• Elbet

rosacea - behöver hjälp

Har börjat förstå att jag har rosacea. Ska till läkare påvc i morgon och gissar att jag får den diagnosen. Pratade med hud och de nämnde att det är svårt att behandla under sommaren - men jag vill ha hjälp nu!!! Någon som vet någon salva/medicin som går att ta om jag är försiktig i solen i sommar? Jag behöver verkligen tips som jag kan ha i bakfickan hos doktorn...

• Svar på tråden rosacea - behöver hjälp
  • Rödtott
    hellus skrev 2011-01-06 02:52:52 följande:
    Är intresserad att veta mer om hormoners påverkan på rosacea. Jag har diagnostiserats med rosacea (torr sådan) vilken ter sig mest som röda utslag som påverkas till största del av mina horomonomslag i menscykeln.
    Några dagar före ägglossning blir det sämre och precis innan mens :(
    Det betyder att det inte finns så m¨ånga dagar däremellan som man nån gång känner sig mer normal i ansiktet.
    Jag upplever ingen större påverkan av ansträngning eller värme, men somrarna brukar vara en plåga.

Är det någon som vet mer om detta?
    Jag vet bara att min Rosacea förvärras under graviditet och att det tydligen är vanligt. Också hormonrelaterat. 
  • Vavavavasaru

Börja ät Minocykline (ett sk broadspectrum antibiotika som har effekt på blodkärlena, som är just åkomman) och när du börjar bli bättre gör du 4 till 5 IPL behanlingar med 3 veckors mellanrum och jag kan garantera dig att det är borta.

Det KAN komma tillbaka, men gör ca 1 eller 2 IPL underhållningar om året pluss ät Mino under många år.

Använd även Finacea gel direkt på huden, som motverkar blemmorna.

• hellus
    Rödtott skrev 2011-01-06 08:10:51 följande:
    Jag vet bara att min Rosacea förvärras under graviditet och att det tydligen är vanligt. Också hormonrelaterat. 
    Min Rosacea har utlösts av för mycket kortisonanvändande i ansiktet.(Självförvållat möjligen med andra ord).  Det följer så tydligt 14 dgrs intervaller vilket är ganska typiskt har jag läst. Jag undrar just vilket hormon som styr detta, är det östrogen månne? Större besvärsgrad under graviditet som du upplevt borde ju stämma överrens i den teorin eller? Betyder det att besvären möjligen skulle kunna avta när man kommer in i klimakteriet? Vad tror ni?
  • hellus
    Vavavavasaru skrev 2011-01-06 17:07:30 följande:
    Börja ät Minocykline (ett sk broadspectrum antibiotika som har effekt på blodkärlena, som är just åkomman) och när du börjar bli bättre gör du 4 till 5 IPL behanlingar med 3 veckors mellanrum och jag kan garantera dig att det är borta.

Det KAN komma tillbaka, men gör ca 1 eller 2 IPL underhållningar om året pluss ät Mino under många år.

Använd även Finacea gel direkt på huden, som motverkar blemmorna.
    Som jag har förstått det finns det två varianter av rosacea. Det låter som om du har den "feta" varianten där man hellre kan torka ut blemmorna som du beskriver. Jag har däremot den "torra" varianten. Det betyder att jag måste ha omåttligt med fukt i huden för att inte torka ihop och få sprickor i huden. Rozex gel kan jag ibland bli bättre av när utslagen inte är alltför aktiva annars blir de bara värre. Jag har ätit tetralysal och det blev litet bättre precis i början sedan kom allt igen efter en period oavsett om jag tog antibiotikan eller ej.

Har varit på väg att göra IPL men blev nekad för att jag hade för aktiva utslag. Har än så länge några månader senare inte upplevt att jag har mindre aktiva utslag någon längre period så att jag kan gå på någon IPL-behandling. Känner mig väldigt uppgiven minst sagt.
  • hellus
    Elbet skrev 2010-06-10 12:36:35 följande:
    Har förresten inhandlat  Avene-produkter idag. Någon som provat?
    Är också nyfiken på Avene-produkterna, berätta gärna mer ni som har erfarenhet av dessa.
  • mamion

Jag var iväg på n ansiktsbehandling på en skönhetssalong och den tjejen där talade om för mig att jag hade rosacea. Jag hade ingen aning innan. Kan man ha så olika gradera av det för jag hade ju inte ens tänkt på det själv innan?

