• jazzkatten

Amma för ofta ger magknip?

Har en dotter på drygt 9 veckor som inte tar napp och älskar att ligga vid bröstet. I perioder är det enda sättet att trösta henne. Dock kräks hon en del och har lite problem med gaser i magen från och till. Kan magknip och gaser i magen bli värre av att hon ammas ofta? Ska jag försöka begränsa amningen? Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Amma för ofta ger magknip?
  • rubb

hej!
    jag har snarare hört att de kan få magknip vid begränsad amning, fast ont i magen får de ju lite hela tiden (iaf fick min det). hon vill nog ha din närhet och trygghet, så låt henne hållas så länge du orkar. du kan ju alltid prova med bärsjal/bärsele, fast om det är just snutta hon vill hjälper ju inte det.
    Lycka till

• Tårtsmulan

Fortsätt med amningen så ofta som bebisen vill!

Mitt bästa tips är BABYMASSAGE, jag gick en kurs i det och det har verkligen hjälpt mina barn, (som iof ej varit kolikbarn)

Rätt utförd så hjälper det verkligen, ofta så brukar massagen resultera i en lång och ljudlig "prutt" och en riktigt avslappnad och glad bebis. Rätt utförd känner man när man börjar hur bebismagen kan vara spänd och uppblåst och efter massagen alldeles mjuk och go!

• Flickan och kråkan

Tvärtom. Små mängde ofta är bättre än stora mängder sällan för krånglande mage, vilket säger sig själv egentligen. Har du mycket mjölk? Då är det vanligt att de sväljer mycket luft = magknip + gaser, och dessutom får de inte i sig den fetare mjölken på slutet som också är lugnande för magen. Försök i så fall att amma antingen liggandes (mjölken rinner långsammare då) eller i mer upprätt positionen (ditt barn alltså). Liggande barn i sittande mammas famn är absolut värst ur svälja-luft-synpunkt. Amma också från samma bröst två amningstillfällen på raken, dvs byt inte bröst varje gång. På det sättet får ditt barn i sig även den fetare mjölken och det rinner långsammare andra gången.

• lövet2

Nej. Du bör snarare se över vad du själv äter. En del barn är känsligare än andra, och klassiska gasbildare är bl a:
    För mycket kaffe
    Kolsyrade drycker
    Ostkrokar
    Choklad
    Jordgubbar
    Ärtor
    Bönor
    Lök
    Kockor

• OHs mamma

Nu kommer jag säga emot alla föregående inlägg, men för mitt barn som hade kolik var det mycket bättre att amma regelbundet med 3 timmars mellanrum på dagarna och 2  på kvällarna. Fick det rådet av min bvc sköterska när min son bara åt och åt, flera gånger per timme och han bara skrek och hade så ont i magen. När jag begränsade honom blev han mycket bättre!

• vittra

Nej det finns faktiskt ingenting som säger att det är så, som lövet2 skriver kan man hellre fundera över vad man själv äter. Och som de flesta redan skrivit så är det mycket bättre med fri amning än att begränsa och schemalägga.

Vår tjej hade kolik och vi blev rådda av bvc att dryga ut amningarna, det enda det resulterade i var om möjligt ännu mer skrik eftersom hon självklart var hungrig alternativt behövde bröstet som tröst... kunde inte vägra henne bröstet, utan vi fortsatte att amma fritt och så småningom lugnade ju även magen ner sig. Även om det för oss bara var tiden som lyckades vara till hjälp.

• jazzkatten

åh tack snälla för alla råd och tips! Vad skönt att höra att hon ska få snutta så ofta hon vill, har inget emot att amma  ofta och länge om hon mår bra av det

rubb: Jo hon vill ha mycket närhet också. Har bärsjal också som hon nästan bor i vissa dagar, funkar väldigt bra speciellt när hon är övertrött och har svårt att sova, om det är någonstans hon somnar så är det i sjalen. Vet inte vad jag skulle gjort utan den faktiskt!
    Tårtsmulan: tack för tipset! Ska börja en kurs i babymassage med föräldragruppen nästa vecka.
    Frösöblomster och lövet2: så många bra tips! Ska se över amningsställningar och egen kost.
    FrökenSara och vittra: ja uppenbart är det ju olika för olika bebisar. Dock har hon inte kolik, utan "bara" gaser i magen från och till. Men förhoppningsvis blir även det bättre med tiden precis som kolik.
    Tack igen, känner mig mycket lugnare nu!
  • jazzkatten

jag igen!

