• Elbet

rosacea - behöver hjälp

Har börjat förstå att jag har rosacea. Ska till läkare påvc i morgon och gissar att jag får den diagnosen. Pratade med hud och de nämnde att det är svårt att behandla under sommaren - men jag vill ha hjälp nu!!! Någon som vet någon salva/medicin som går att ta om jag är försiktig i solen i sommar? Jag behöver verkligen tips som jag kan ha i bakfickan hos doktorn...

• Svar på tråden rosacea - behöver hjälp
  • Elbet

Tack Malin! Några fler tips? Har verkligen sovit illa inatt med tanke på detta...

• Heavenlyfaith

Jag har ätit Oxytetral varje sommar i 3 år nu. Mina somrar blir en vidrig plåga utan denna antibiotika!!
    Visst, jag får ont i magen av att äta dom 3 månader i sträck mne personligen tycker jag det är värt de.
    Salvor är bara trassel o hjälper för stunden.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Elbet
    Heavenlyfaith skrev 2010-05-31 06:43:09 följande:
    Jag har ätit Oxytetral varje sommar i 3 år nu. Mina somrar blir en vidrig plåga utan denna antibiotika!! Visst, jag får ont i magen av att äta dom 3 månader i sträck mne personligen tycker jag det är värt de. Salvor är bara trassel o hjälper för stunden.
    Jag har nog haft rosacea i väldigt liten skala under en längre period men nu efter jag fått barn har det blommat upp med "finnar" och knottror på ena kinden. Blir det inte mycket värre än så här är det ingen fara - men det lär det ju bli. Har blivit sämre i helgen trots att jag inte solat. Kanske beror det på mat och dryck jag fått i mig? När du ätit antibiotika på sommaren - hur illa har du upplevt din rosacea? Jag ser ettliv framför mig utan livets goda. Känns lite tungt just nu helt enkelt.
  • Heavenlyfaith
    Elbet skrev 2010-05-31 09:01:22 följande:
    Jag har nog haft rosacea i väldigt liten skala under en längre period men nu efter jag fått barn har det blommat upp med "finnar" och knottror på ena kinden. Blir det inte mycket värre än så här är det ingen fara - men det lär det ju bli. Har blivit sämre i helgen trots att jag inte solat. Kanske beror det på mat och dryck jag fått i mig? När du ätit antibiotika på sommaren - hur illa har du upplevt din rosacea? Jag ser ettliv framför mig utan livets goda. Känns lite tungt just nu helt enkelt.
    För mig kan det blossa upp när jag äter ohälsosamt eller bara av att det blir varmt ute... Även om jag inte är i solen så kan det komma alltså.
    När jag äter Oxytetral är jag HELT symptomsfri. Får en vacker hy som vilken 14-åring som helst! Det är värt lite magvärk...
  • Heavenlyfaith

Vad man äter kan ju ha inverkan o är individuellt vad man reagerar på. Rödvin för mig är hopplöst o det slutade jag dricka för några år sen.
    Jag har, precis som du, oxå mer "finnar" numera... förr var det blåsor o rodnad etc. Men som sagt... eftersom Oxytetral hjälper så bra så äter jag den, året om, i mina sämre perioder. Folk kommenterar ofta att jag har så fin hy. Kul o höra med tanke på att det egentligen inte är sant {#lang_emotions_tongue_out} (utan medicinering)

• Elbet
    Heavenlyfaith skrev 2010-05-31 11:15:59 följande:
    Vad man äter kan ju ha inverkan o är individuellt vad man reagerar på. Rödvin för mig är hopplöst o det slutade jag dricka för några år sen. Jag har, precis som du, oxå mer "finnar" numera... förr var det blåsor o rodnad etc. Men som sagt... eftersom Oxytetral hjälper så bra så äter jag den, året om, i mina sämre perioder. Folk kommenterar ofta att jag har så fin hy. Kul o höra med tanke på att det egentligen inte är sant  (utan medicinering)
    Men så härligt att din hud blir såå fin! Äter man en väldigt liten dos ab? Känns tokigt att äta ofta och länge... Det inger iaf hopp tycker jag - att det finns ab som kan hjälpa så bra som för dig:) I helgen har jag druckit sammanlagt 2 glas rödvin. Kanske var det därför det blev värre i helgen. Idag ska jag till läkaren. Får se vad han säger...
Svar på tråden rosacea - behöver hjälp