• FH Mamma

Jag kommer inte nå upp till de andras kalas..

Jag kommer aldrig kunna fixa ett sådant kalas till min son.

ett kalas hade de i en gymnastikhall och fick använda redskapen. Verkade som alla sonens kompisar på avdelningen runt 20  barn var bjudna.

det senaste han ska gå på fick vi ett inbjudningskort till ett piratkalas med skattjakt i trädgården. Tror det är 2 avdelningar som är bjudna för barnen går på olika avdelningar så runt 40 barn.
    Min son leker inte med hon som är det ena födelsedagsbarnet speciellt mycket.

• Svar på tråden Jag kommer inte nå upp till de andras kalas..
  • Trillian80

Barn kräver inte så mycket som man kan tro. Man kan faktiskt ha jättekul hemma också, bara man hittar på lite aktiviteter.
    Minns när man själv var liten och var bjuden på kalas, man uppskattade lätt de "billiga" kalasen lika mycket som de dyra. Poängen är ju bara att man får skratta, busa och äta lite tårta? :)

• LuMa

Jag säger samma som ovan.
    Man behöver inte alls ordna värstingkalas för ungarna.
    Dom brukar ju va glada bara att få komma till nån annan och leka, äta tårta och ha fiskdamm. Mer avancerat än så behöver det inte alls vara.

• BlommyNess12

skattjakt i trädgården är ju ett billigt kalas? bara att göra lite ledtrådar, ta lite gamla kläder och klä ut sig. Gräva ner två lådor med kakor i en låda och låta dem härja..

• Nyfiken gul

kalas är inte allt...

jag tycker illa vara om såna här skrytkalas - för det är precis vad dom är...

man kan ordna trevliga och vanliga tårtkalas/barnkalas utan pirater, sjöslag, rally och fjäsk.. och där barnen har precis lika roligt.

jag avundas inte såna här kalas för jag är så glad att jag slipper städa, handla, planera eländet!

jag ser bara sönderstressade hyperföräldrar som planerar såna här typer av kalas att jag bara får avsmak för sånt här.

jag föredrar hellre en exklusiv skara inbjudna med gott fika och tid för att leka och umgås med dom inbjudna barnen och känna att jag har koll på allt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • FH Mamma
    Trillian80 skrev 2010-05-28 20:52:45 följande:
    Barn kräver inte så mycket som man kan tro. Man kan faktiskt ha jättekul hemma också, bara man hittar på lite aktiviteter. Minns när man själv var liten och var bjuden på kalas, man uppskattade lätt de "billiga" kalasen lika mycket som de dyra. Poängen är ju bara att man får skratta, busa och äta lite tårta? :)
    Jo jag vet men på sonens dagis har vi rätt många med villor och bra löner. De flesta bor föräldrarna tillsammans.

Sen har vi mig som var sjukskriven nu arbetslös med 223kr/dag utom helgerna. Vi bor i lägenhet.

Även om min son inte känner något speciell skillnad mellan mig och de flesta andra barn så känner jag det.

De flesta ser  ut kl 07.30 som de stigit ur en modekatalog medan jag ser mer ut som jag har festat hela natten och är extremt bakfull. Vilket inte hänt de senaste 2 åren iaf.

När jag var liten hade alla jag umgicks med samma standard med villa och 2 föräldrar.
    Alla hade snarlika kalas.
  • AnnelieTyresö

Var då glad att ditt barn får vara med på allt detta roligt :)

• Trillian80
    FH Mamma skrev 2010-05-28 21:02:46 följande:
    Jo jag vet men på sonens dagis har vi rätt många med villor och bra löner. De flesta bor föräldrarna tillsammans. Sen har vi mig som var sjukskriven nu arbetslös med 223kr/dag utom helgerna. Vi bor i lägenhet. Även om min son inte känner något speciell skillnad mellan mig och de flesta andra barn så känner jag det. De flesta ser  ut kl 07.30 som de stigit ur en modekatalog medan jag ser mer ut som jag har festat hela natten och är extremt bakfull. Vilket inte hänt de senaste 2 åren iaf. När jag var liten hade alla jag umgicks med samma standard med villa och 2 föräldrar. Alla hade snarlika kalas.
    Tänkte faktiskt säga att det kan vara så att du bor i lägenhet och därför inte kan ordna med skattjakt.
    Alltså, när jag gick på kalas när jag var liten så sket jag fullständigt i föräldrarna. När jag själv hade kalas så var vi nog nästan alltid inomhus. Det finns lekar att leka, du behöver inte bjuda allihopa, utan bjud de som sonen gillar allra bäst. Det viktigaste är ju att barnen har kul, sedan hur det går till spelar ju ingen roll.
    Och jag håller med ovanstående, det är väl kul för din son att han får vara med på såna grejer också. Men alla kalas behöver inte vara likadana.
  • sweet saint