fick så många bra råd så jag passar på att ställa en fråga till här i tråden. När jag var på BVC sist pratades det lite amning, och sköterskan sa ungefär att "ja upp till 3 månader kan de ju få amma när de vill, men sen måste man börja styra upp amningen lite". Hon menade att de då har så pass stora magsäckar att de inte ska behöva äta lika ofta och att man ska försöka begränsa antalet amningstillfällen så att de inte äter hur ofta som helst.

Nu är min dotter inte riktigt så gammal än, men som jag skrev i ts så vill hon i perioder (oftast kvällar) amma en gång i timmen eller så, inte bara för hunger utan för att det är mysigt. Jag har inga problem med det, och tänkte låta henne fortsätta göra det så länge hon själv vill. Har heller inte läst någon annan stans i amningsinfo att "amma fritt, men bara upp till 3 månader" utan det står helt enkelt att man ska amma när barnet själv vill.

Kan det finnas nackdelar med att ge bröstet så ofta när de är lite äldre? Ska man försöka låta bli att ge bröstet bara som tröst? På BVC lät det nästan så, och jag har också hört från andra att "det är dumt, för då vänjer de sig vid det och sen blir det svårt att vänja dem av med det". Vill gärna höra fler åsikter från er om detta. Som sagt har jag själv inga problem med att amma ofta på kvällarna, och på nätterna sover hon gott och äter bara var 4e timme.

• Melly
    jazzkatten skrev 2010-06-04 11:39:27 följande:
    jag igen!

fick så många bra råd så jag passar på att ställa en fråga till här i tråden. När jag var på BVC sist pratades det lite amning, och sköterskan sa ungefär att "ja upp till 3 månader kan de ju få amma när de vill, men sen måste man börja styra upp amningen lite". Hon menade att de då har så pass stora magsäckar att de inte ska behöva äta lika ofta och att man ska försöka begränsa antalet amningstillfällen så att de inte äter hur ofta som helst.

Nu är min dotter inte riktigt så gammal än, men som jag skrev i ts så vill hon i perioder (oftast kvällar) amma en gång i timmen eller så, inte bara för hunger utan för att det är mysigt. Jag har inga problem med det, och tänkte låta henne fortsätta göra det så länge hon själv vill. Har heller inte läst någon annan stans i amningsinfo att "amma fritt, men bara upp till 3 månader" utan det står helt enkelt att man ska amma när barnet själv vill.

Kan det finnas nackdelar med att ge bröstet så ofta när de är lite äldre? Ska man försöka låta bli att ge bröstet bara som tröst? På BVC lät det nästan så, och jag har också hört från andra att "det är dumt, för då vänjer de sig vid det och sen blir det svårt att vänja dem av med det". Vill gärna höra fler åsikter från er om detta. Som sagt har jag själv inga problem med att amma ofta på kvällarna, och på nätterna sover hon gott och äter bara var 4e timme.
    Alltså är din BVC-sköterska typ 85 år gammal eller Låter som helt gammaldags råd. Nuförtiden så är det fri amning som rekomenderas och att det gäller sålänge som man ammar.

