jazzkatten skrev 2010-06-04 11:39:27 följande:
jag igen!
fick så många bra råd så jag passar på att ställa en fråga till här i tråden. När jag var på BVC sist pratades det lite amning, och sköterskan sa ungefär att "ja upp till 3 månader kan de ju få amma när de vill, men sen måste man börja styra upp amningen lite". Hon menade att de då har så pass stora magsäckar att de inte ska behöva äta lika ofta och att man ska försöka begränsa antalet amningstillfällen så att de inte äter hur ofta som helst.
Nu är min dotter inte riktigt så gammal än, men som jag skrev i ts så vill hon i perioder (oftast kvällar) amma en gång i timmen eller så, inte bara för hunger utan för att det är mysigt. Jag har inga problem med det, och tänkte låta henne fortsätta göra det så länge hon själv vill. Har heller inte läst någon annan stans i amningsinfo att "amma fritt, men bara upp till 3 månader" utan det står helt enkelt att man ska amma när barnet själv vill.
Kan det finnas nackdelar med att ge bröstet så ofta när de är lite äldre? Ska man försöka låta bli att ge bröstet bara som tröst? På BVC lät det nästan så, och jag har också hört från andra att "det är dumt, för då vänjer de sig vid det och sen blir det svårt att vänja dem av med det". Vill gärna höra fler åsikter från er om detta. Som sagt har jag själv inga problem med att amma ofta på kvällarna, och på nätterna sover hon gott och äter bara var 4e timme.
Alltså är din BVC-sköterska typ 85 år gammal eller

Låter som helt gammaldags råd. Nuförtiden så är det fri amning som rekomenderas och att det gäller sålänge som man ammar.
Din BVC-sköterska verkar vara en sån som tror att amning bara är mat. Så tänkte dom ofta i dom äldre generationerna. Men att nu så förstår dom flesta att amning inte alls är bara mat utan att amningen är lika mycket närhet och trygghet för barnet. Så att det är normalt att dom vill amma tätt
Det finns inga fördelar med att begränsa amningen. Annat än om du inte VILL amma så tätt förstås då så är det upp till dig såklart

Men att om man styr amningen och begränsar den mot sitt barns vilja så är det alltid risk för att man inte får tillräckligt med mjölk till sitt barn. Och så får man antagligen en lessen bebis oxå eftersom att den inte får bröstet när den behöver
Det där att man måste begränsa amningen för att annars så vänjer dom sig med att få amma när dom behöver tycker jag är lika knäppt som att säga att man måste begränsa hur mycket man gosar med sin bebis för att annars så vänjer dom sig med att få så mycket kramar och pussar som dom behöver
Man kan inte skämma bort en bebis genom att amma fritt.