Jag blir lite små rosig om kinderna och har som små små röda prickar i huden. Inte mycket men jag ser partierna. Blir det till 100% värre med åren eller hur funkar det?

Jag har inte kontaktat någon läkare eftersaom jag inte besväras så mycket av det men däremot känner jag mig obekväm om jag inte har foundation men med det så ser man ingenting.

• hellus
    Elbet skrev 2010-07-26 07:13:54 följande:
    Nu har det gått några veckor. Sommaren har varit galen för en rosaceahud men jag tycker ändå att utslagen och rodnaden hållit sig i schack hyfsat. Lite mer men uthärdligt. Köpte ett solskydd som jag är oerhört nöjd med! Nu undrar jag om någon kan rekommendera ett täckstift. Har ibland utslag (enstaka märken) som jag känner att jag MÅSTE täcka. Har märkt att om jag försöker täcka med foundation kommer det nya utslag i närheten av det gamla. Fungerar täckstift för vanliga finnar som finns på apoteket? Någon som har erfarenhet??
    Vilket solskyddsmedel är det du är nöjd med? Jag har blivit bjuden på en utlandsresa (solsemester) och känner mig litet desperat över hur jag ska skydda mitt ansikte. Det bästa vore att vara inomhus på hotellrummet hela semestern, men det är ju inget roligt alternativ. Vet du eller någon om det finns någon zinksalva eller något sådant som helt skyddar ansiktet som inte torkar ut huden?
  • Vavavavasaru
    hellus skrev 2011-01-07 00:05:18 följande:
    Som jag har förstått det finns det två varianter av rosacea. Det låter som om du har den "feta" varianten där man hellre kan torka ut blemmorna som du beskriver. Jag har däremot den "torra" varianten. Det betyder att jag måste ha omåttligt med fukt i huden för att inte torka ihop och få sprickor i huden. Rozex gel kan jag ibland bli bättre av när utslagen inte är alltför aktiva annars blir de bara värre. Jag har ätit tetralysal och det blev litet bättre precis i början sedan kom allt igen efter en period oavsett om jag tog antibiotikan eller ej.

Har varit på väg att göra IPL men blev nekad för att jag hade för aktiva utslag. Har än så länge några månader senare inte upplevt att jag har mindre aktiva utslag någon längre period så att jag kan gå på någon IPL-behandling. Känner mig väldigt uppgiven minst sagt.
    Oj, ja det låter ju minst sagt jobbigt.  Lycka till hur som helst.
  • Fredrika1

Hej,

Jag har haft rosacea i 15 âr och jag har prövat allt! Medicinering (inkl roaccutan), dyra hudvârdskrämer etc.

Det enda som funkar för mig är: Avènes rengöringsprodukter (finns pâ apoteket) de har jag använt i mânga âr (bor i Frankrike där de finns sedan länge), Bare Minerals foundation och aloe vera gel + hudkräm.

Aloe vera-krämen är den bästa jag provat (plus att den inte är dyr) och just nu använder jag den som finns pâ Ica Aloe gel och Aloe Face (aloe vera + E-vitamin). Det har gett fantastiskt resultat! Sâ det dyraste är inte alltid det bästa....

Sen har jag märkt att min hud blir sämre av alkohol och socker. När jag inte äter godis blir huden bättre pâ en gâng.

• Elbet
    hellus skrev 2011-01-07 00:28:00 följande:
    Vilket solskyddsmedel är det du är nöjd med? Jag har blivit bjuden på en utlandsresa (solsemester) och känner mig litet desperat över hur jag ska skydda mitt ansikte. Det bästa vore att vara inomhus på hotellrummet hela semestern, men det är ju inget roligt alternativ. Vet du eller någon om det finns någon zinksalva eller något sådant som helt skyddar ansiktet som inte torkar ut huden?
    La Roche-posay anthelios 30 heter den. Toppenbra! Vet inte om den finns överallt ännu. Själv var jag tvungen att beställa den från Åhlens apotek i Stockholm, men jag tror den är på gång även på andra ställen. Lycka till! 
  • Elbet
    Toppenbra tycker jag att de är . Jag använder avéne cleanance som tvål och avéne skin recovery cream. Finns några olika, men just den är för typ rosaceahud. Sedan jag började använda dessa har min hud förbättrets massor. Hettar inte lika lätt och blemmorna är betydligt färre. Gissar iofs att det blir värre i vår igen men jag gillar verkligen dessa produkter. Känns lite dyra när man köper dem c.a 200 kr styck om jag inte minns fel men räcker hur länge som helst. Tvålen köpte jag i början av sommaren, har använt halva flaskan:) Prova vetja!
    hellus skrev 2011-01-07 00:21:51 följande:
    Är också nyfiken på Avene-produkterna, berätta gärna mer ni som har erfarenhet av dessa.
  • LadyAqua

hej! Brukar er Rosacea vara torr?

