LadyAqua skrev 2011-05-19 15:07:47 följande:
hej! Brukar er Rosacea vara torr?
Jag har nu börjat flagna i HELA ansiktet. Huden är nästan hård och man kan peta bort hudbitar. Varje kväll blir jag blossande röd och svullen i de röda områdena, ibland vaknar jag även upp med svullen NÄSA! Inte spec kul....
Det går inte att täcka med smink heller pga alla knottror och flagor, blir som en kaka i ansiktet av sminket.... använder mineralsmink just nu som INTE innehåller bismuth ( som jag inte tål, det var det som triggade igång min rsoacea så den är nu värre än nånsin) men pudret sätter sig lixom runt flagorna och knottrorna vilket framhäver dem ännu mer...
Antingen gå runt som en tomat eller gå runt med en flagande kaka i ansiktet..... Pest eller kolera!!
Har testat alla krämer snart, använt Miniderm, Canoderm, Locobase repair, nån kräm från apoteket som är lämpad för just rosaceahy men den förvärrade det, ekologiska krämer, mandelolja.... Har testat att va utan kräm ett par månader för att låta huden läkas av sig självt.. detta fungerade ej.....under denna tid tvätta jag ansiktet med enbart vatten och en frottéhandske..
Jag ser ju hur alla stirrar på ens ansikte då jag med smink ser ut som en "fjortis" som ej vet hur man sminkar sig... men jag får omöjligt till samma hudton i ansiktet som jag har på tex halsen.. blir rosa hur jag än gör, hur mycket smink jag än använder.
Nån med samma problem? Behöver verkligen någon att dela tankar med....
Stackars du! Det låter smärtsamt.
Jag blev aldrig diagnosticerad med Rosacea utan hade "vanlig" acne som bara inte ville växa bort, men jag misstänker Rosacea också, eftersom det stämmer bättre med symptomen. Min första hudläkare skrev - som någon ovan var med om - en skitstark kräm som sopade ihop min hud värre än någonsin och gav mig ärr som jag dittills undvikit. Visst blir man galen på att de vägrar lyssna och ta en på allvar?
Jag: "Jag får finnar fast min hud är torr. "
Hudläkaren: "Det är omöjligt, finnar får man bara på fet hud. Använd den här extremt uttorkande krämen."
Min andra hudläkare hade själv haft acne - det syntes på ärren - och var mindre dum i huvet. Han hjälpte mig faktiskt. I alla fall med vulgarisen och resultatet av den första hudläkarens härjningar.
Ang. smink var tipset jag fick att använda en gröntonad bas som man sen lägger vanligt underlag på. Att du blir rosa beror på att din blossande hud syns igenom och en del smink kan dessutom förvärra det hela.
Som någon sa: Mineralsmink av bra kvalitet är kalas när det funkar, men den som är torr kanske det inte funkar så bra för.
Jag vet att Clinique och Roc var för sig har dedikerade Rosacaea-linjer av smink och hudvårdprodukter men jag har inte själv provat dem så jag vet inte om de är att rekommendera. Min hud svarar bra på Clinique, vilket är skönt för mig men inte nödvändigtvis betyder att det funkar för andra med flammig hy.
Billiga tips att prova, för den som inte redan gjort det, är att ta tillskott av fiskleverolja eller jättenattljusolja, gurkörtsolja eller någon annan olja som är rik på essentiella fettsyror. (Kan inte vara mer specifik än så eftersom jag tycker att de hjälpt mig bra var för sig, men det finns inga studier som backar upp detta - det är alltså bara min upplevelse.)
Jag använder en mineralolja, som är tänkt för gravidmagar, i ansiktet. Den luktar tyvärr likvax (sminkörer och begravningsentrepenörer vet vad jag menar - en sötaktig, inte särskilt trevlig, rosendoft) men har bra effekt på min hud. Den jag använder heter Bio-Oil, men jag gissar att vilken liknande olja som helst går lika bra. Jag törs inte byta så länge den hjälper. Oftast sover jag med den och använder fuktkräm efter morgontvätten, på dagen, för att slippa lukta rosor på jobbet.
Grejen med frågan kost - acne (av alla dess slag): även om det inte finns några belägg för att kost påverkar acne så beror det främst på att ganska få studier har gjorts på detta. Acne-lidande är en av de grupper som behandlas styvmoderligt av hela vårdapparaten. Varför läkemedelsföretagen inte fattar vilken kassa-ko det skulle vara att komma upp med en säker och effektiv behandling är obegripligt för mig - och jag jobbar i branschen. (Antagligen har det att göra med att det helt enkelt är för svårbehandlat och har för många olika orsaker.) Mängden människor som skulle ge sin högra arm för en slät feja är många fler än de som har problem att få upp den, det är helt klart.
Just ja, maten. Jo. Så att frånvaron av belägg är inte belägg på frånvaro i det här fallet. Om du upplever att - som någon sa - rödvin, tex gör dig sämre så undvik för all del rödvin. Men få inte ångest och tro att du orsakar acnen med ditt leverne. Utöver fetma finns det få tillstånd som lockar fram så inihelvitte med förnumstiga människor som tillskriver sin egna, medfödda, brist på problem till sitt överlägsna levernen. Om jag hade en spänn för varje idiot som sagt åt mig att "dricka mer vatten" så hade jag haft råd med Nicole Kidmans dermatolog.
Ja. Somliga människor blir sämre av mycket socker. Men det är en förvärrande effekt på ett redan existerande problem. Inte orsaken till det. Andra människor blir inte ett dugg bättre av att lägga om kosten. Det är olika.
Jag är ledsen, men det är olika. Det kan ta år att hitta den kombination av åtgärder som hjälper just dig. Eller man kan ha tur och snava på den nästan på en gång.
Det enda jag kan säga universellt är: försök undvika att ta åt er av folk som kommer med illa dold hemkokt moralisk agenda. Det mest sannolika är att du
inte orsakat detta genom din livsstil utan att du hade otur i gen-lotteriet. Nu börjar kampen för att hitta bästa möjliga coping-strategin. I den kan ingå att undvika viss mat, men det bestämmer din huds behov. Inte din idiot till kollega eller din taskiga syrra.
Det första steget är hursomhelst att be folk - som säger åt dig att dricka mer vatten, eller tvätta dig oftare - att dra åt helvete.