• Begga

Magknip av smakportionen (gröt)

Har just börjat ge gröt-smakportioner till lillkillen sedan en vecka tillbaka.  Detta på grund av att han hade börjat amma dubbelt så mycket, vakna stup i kvarten både dag och nattetid och inte gått upp i vikt enligt sin kurva (rasat ner två kurvor faktiskt!).  BVC sa därför att börja ge gröt.  Han blir 4 månader som en vecka och får risgröt + ammas.
    Men stackarn får hemska magknip !  Jag ger på förmiddagen bara en yttepytte smakportion, typ en matsked totalt.  Masserar magen några gånger under dagen, ammar som vanligt.  Men när kvällen kommer blir han helt otröstlig, stel som en pinne och uppenbarligen med magont.  Såpass att han inte kan amma innan han somnar... börjar amma men rycker ifrån och skriker förtvivlad.  Slutar med att jag ger honom ersättning på flaska.  Verkar inte göra lika ont att sitta i famnen och ta från flaskan.

Vad finns att göra ?  Någon med erfarenhet eller tips ??  Om det ska gå över av sig själv (som BVC sa) när då ? 
    Ont i mammahjärtat att se han skrika varje dag :(

• Svar på tråden Magknip av smakportionen (gröt)
  • xXMaLoXx

Prova med mjölkfri gröt? Om du bara ger så lite som du gör så ska det ju inte bero på att han blir hård i magen, jag menar ammar du annars så blir det väl ingen tvekan i att han får i sig vätska så det räcker.

• Begga
    xXMaLoXx skrev 2010-05-29 00:17:07 följande:
    Om du bara ger så lite som du gör så ska det ju inte bero på att han blir hård i magen, jag menar ammar du annars så blir det väl ingen tvekan i att han får i sig vätska så det räcker.
    Precis.  BVC vill mena att det handlar om tarmana och hur de jobbar ... men jag fattade inte riktigt om det handlade om bubblor (som minifom eventuellt kan hjälpa) eller bara att han är ovan och har svårt att komma igång..
  • xXMaLoXx
    Begga skrev 2010-05-29 09:30:23 följande:
    Precis.  BVC vill mena att det handlar om tarmana och hur de jobbar ... men jag fattade inte riktigt om det handlade om bubblor (som minifom eventuellt kan hjälpa) eller bara att han är ovan och har svårt att komma igång..
    Det kan ju vara att han är ovan, våran son fick ta i lite mer för att bajsa i början. Men jag ser till att amma lite för och lite efter, och det verkar ha fungerat. Prova minifom och se om det hjälper. Blir det värre så hade jag testat en mjölkfri gröt, det är inte säkert att en överkänslighet visar sig vid bara amning.
  • thecarseatlady

Jag började med smakportioner åt minstingen när han var 4,5-5mån gammal, men hans mage tålde det inte alls, och det var ingen skillnad vad eller hur lite jag gav honom. Jag pausade flera gånger och prövade försiktigt på nytt med samma resultat varje gång = magont och förstoppning. Det var först när han var ca 7mån som hans mage började klara av smakportioner, så tills dess levde han på bara bröstmjölk. Så alla barn vänjer sig inte snabbt, för en del kan det ta ganska länge innan magen är redo för fast föda. Så mitt råd blir att ta en paus och pröva på nytt efter ett tag och då ge något annat.

• milli79

Han kanske inte är mogen för mat ännu.

Som någon skrev testa mjölkfritt även ris samt majsgröt kan va förstoppande.

• Begga
    Ja jag tänker testa hirs-gröt.  Den blandas i ersättningsmjölk som han inte har reagerat mot på något sätt innan (jag kan inte pumpa ur egen tyvärr).  Har även börjat ge minifom.

Svårt det där med "inte mogen för mat" då han visar andra tecken på att faktiskt behöva mer än flytande föda.... man vill ge sitt barn   a l l t   det behöver ;)
  • vittra

Men jösses, sluta med gröten då för han är ju uppenbarligen inte mogen. Snälla nån han är bara 3 mån...