Jag har nu börjat flagna i HELA ansiktet. Huden är nästan hård och man kan peta bort hudbitar. Varje kväll blir jag blossande röd och svullen i de röda områdena, ibland vaknar jag även upp med svullen NÄSA! Inte spec kul....

Det går inte att täcka med smink heller pga alla knottror och flagor, blir som en kaka i ansiktet av sminket.... använder mineralsmink just nu som INTE innehåller bismuth ( som jag inte tål, det var det som triggade igång min rsoacea så den är nu värre än nånsin) men pudret sätter sig lixom runt flagorna och knottrorna vilket framhäver dem ännu mer...

Antingen gå runt som en tomat eller gå runt med en flagande kaka i ansiktet..... Pest eller kolera!!

Har testat alla krämer snart, använt Miniderm, Canoderm, Locobase repair, nån kräm från apoteket som är lämpad för just rosaceahy men den förvärrade det, ekologiska krämer, mandelolja.... Har testat att va utan kräm ett par månader för att låta huden läkas av sig självt.. detta fungerade ej.....under denna tid tvätta jag ansiktet med enbart vatten och en frottéhandske..

Jag ser ju hur alla stirrar på ens ansikte då jag med smink ser ut som en "fjortis" som ej vet hur man sminkar sig... men jag får omöjligt till samma hudton i ansiktet som jag har på tex halsen.. blir rosa hur jag än gör, hur mycket smink jag än använder.

Nån med samma problem? Behöver verkligen någon att dela tankar med....

• LadyAqua

måste tillägga att jag även fått massa rynkor överallt... spec jämte /under näsan och är skrynklig under ögonen... trots att jag är såpass ung...

• PeeGee
    LadyAqua skrev 2011-05-19 15:07:47 följande:
    hej! Brukar er Rosacea vara torr?

Jag har nu börjat flagna i HELA ansiktet. Huden är nästan hård och man kan peta bort hudbitar. Varje kväll blir jag blossande röd och svullen i de röda områdena, ibland vaknar jag även upp med svullen NÄSA! Inte spec kul....

Det går inte att täcka med smink heller pga alla knottror och flagor, blir som en kaka i ansiktet av sminket.... använder mineralsmink just nu som INTE innehåller bismuth ( som jag inte tål, det var det som triggade igång min rsoacea så den är nu värre än nånsin) men pudret sätter sig lixom runt flagorna och knottrorna vilket framhäver dem ännu mer...

Antingen gå runt som en tomat eller gå runt med en flagande kaka i ansiktet..... Pest eller kolera!!

Har testat alla krämer snart, använt Miniderm, Canoderm, Locobase repair, nån kräm från apoteket som är lämpad för just rosaceahy men den förvärrade det, ekologiska krämer, mandelolja.... Har testat att va utan kräm ett par månader för att låta huden läkas av sig självt.. detta fungerade ej.....under denna tid tvätta jag ansiktet med enbart vatten och en frottéhandske..

Jag ser ju hur alla stirrar på ens ansikte då jag med smink ser ut som en "fjortis" som ej vet hur man sminkar sig... men jag får omöjligt till samma hudton i ansiktet som jag har på tex halsen.. blir rosa hur jag än gör, hur mycket smink jag än använder.

Nån med samma problem? Behöver verkligen någon att dela tankar med....
    Stackars du! Det låter smärtsamt.

Jag blev aldrig diagnosticerad med Rosacea utan hade "vanlig" acne som bara inte ville växa bort, men jag misstänker Rosacea också, eftersom det stämmer bättre med symptomen. Min första hudläkare skrev - som någon ovan var med om - en skitstark kräm som sopade ihop min hud värre än någonsin och gav mig ärr som jag dittills undvikit. Visst blir man galen på att de vägrar lyssna och ta en på allvar?

