• logg81

Skämspall på förskolan?

Jag undrar bara om personalen på er förskola använder sig av skämspall när barnen gör fel?

Anledningen till att jag undrar är att min dotter fick sitta på skämspall igår. Hon hade börjat bråka i rutschkanan och sparkat en annan flicka så det börjat blöda.

Självklart ska det komma konsekvenser efter en sån grej! Det är inte acceptabelt!
    Men min tös är 2,5 år och förstår inte alls det där med skämspall och det är ingen metod jag någonsin kommer använda mej av eller har använt. Lite mer kreativ tycker jag nog att en utbildad förskolepedagog ska vara...

Det var en vikarie som satt henne åt sidan, en vikarie jag aldrig träffat och så vitt jag vet har min tös aldrig träffat henne heller.
    När jag kom och hämtade tösen satt hon ensam och gungade.

Den här vikarien berättade allt med ett leende på läpparna och verkade väldigt stolt över det hon gjort.

Är det något som är vanligt inom förskolan? Jag kommer ta upp det här med "min" fröken på måndag men jag vill gärna veta om det är andra som varit med om det och hur ni bemötte det hela.

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Svar på tråden Skämspall på förskolan?
  • RiNan

På din dotters dagis finns en "tankefotölj" vilket jag tycker är bra. Egentligen är väl tanken den samme men en tankefotölj kommer nog med mer positiv än en skämselpall.

När någon unge betett sig illa får de sätta sig i tankefotöljen och tänka på vad de gjort och vad de skulle kunnat gjort annorlunda. Att ta barnet åt sidan är ju bra eftersom det ändå stör de andra och så får det komma till ro. När barnet suttit där en stund pratar en lärare med denne om det som den skulle tänka över. Har gett väldigt bra resultat och behövs inte användas speciellt ofta.

• Nollfemnollnioelva

Nej så gör de inte på vårt dagis, skulle inte tillåta det heller. Skämspallar och skamvrå är den lates sätt att uppfostra, kallt och meningslöst är min åsikt.

• logg81

Rinan.
    Är det något som används för de små barnen också? Och som främmande vikarier sätter dom vid?

• logg81

Nattgydja:

Ja det känns väldigt "50-tal". Omodernt och slappt.
    Som jag förstod så fick tösen sitta på gräskanten och titta på de andra barnen när de lekte. Och sen satt hon ensam och gungade när jag kom och hämtade henne.

Ju mer jag tänker på det desto mer känns hela grejen jättekonstig.

• MissLillan

Hur tycker du att personalen skulle agerat? 

• Nollfemnollnioelva

Och jag tror inte det fungerar heller, barn handlar ju väldigt impulsivt, och vad hjälper det att sitta och "skämmas", nä det känns förlegat som du säger logg81.

• salta katten

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barns förskola använde en skämspall
    Det känns verkligen som ett gammaldags tänkande

• tidigareplatt

"Skämsstolar" och dylikt är inte ok på en förskola. Det är kränkande för barnet. Har dock jobbat på förskolor tidigare som använt metoden. Barnet sattes i bäbisstol, helt utan att få förklarat för sig varför. Sen glömdes barnet ofta bort där det satt och efter kanske 20 minuter lyftes det ner, än en gång utan förklaring. Oacceptabelt men jag var inte utbildad då och vågade inte säga något om det, och visste nog heller inte då att det inte var ok.

På förskolan jag arbetar på nu tar vi undan barnet, pratar med det och därefter får rita en teckning till den de gjort illa och sedan ge till den utsatta och säga förlåt.

• Flickan och kråkan

Jag vet inte om det är vanligt, men efter att ha hört om andras erfarenheter, att det faktiskt förekommer, så frågar jag om det nu när vi letar barnomsorg. Har besökt två förskolor, på den ena tog de strakt avstånd från time-out och likande på den andra sa de sig inte använda det men de verkade inte tycka att det var direkt märkligt att använda det heller......

• cicci85

Nej, så får de inte göra på mina barns förskola. Min son kom upprörd hem en dag och berättade att han och en av hans kompisar hade fått sitta ensamma på en bänk ute för att de hade gjort nåt dumt. Ingen av personelen visste dock vad han menade och sonen pratar inte så bra så han kunde inte berätta mer. Men då tog vi iaf upp det och fskläraren på sonens avdelning berättade att de inte får använda sig av såna metoder i förskolan och de tog upp det på APT. Vissa i personalen förstår inte att man inte får göra vissa saker...

Min son behöver dock gå iväg och lugna ner sig rätt ofta, han är väldigt impulsiv så det händer mycket grejer. Då följer en i personalen med honom och de brukar sätta sig där det är lite lugnt, tex bänken i hallen eller så tar de en promenad och pratar om vad som hänt! Men han är snart 5 år.

Att ta bort barnet från leken om det inte funkar tycker jag att man måste göra, men barnet ska inte behöva sitta ensam och tänka över sina synder!

Svar på tråden Skämspall på förskolan?