I den åldern har de dessutom en tillväxtfas och det är inte ett dugg konstigt att han behöver amma mer under en period, det är ju för att kunna öka produktionen. Det är väl bättre att se till att tillgång och efterfrågan matchar varandra istället för att tvinga i honom mat som hans mage inte klarar av än.

Förövrigt, hade det berott på mjölk så hade han inte heller pallat amningen. För jag antar att du inte äter mjölkfri kost själv..?

• Begga

Vittra: jag var helt redo för tillväxtfaser !  Satt och dubbel-intensiv-ammade i 3 veckor innan jag kontaktade BVC för råd.  Rådet var gröt och det tog hon inte tillbaka även om jag informerade om magknipen.
    Och ps.. du får gärna lägga 3 veckor till dina konstaterade 3 månader i hans ålder ;)

• vittra

3 månader och 3 veckor är ju fortfarande 3 månader och inte 4 eller 5
    Du vet att rekommendationen är att helamma i 6 mån för att först då börja med smakisar? Inte många bvc som bryr sig om den rekommendationen, och det är väldigt synd tycker jag, särskilt då många får problem med magen helt i onödan...

Tycker man är rätt blåögd om man litar så blint till vad bvc säger när ens barn uppenbart visar mycket tydliga tecken på det motsatta. Vad sägs om att lyssna på ditt barn istället för på bvc, om du nu inte vill ta till dig av det vi skriver här?

• vittra

Ett tips annars kan ju vara att ringa amningshjälpen och höra vad de har för råd? Det kan ju i vilket fall vara bättre att få utlåtanden från andra håll än bara bvc eftersom de inte har någon särskild kompetens alls kring amning...

• xXMaLoXx

Om det är vikten det handlar om så kan man blanda lite olja i ersättningen, om det är så att hans mage inte vill ta emot fastare föda än. Att tänka på är att oljan också kan verka lösande för magen. Vi har olja i gröt och ersättning ibland.

Vi fick också tipset om gröt då våran son inte gick upp tillfredställande, men vi började inte förräns han blivit 4 månader. Andra smakisar tar vi det lugnt med än så länge dock.

• milli79

Hirsgröt gav vi i början den var populär, mycket näring. Men tillsätt gärna smör el olja.

• Begga

Tänker inte gå in i diskussionen ang WHO, rekomendationer, ålder, helammning osv.  Jag har kämpat med att amma i 8 månader med stora killen så jag är mycket medveten om alla råd, rön, ris o ros ang just detta.  Det jag ville få råd och tips ang var just magknipen.   

Tack för tipsen allihopa !  Ser fram emot att köra smakis på hirsgröt gjord på ersättningsmjölk, testar gärna att tillsätta olja och hoppas det blir bättre såsmåningom :)

• vittra
    Begga skrev 2010-05-30 09:51:58 följande:
    Tänker inte gå in i diskussionen ang WHO, rekomendationer, ålder, helammning osv.  Jag har kämpat med att amma i 8 månader med stora killen så jag är mycket medveten om alla råd, rön, ris o ros ang just detta.  Det jag ville få råd och tips ang var just magknipen.    Tack för tipsen allihopa !  Ser fram emot att köra smakis på hirsgröt gjord på ersättningsmjölk, testar gärna att tillsätta olja och hoppas det blir bättre såsmåningom :)
    Men magknipen skapas ju av maten!
    Då är det väl rätt naturligt att diskussionen handlar om det, de flesta bebisar är trots allt inte redo för fast föda så tidigt som vid 3-4 månader. Det är dessutom inte bara WHO som rek 6 mån, även livsmedelsverket i Sverige gör ju det så det är ju inget konstigt eller motstridigt med det. Men om det fungerar med smakisar av hirsgröt så har ni ju hittat en lösning som fungerar för er, det säger jag inget om men däremot är det ju fruktansvärt trångsynt att inte ens kunna inse att det kanske helt enkelt inte är läge för gröt än, utan istället truga på och utsätta bebisen för magont trots så tydliga tecken. Spädbarns magar är känsliga!
  • Begga
    vittra skrev 2010-05-30 10:14:52 följande:
      men däremot är det ju fruktansvärt trångsynt att inte ens kunna inse att det kanske helt enkelt inte är läge för gröt än, utan istället truga på och utsätta bebisen för magont trots så tydliga tecken. Spädbarns magar är känsliga!
    Jag anser att han ger precis lika tydliga tecken på det omvända genom att;
    1) inte öka i vikt
    2) sova dåligt både dag och nattetid
    3) dubbelamma i flera veckor utan att kunna få i sig det han behöver (gnäller, skriker på bröstet mm)

Gav ersättning för att se om det var just min mjölk som var boven i dramat men det hade inget att säga.