Jag: "Jag får finnar fast min hud är torr. "
    Hudläkaren: "Det är omöjligt, finnar får man bara på fet hud. Använd den här extremt uttorkande krämen."

Min andra hudläkare hade själv haft acne  - det syntes på ärren - och var mindre dum i huvet. Han hjälpte mig faktiskt. I alla fall med vulgarisen och resultatet av den första hudläkarens härjningar.  

Ang. smink var tipset jag fick att använda en gröntonad bas som man sen lägger vanligt underlag på. Att du blir rosa beror på att din blossande hud syns igenom och en del smink kan dessutom förvärra det hela.

Som någon sa: Mineralsmink av bra kvalitet är kalas när det funkar, men den som är torr kanske det inte funkar så bra för.

Jag vet att Clinique och Roc var för sig har dedikerade Rosacaea-linjer av smink och hudvårdprodukter men jag har inte själv provat dem så jag vet inte om de är att rekommendera. Min hud svarar bra på Clinique, vilket är skönt för mig men inte nödvändigtvis betyder att det funkar för andra med flammig hy.

Billiga tips att prova, för den som inte redan gjort det, är att ta tillskott av fiskleverolja eller jättenattljusolja, gurkörtsolja eller någon annan olja som är rik på essentiella fettsyror. (Kan inte vara mer specifik än så eftersom jag tycker att de hjälpt mig bra var för sig, men det finns inga studier som backar upp detta - det är alltså bara min upplevelse.)

Jag använder en mineralolja, som är tänkt för gravidmagar, i ansiktet. Den luktar tyvärr likvax (sminkörer och begravningsentrepenörer vet vad jag menar - en sötaktig, inte särskilt trevlig, rosendoft) men har bra effekt på min hud. Den jag använder heter Bio-Oil, men jag gissar att vilken liknande olja som helst går lika bra. Jag törs inte byta så länge den hjälper. Oftast sover jag med den och använder fuktkräm efter morgontvätten, på dagen, för att slippa lukta rosor på jobbet.

Grejen med frågan kost - acne (av alla dess slag): även om det inte finns några belägg för att kost påverkar acne så beror det främst på att ganska få studier har gjorts på detta. Acne-lidande är en av de grupper som behandlas styvmoderligt av hela vårdapparaten. Varför läkemedelsföretagen inte fattar vilken kassa-ko det skulle vara att komma upp med en säker och effektiv behandling är obegripligt för mig - och jag jobbar i branschen.  (Antagligen har det att göra med att det helt enkelt är för svårbehandlat och har för många olika orsaker.) Mängden människor som skulle ge sin högra arm för en slät feja är många fler än de som har problem att få upp den, det är helt klart.

Just ja, maten. Jo. Så att frånvaron av belägg är inte belägg på frånvaro i det här fallet. Om du upplever att  - som någon sa - rödvin, tex gör dig sämre så undvik för all del rödvin. Men få inte ångest och tro att du orsakar acnen med ditt leverne. Utöver fetma finns det få tillstånd som lockar fram så inihelvitte med förnumstiga människor som tillskriver sin egna, medfödda, brist på problem till sitt överlägsna levernen. Om jag hade en spänn för varje idiot som sagt åt mig att "dricka mer vatten" så hade jag haft råd med Nicole Kidmans dermatolog.

Ja. Somliga människor blir sämre av mycket socker. Men det är en förvärrande effekt på ett redan existerande problem. Inte orsaken till det. Andra människor blir inte ett dugg bättre av att lägga om kosten. Det är olika.

Jag är ledsen, men det är olika. Det kan ta år att hitta den kombination av åtgärder som hjälper just dig. Eller man kan ha tur och snava på den nästan på en gång.

Det enda jag kan säga universellt är: försök undvika att ta åt er av folk som kommer med illa dold hemkokt moralisk agenda. Det mest sannolika är att du inte orsakat detta genom din livsstil utan att du hade otur i gen-lotteriet. Nu börjar kampen för att hitta bästa möjliga coping-strategin. I den kan ingå att undvika viss mat, men det bestämmer din huds behov. Inte din idiot till kollega eller din taskiga syrra. 

Det första steget är hursomhelst att be folk - som säger åt dig att dricka mer vatten, eller tvätta dig oftare - att dra åt helvete.
Svar på tråden rosacea - behöver hjälp