• Andreas tjej

Vad tusan är det mäklare tar betalt för EGENTLIGEN?

Mellan 50 000-100 000kr för att sälja en bostad, hur sjutton kan det kosta det?
    Vad är det man betalar för egentligen?
    Vad är det för arbete som ligger bakom mäklararvodet och hur lån tid tar det?

• Svar på tråden Vad tusan är det mäklare tar betalt för EGENTLIGEN?
  • Andreas tjej

Ingen som vet?
    Konstigt.

• tamate

som jag förstår så har ju en mäklare ett visst ansvar för försäljningar som går genom dom, tex med försäkringar etc och så är dom skyldiga att kolla upp saker som eg säljaren ska göra

• Smurfanna

Tja, annonser i tidningen, skyltar, administativ, visningar, bokningar av visningar- vid ej öppen visning.
    Jag kan tänka mej att mäklaren lade ner ca:20 arbetstimmar på vår försäljning.

• trädis

mäklare gör mer än att bara ha visningar och fotografera bostaden.

smärtfria försäljningar ger säkert bra med överskott, men man får inte glömma att det finns krävande försäljningar. tänk om något händer i bostaden mellan köpet och tillträdet tex?

mäklaren tar ju inga pengar om inte försäljningen blir av. jag har kompisar som säljer på vinst och förlust, får de vad de begär så säljer de. annars inte. då får mäklaren massa ogjort arbete.
    ibland kanske inte heller allt är så lättsålt utan att det krävs mycket jobb. jag vet försäljningar som pågått i tre månader utan resultat.

världens lyckligaste mamma
  • Butterscotch

Jag håller med, vi betalade 100.000 när vi sålde vår senaste lägenhet. Så mycket kostar inte annonser, och så många timmar lades definitivt inte ner på försäljningen.

Inte undra på att de flesta mäklare (i alla fall i Stockholm) kör svindyra bilar.

• Jelly Beans

I mäklararvodet som vi betalade ingick fotografering, annonsering i GP Bostad samt på Hemnet, försäkring,visningar, upprättande av kontrakt vid försäljning samt allt det administrativa med försäljningen. Vi fick även hjälp med deklarationen-vilket var toppen för oss eftersom vi inte sålt en bostad förut. Har säkert glömt något men visst undrar man vad de har för timlön egentligen ;)

• tamate
    trädis skrev 2010-05-28 21:57:23 följande:
    mäklare gör mer än att bara ha visningar och fotografera bostaden. smärtfria försäljningar ger säkert bra med överskott, men man får inte glömma att det finns krävande försäljningar. tänk om något händer i bostaden mellan köpet och tillträdet tex? mäklaren tar ju inga pengar om inte försäljningen blir av. jag har kompisar som säljer på vinst och förlust, får de vad de begär så säljer de. annars inte. då får mäklaren massa ogjort arbete. ibland kanske inte heller allt är så lättsålt utan att det krävs mycket jobb. jag vet försäljningar som pågått i tre månader utan resultat.
    3 mån låter inte mycket kolla på www.booli.se där man kan se hur länge annonser legat ute, finns ju dom bostäder som legat ute ett år där, några ännu längre. då krävs det nog en hel del jobb
  • trädis
    tamate skrev 2010-05-28 22:14:10 följande:
    3 mån låter inte mycket kolla på www.booli.se där man kan se hur länge annonser legat ute, finns ju dom bostäder som legat ute ett år där, några ännu längre. då krävs det nog en hel del jobb
    klart det finns ÄNNU värre scenarion. jag jämförde med de erfarenheter jag har via bekanta.

hur som helst så ser ju folk gärna till sina egna lyckade försäljningar som kanske inte krävt så stor insats mer än lite fotografier, några telfonsamtal och visningar.
    en mäklare vet aldrig när i processen ett problem kan uppstå och hur tidskrävande det kan bli. det är sånt man vill gardera sig mot.

likaså mitt ovanstående exempel med de som väljer att avbryta sin försäljning efter fotografering, visningar m.m.
    vem tror ni betalar för mäklarens tid i såna situationer? jo vi med lyckade och "enkla" försäljningar bakom oss.
    världens lyckligaste mamma
  • Butterscotch
    trädis skrev 2010-05-28 22:18:21 följande:
    klart det finns ÄNNU värre scenarion. jag jämförde med de erfarenheter jag har via bekanta.hur som helst så ser ju folk gärna till sina egna lyckade försäljningar som kanske inte krävt så stor insats mer än lite fotografier, några telfonsamtal och visningar.en mäklare vet aldrig när i processen ett problem kan uppstå och hur tidskrävande det kan bli. det är sånt man vill gardera sig mot.likaså mitt ovanstående exempel med de som väljer att avbryta sin försäljning efter fotografering, visningar m.m.vem tror ni betalar för mäklarens tid i såna situationer? jo vi med lyckade och "enkla" försäljningar bakom oss.
    Då vill jag gärna föreslå att mäklarna skriver in i avtalen att om säljarna drar sig ur, trots att det finns godtagbara bud (vad som är godtagbart får göras upp i förväg, och mäklaren får sen bedöma om han klarar av att sälja till det priset), får de betala en fast avgift om x kronor. Då täcker de upp åtminstone en del av sina kostnader, och andra kunder behöver inte betala för velpellarna.

Sen måste jag även tillägga att jag inte förstår varför det totala arvodet är högre för dyrare objekt, det kostar ju inte mer att marknadsföra och sälja dyra lägenheter/hus jämfört med billiga? Återigen är det vissa som får sponsra andra... inte så rättvist.
  • Andreas tjej
    Jelly Beans skrev 2010-05-28 22:00:13 följande:
    I mäklararvodet som vi betalade ingick fotografering, annonsering i GP Bostad samt på Hemnet, försäkring,visningar, upprättande av kontrakt vid försäljning samt allt det administrativa med försäljningen. Vi fick även hjälp med deklarationen-vilket var toppen för oss eftersom vi inte sålt en bostad förut. Har säkert glömt något men visst undrar man vad de har för timlön egentligen ;)
    Försäkring????? Vaddå för försäkring?

Undrar vad annonsering kostar (tidning respektive hemnet)?

Kan man annonsera på hemnet som privatpersion om man skulle vilja sälja privat?
Svar på tråden Vad tusan är det mäklare tar betalt för EGENTLIGEN?