• anachronism

Tatuera över kejsarsnitt ärret?!

Vet inte riktigt om det här hamnade i rätt tråd!

Jag fick göra ett akutsnitt för 6 veckor sedan och undrar om någon vet om man kan tatuera över ärret?
    Finns det någon som gjort det?

Jag mår riktigt dåligt över att ha ett stort ärr på magen och vill bara bli av med det.

• Svar på tråden Tatuera över kejsarsnitt ärret?!
  • Gaby 01

Har du ett vanligt bikinsnitt (vägrätt) eller fick du katastrofsnitt (från naveln neråt) ? Jag tror säkerligen du kan tatuera över det men jag tror även det finns behandlingar där man reducerar ärret till att synas mkt mindre. Kolla med skönhetskliniker.

Sedan kan det vara bra att veta att ärret syns mindre år för år, men att man inte ska sola det för då blir det gärna rosa/lila.

• anachronism

Jag har ett vanligt bikinisnitt, men det är jättehögt upp så det sitter juh ovanför byxorna.

• Erkens mamma

Jag frågade en tatuerare då jag har ett vertikalt snitt och ett bikinisnitt på min mage. Hon sa att det är svårt att få färgerna jämna på snittet. Det får man vara beredd på. Och att det helst ska ha gott ett par år så att man vet slutresultatet på ärret. Vilken färg det får till slut och så.

Inte omöjligt men man kan inte vänta sig samma fina resultat som på oskadad hud.

• TjorveniSkåne

Om jag vore dig skulle jag vänta med att tatuera tills jag är "klar" med alla barn jag vill ha - det blir nog inte snyggt ifall du ska genomgå flera snitt i samma område och de får skära i tatueringen!

• Gaby 01
    anachronism skrev 2010-05-30 19:57:41 följande:
    Jag har ett vanligt bikinisnitt, men det är jättehögt upp så det sitter juh ovanför byxorna.
    Okej, ja då förstår jag. Men jag tror risken finns att ifall man försöker dölja det med tatuering att man utmärker ärret ännu mer. Prova att leva med ärret, kanske förknipper du just nu ärret med något traumatiskt, men försök i sådant fall vända tanken till något positivt, att det var tur att snittet skedde både för din och bebisens skull och att det blev livsavgörande för er.
    Sedan har vi ALLA skavanker som vi fått genom åren som vi är mindre nöjda med, men vissa får vi försöka bära med stolthet.

Men puffa tråden lite till framöver så kanske det kommer fler bra alternativ.
  • Drömmerdrömmar

6veckor är ju ingenting? mitt var skitsnyggt efter ett halvår och efter ett-två år som nu syns det ju knappt, bara ett ljust streck

• rednose

Man brukar avråda från att tatuera på ärr eftersom det sällan blir bra. En del tatuerare jag känner brukar dock försöka integrera ärret i en tatuering så att det knappt syns vilket blivit riktigt bra på en del jag sett.

Har dock aldrig sett en snygg buktatuering, över ärr eller annat... Inte precis ett område som "håller sig" tajt o fint speciellt länge i livet och definitivt inte efter barn...
    De flesta läker ju jättebra och syns inte ens när de bleknat och läkt helt.
    Du vänjer dig säkert! Lycka till!
  • Gaby 01
    Drömmerdrömmar skrev 2010-05-31 20:50:53 följande:
    6veckor är ju ingenting? mitt var skitsnyggt efter ett halvår och efter ett-två år som nu syns det ju knappt, bara ett ljust streck
    Så är mina oxå! Bara man är försiktig mot solen så bleknar de fort.
  • rednose

just ja! jag brukar ju tipsa om en grym ärrkräm! :)

Finns bland annat på Ebay för jag har inte sett den i svenska butiker och jag brukar få köpa med den hem till kompisar och familjevänner.
    Mederma heter den. Check it out!
  • Lillstrumpa

Tycker absolut du ska vänta lite. 6 veckor är såklart väldigt lite för ett ärr att "försvinna". Mitt ärr är nu 6 ÅR och det syns knappt. Min BM på MVC fick verkligen titta noga för att se det. SÅ avvakta, du kanske också har tur och det bleknar bort nästan helt.

Svar på tråden Tatuera över kejsarsnitt ärret?!