• fridastina

Lagotto?

Hej!

Tänkte höra mig för lite angående hundrasen Lagotto. Vad har ni för erfarenheter kring denna ras? Hur är den i sinnet? Är det en hund som kan komma och ligga med huvudet i knät eller en hund som gärna ligger för sig själv i ett annat rum? Är den social? För oss är det viktigt att hunden kan vara med oss nästan överallt där det lämpar sig att ha med hund.

Jag har tidigare endast erfarenhet av West Highland White Terrier. Finns det någon som har erfarenhet av båda dessa raser och kan jämföra dem lite?

Andra raser som jag tittar på är:

Strävhårig foxterrier
    Irish Softcoated Wheaten Terrier
    Spansk vattenhund

Vad tror ni?

Just ja, finns det några uppfödare som ni kan rekommendera? Gärna i Göteborgstrakten eller i Skåne.

/Frida

• Svar på tråden Lagotto?
  • hundpuss

Kontakta rasklubben. Vågar nog påstå att alla rasklubbar anordnar aktiviteter i olika lokalområden.
    Kanske kan du få följa med på något och träffa hundar och ägare?

Om du vill ha en trevlig "allroundhund" som gillar det mesta tänker jag även på softisen, cavalieren, welsh springer, schapendoes och bearded collie.

Själv älskar jag pälsraser, och ovan nämda raser är hundar jag själv funderat på när jag skulle köpa hund.

Sen är det ju helt och hållet beroende på hur mkt aktivering ni kan ge hunden. När jag köpte min hund bodde jag i Malmö centrum, i en liten tvåa. Men det är vad du gör utomhus som  avgör om du har en lycklig hund eller inte.

Sålänge du är beredd att lägga tid och energi på träning och aktivering så är det inget problem att bo i stan.

Jag har själv kikat på lagotton av flera anledningar, och de verkar vara väldigt trevliga hundar.

• fridastina

Hundpuss: vad har du för ras nu? Och varför valde du inte lagotton i slutändan när du köpte din hund?

Jag älskar också päls! Gillar mjuka hundar :)

• dezibel

Du får lov att gilla nakenhundar oxå om du vill ha en Lagotto {#lang_emotions_laughing} Man rekommenderar att raka ner dom minst en gång om året eftersom pälsen är extremt tjock. Underullen blir som filttofflor och det är ett heltidsjobb att hålla dom tovfria.
    Vi rakade ner våran hela sommarhalvåret och håll honom väldigt kortklippt vintertid eftersom han var mycket lyckligare utan lockar.

• fridastina

Haha, fast helt naken blir den väl ändå inte? Klart att det blir jobbigt för dem att ha så mycket päls på sommaren och att raka är väl det enda alterntivet. Men personligen tycker jag att de är allra finast när de har mycket hår! En härlig krullig lugg, lite busigt sådär. :)

• Jezamine
    fridastina skrev 2010-05-31 18:35:13 följande:
    Haha, fast helt naken blir den väl ändå inte? Klart att det blir jobbigt för dem att ha så mycket päls på sommaren och att raka är väl det enda alterntivet. Men personligen tycker jag att de är allra finast när de har mycket hår! En härlig krullig lugg, lite busigt sådär. :)
    ja o du grejjar väl tovig päls i ett nafs?
    Avstängd tills vidare
  • fridastina
    Jezamine skrev 2010-05-31 20:12:29 följande:
    Hur menar du nu? Hade min hund haft tovig päls hade jag naturligtvis försökt att reda ut den. Jag är inte helt oerfaren och är införstådd med att det kan ta tid att kamma ut päls.
  • Jezamine
    fridastina skrev 2010-05-31 20:38:02 följande:
    Hur menar du nu? Hade min hund haft tovig päls hade jag naturligtvis försökt att reda ut den. Jag är inte helt oerfaren och är införstådd med att det kan ta tid att kamma ut päls.
    tack för svar
    Avstängd tills vidare
  • fridastina
    Jezamine skrev 2010-05-31 20:38:47 följande:
    tack för svar
    Vad ville du ha reda på? Jag är inte helt med på vad du menar med dina kommentarer.
  • Jezamine
    Jezamine skrev 2010-05-31 20:12:29 följande:
    Jag ställde en fråga.
    fridastina skrev 2010-05-31 20:38:02 följande:
    Tackade för svar
    Avstängd tills vidare
  • fridastina
    Jezamine skrev 2010-05-31 20:43:45 följande:
    Jag ställde en fråga. Tackade för svar
    OK! Vad har du själv för hund?
Svar på tråden Lagotto?