hmm. jag det är svårt ibland. Och det är synd när man som förälder känner att man inte kommer att vara lika "bra" på det sättet.
    HOppas du ändå känner dig ok på din sons födelsedag. Jag är säker på att den ändå blir lyckad.

Kom ihåg att de som skrattar högst vid ett bord inte alltid har roligast.

• Trillian80
    sweet saint skrev 2010-05-28 21:18:33 följande:
    Kom ihåg att de som skrattar högst vid ett bord inte alltid har roligast.
    Så bra sagt :)
  • FH Mamma
    BlommyNess12 skrev 2010-05-28 20:55:38 följande:
    skattjakt i trädgården är ju ett billigt kalas? bara att göra lite ledtrådar, ta lite gamla kläder och klä ut sig. Gräva ner två lådor med kakor i en låda och låta dem härja..
    För mig skulle det kalaset kosta minst 1,25 miljoner upp emot 6 miljoner kronor då vi inte har någon trädgård i lägenheten {#lang_emotions_tongue_out}
  • Thegran
    FH Mamma skrev 2010-05-28 21:22:05 följande:
    För mig skulle det kalaset kosta minst 1,25 miljoner upp emot 6 miljoner kronor då vi inte har någon trädgård i lägenheten
    när vi var liten var fågel, fisk eller mittimellan poppis :) det funkar ju lika bra (om inte bättre) inomhus än utomhus :)

vilket årstid fyller barnet?
    på sommaren kan man ju ha kalas i någon park med lekar och grilla korv.
    på vintern kanske vid en pulkabacke, med korvgrillning
    på höst och vår i skogen eller nåt :)
    att vara ute är nog poppis och lätt att göra roligt!
  • ElinC

Jag har en kompis från England, där har de en ganska bra riktlinje när det är kalas. Man bjuder samma antal barn som de antal år barnet fyller. Då blir kalas lagom för åldern. Fyller barnet 5 år så bjuder man fem barn osv. Ganska bra grej att gå efter. 40 barn på ett kalas, låter ju helt galet. Vad får barnet ut av det? Det blir ju bara kaos.

• anyXX

Ett av de bästa kalasen jag hade när jag var liten var på en friluftsplats eller vad det kallas. Ett ställe i närheten där jag bodde som har offentliga korvgrillningsplatser, motionsspår och så. Vi spelade brännboll, man skulle ha "gympakläder" på sig och så tror jag vi grillade korv. Inte dyrt! Man behöver inte bjuda alla heller.

Iris 080308 & Nils 100319
  • FH Mamma
    ElinC skrev 2010-05-30 20:24:49 följande:
    Jag har en kompis från England, där har de en ganska bra riktlinje när det är kalas. Man bjuder samma antal barn som de antal år barnet fyller. Då blir kalas lagom för åldern. Fyller barnet 5 år så bjuder man fem barn osv. Ganska bra grej att gå efter. 40 barn på ett kalas, låter ju helt galet. Vad får barnet ut av det? Det blir ju bara kaos.
    Jag har funderat på att bjuda 6 st då han fyller 6 år men det kan hända att det blir 8 st.
  • Novemberstjärnan

Jag tycker inte du ska känna press. Man kan fixa billiga kalas också.

Det är bara att låta fantasin flöda! Längtar själv till sonen blir så pass gammal så han
    har glädje av sina kalas. Min kompis anordnade ett barnkalas på leos lekland och det var ingen höjdare direkt-däremot väldigt dyrt!!
Svar på tråden Jag kommer inte nå upp till de andras kalas..