. Hjälp honom i stället att förstå skillnaden på fantasi (som kan vara helt OK) och verklighet. Du kan säga till honom att man kan vara rädd för att någon man tycker om har blivit mördad, men det händer nästan aldrig. Hans liv med ständiga separationer från än den ena, än den andra föräldern gör att han fastnar för sådana här berättelser om mer abrupta separationer = mord. Prata med honom om att ni förstår att det är jobbigt att skiljas när han ska åka till den andra föräldern. Prata också så mycket det går med pappa så att du vet vad sonen har varit med om när han varit borta, så att du kan rätta till hans verklighetsbeskrivningar.

Att han tar saker och godis från kompisar brukar vara ett symtom på att barn behöver mycket kärlek. Pröva att ge honom ännu mer uppmärksamhet, prata om vad andra barn känner när han tar deras saker och prata med honom om hans känslor så ska han nog ta sig igenom den här perioden med nya goda erfarenheter och lärdomar i bagaget.

Lycka till

Margit

Svar på tråden Min son 6 åriga son har börjat ta saker och börjat hitta på..