Din BVC-sköterska verkar vara en sån som tror att amning bara är mat. Så tänkte dom ofta i dom äldre generationerna. Men att nu så förstår dom flesta att amning inte alls är bara mat  utan att amningen är lika mycket närhet och trygghet för barnet. Så att det är normalt att dom vill amma tätt

Det finns inga fördelar med att begränsa amningen. Annat än om du inte VILL amma så tätt förstås då så är det upp till dig såklart Men att om man styr amningen och begränsar den mot sitt barns vilja så är det alltid risk för att man inte får tillräckligt med mjölk till sitt barn. Och så får man antagligen en lessen bebis oxå eftersom att den inte får bröstet när den behöver

Det där att man måste begränsa amningen för att annars så vänjer dom sig med att få amma när dom behöver tycker jag är lika knäppt som att säga att man måste begränsa hur mycket man gosar med sin bebis för att annars så vänjer dom sig med att få så mycket kramar och pussar som dom behöver

Man kan inte skämma bort en bebis genom att amma fritt.
  • jazzkatten
    Melly skrev 2010-06-04 13:15:12 följande:
    Det där att man måste begränsa amningen för att annars så vänjer dom sig med att få amma när dom behöver tycker jag är lika knäppt som att säga att man måste begränsa hur mycket man gosar med sin bebis för att annars så vänjer dom sig med att få så mycket kramar och pussar som dom behöver
    Tack för ditt inlägg!

Så skönt att höra, precis så tänker jag också men man är så himla lättpåverkad som förstagångsförälder och så tror man att BVC har stenkoll. Kanonbra jämförelse där med gosandet, hehe, när man lägger fram det på det viset låter det ju helt knäppt. Ändå är det så många som säger "bär inte runt på ditt barn hela tiden, då vänjer de sig vid det och så får du bära hela tiden" och liknande saker. 
  • Pralin M

Håller med övriga om att det bästa är att amma fritt. Jag märkte tydligt på min son att det faktiskt var precis tvärtom. De gånger han sov länge och det gick långt mellan amningarna så fick han värre magknip än när han ammades ofta. Blev också irriterad av att många fortfarande kommer med rådet att dra ut på amningarna vid magknip, fick nämligen höra det även på BVC.

• Melly
    jazzkatten skrev 2010-06-04 14:44:04 följande:
    Tack för ditt inlägg!

Så skönt att höra, precis så tänker jag också men man är så himla lättpåverkad som förstagångsförälder och så tror man att BVC har stenkoll. Kanonbra jämförelse där med gosandet, hehe, när man lägger fram det på det viset låter det ju helt knäppt. Ändå är det så många som säger "bär inte runt på ditt barn hela tiden, då vänjer de sig vid det och så får du bära hela tiden" och liknande saker. 
    Ja jag tycker att det är bara bra om barn får vänja sig med att känna att dom är älskade
  • Flickan och kråkan
    jazzkatten skrev 2010-06-04 11:39:27 följande:
    jag igen!

Din BVC-sköterskas råd tycker jag bäddar enbart för en sak: ledsen bebis och stressad, frustrerad mamma. Amma fritt och mys och njut. Det är en väldigt kort period i det stora hela. Min yngsta har precis på eget initiativ lagt ner amningen. Han är 13 månader. Jag tycker det känns lite vemodigt för det blir nog ingen mer gång för mig. Har två underbara barn . Jag har ammat fritt och väldigt tätt med båda (det är ju så små barn fungerar)....och ja, jag har två barn som inte längre ammar så slutar det gör de  . Och appropå bröstet som tröst.....det finns ju inget bättre . Så fantastiskt bra att alltid ha en snabb universallösning som hjälper i alla lägen.
  • jazzkatten

tack frösöblomster! Ja visst är det skönt med en tröst som man alltid kan lita på och alltid har med sig! Tycker synd om min man bara som inte har det lika lätt när han ska trösta

jag hade egentligen redan bestämt mig för att inte följa bvc-sköterskans råd (varför ändra på ett koncept som funkar både för mig och dottern?) men det är alltid skönt att höra att man inte gör helt fel  

• Fossa

Min erfarenhet av två kolikbarn är att besvären lindrades av mindre mat men jag drog inte ned på antalet amningstillfällen men jag gav från ett bröst istället för båda och barnen fick snutta länge på det nästan tomma bröstet. Ska också sägas att barnen fram till dess hade ökat upp till 500g/vecka så situationen var ganska extrem.

Inget av mina tre barn har velat amma oftare än varannan/var tredje timme och de har alla sovit minst sju timmar i sträck på natten när amningen varit etablerad.

Svar på tråden Amma för ofta ger magknip?