Betalningsanmärkning och lägenhet?
Hejsan alla där ute.
Hejsan alla där ute.
Jag har några anmärkningar, och det är inget jag är stolt över. Dock har jag inget stort skuldkonto hos kronofogden idag, allting är betalt, eller under betalning. Jag har inte blivit nekad lägenhet av privata hyresvärdar, eftersom skulden heller inte gällt en obetald hyra. Det är också viktigt.
När jag frågade banken om det var möjligt för oss att få huslån, trots att jag har betalningsanmärkningar så svarade hon att så länge jag inte har några skulder hos kronofogden då, och så länge jag kommer ha möjlighet att betala av på ett lån (fast anställning osv) så skulle det inte vara något problem. Det är skönt att veta! En anmärkning betyder inte att jorden går under, även om det kan vara lite bökigt, jag får till exempel inte hyra bil, men det klarar man sig utan, oftast. :)
Jag hade anmärkning när vi skulle skaffa lägenhet, var 3st från CSN, pga att jag mådde skit den perioden och försökte göra upp en deal för avbetalning men de svarade aldrig på mitt brev, jag dubbelkollade inte heller att det kommit fram.
Sambon hade någon för ett telefonabonemang men allt vårat var betalat, så hyresvärden ansåg att eftersom det bara rörde sig om sådana små summor och i sambons fall var den påväg att gå ut.
Betalkort däremot fick vi inte skaffa och hyra bil fick vi inte heller göra. Telefon, bredband mm. har aldrig varit några problem. Lån har vi inte försökt ta så det vet jag inte om vi skulle blivit stoppade på.
Jag har ingen betalningsanmärkning men min sambo har det och en del skulder kvar. Och jag får inte hyra lägenhet hos Bostadsbolaget (Göteborg) trots att han inte ska stå på kontraktet eller vara betalningsansvarig. Jag har t.o.m en borgenär. Han måste ha betalt av alla skulder först. Jag har hög inkomst som gott och väl täckte den hyran. Men jag (vi) fick inte den. Vi har barn ihop. Har nyss fått ett erbjudande hos Familjebostäder, vet inte hur jag ska säga denna gången.
Annars får han varken lån, Visa-kort, hyra film mm. Ingenting.
Så irriterad på vårt samhälle idag gällande betalningsanmärkningar
Jag har fått felaktiga betalningsanmärkningar tack vare bolag jag har haft. Idag är jag ensamstående far med 3 barn varannan vecka och letar mindre och billigare lägenhet, har haft möjlighet till några lägenheter men när fastighetsbolaget tagit UC har jag blivit nekad. Trots att jag förklarat situationen hur anmärkningarna uppkommit.
Jag har alltid betalat hyran i tid och alltid skött mig som hyresgäst, men Nej då det går inte för att du har betalningsanmärkning.
Vad är fastighetsbolagen rädda för? Om jag visar mig personligen och visar att jag har fast arbete måste de kunna göra en bedömning efter det tycker jag.
Uppror mot fastighetsbolagen!
Samma med olika Internet leverantörer som kan neka en som kund, det är ju ännu värre. De klickar på en knapp, lås kund från att använda sitt Internet, så vad är risken de tar, exakt ingen!
Det är helt klart en trend i Sverige att man kräver UC på folk nu för vad som helst utan pradon, snart måste man ha borgensman för att köpa mjölk i affären!