Så tro mig, jag är inte trångsyn (enl mig själv iallafall).  Men tycker definitivt att jag vore det om jag inte lyssnade på alla tecken mitt barn visar mig på sina behov.  ALLA.
  • milli79

Vår son blev oxå väldigt gnällig strax innan 4mån så började med gröt veckan innan. Kände att han inte blev mätt även om det kom mycket mjölk när han ammade. Det är ju så olika när de är redo för mat, vår kille har alltid varit stor och mådde bättre när vi väl kom igång med lite större smakportioner (vilket ju inte var förrän vid drygt 4mån).

• vittra
    Begga skrev 2010-05-30 22:34:16 följande:
    Jag anser att han ger precis lika tydliga tecken på det omvända genom att; 1) inte öka i vikt 2) sova dåligt både dag och nattetid 3) dubbelamma i flera veckor utan att kunna få i sig det han behöver (gnäller, skriker på bröstet mm) Gav ersättning för att se om det var just min mjölk som var boven i dramat men det hade inget att säga. Så tro mig, jag är inte trångsyn (enl mig själv iallafall).  Men tycker definitivt att jag vore det om jag inte lyssnade på alla tecken mitt barn visar mig på sina behov.  ALLA.
    Jag kan omöjligt se något samband mellan det du beskriver och att ge smakisar av gröt?! Smakisar ska inte ersätta annan föda, smakisar ger man ju för att barnet ska vänja sig med smaken! Det rör sig ju bara om någon tesked, så hur du har kunnat få det till att smakisar är lösningen är ju ett mysterium. Alternativt har du gått på en fet myt att han inte längre klarar sig på amning/ersättning vilket givetvis är helt galet. Alla barn klarar sig på amning/ersättning i den åldern, det är liksom naturlig föda bra mycket längre tid än så, problemet är om mjölken av en eller annan anledning sinar så måste man övergå till ersättning istället.

Barn dalar inte i vikt helt utan anledning utan det behöver utredas, inte utsättas för ytterligare problem i magen! Tror du verkligen att magknip är lösningen på ett så omfattande problem? Det en så liten behöver är amning/ersättning och misstänker man att amningen inte räcker till ger man givetvis ersättning för att barnet ska få i sig tillräckligt, inte en smakis!

Att dala 2 kurvor i vikt helt plötsligt låter väldigt extremt och kan sannolikt snarare handla om allergi, i värsta fall kan du förvärra symptomen genom att ge smakisar som du så tydligt märker att han reagerar på.

Alltså kan du öht tänka utöver det bvc sagt till dig? Jag blir nämligen rädd för dina trångsynta resonemang och risken är att en liten pojke har stora problem utan att någon alls uppmärksammar det! Det är farligt att lita så fullkomligt blint på någon annan människa, även inom bvc!
  • anyXX

Är du säker på att det är magknip? Anledningen till att jag frågar är att, från min erfarenhet, kan övertrötthet ta sig liknande uttryck. Vad händer om du börjar natta honom lite tidigare och amma först och ge flaska sen? Kan ju vara att det är kombinationen väldigt trött + väldigt hungrig som gör det.

Att han tar flaskan och inte bröstet kan ju bero på att det går snabbare med flaskan.

Tråkigt att man som mamma inte ska kunna ställa en fråga utan att få påhopp. Det är upp till dig och din son att avgöra när ni ska börja med smakisar och jag tror att det är DU och pappan som är bäst lämpade att tolka er sons signaler.

Iris 080308 & Nils 100319
Svar på tråden Magknip av smakportionen (gröt)