Inlägg från: Marie Curie |Visa alla inlägg
  • Marie Curie

Risker med kejsarsnitt?

Jag tycker jayne doe ger en bra översikt över riskerna med ks. 
    Själv drabbades jag av en total sfinkerruptur vid min första förlossning (vaginal), hade precis som du ts ont och besvär i många månader efter det. Fick första tiden med min dotter förstörd.
    Men andra barnet blev det planerat snitt vilket var fantastiskt i jämförelse, jag snittades vid 14-tiden och var uppe ur sängen samma kväll. Åt smärtstillande i en knapp vecka sedan kände jag mig i princip helt återställd. För mig var det skillnad som natt och dag. 
    Kom ihåg ts att man ska inte stirra sig blind på risker, det finns många risker med vaginalförlossning också och man kan aldrig garantera sig mot något oavsett vilket förlossningssätt man väljer. Att föda barn är riskfyllt helt enkelt. 
    Något jag själv ogillar är de som förespråkar vaginal förlossning för att åter-hämtningen är så mycket snabbare. Detta är väldigt individuellt och beror i många fall på vad man menar med åter-hämtning. Läkare brukar tala om vårdtid på sjukhus och då menar man att en vaginalförlöst kvinna behöver återhämta sig ca 0,5 dygn medan en kvinna som snittats beräknas behöva ca 2 dygn på sjukhus. Men kom ihåg att efter en förlossning så behöver kroppen ofta ca 1 år på sig att återhämta sig (dvs tills det är som innan man blev gravid) och då spelar det ingen roll om det var med snitt eller vaginalt. Efter en vaginalförlossning finns besvär med bristningar, klipp, inkontinens och slidväggsframfall tex som kan vara orsaka nog så långvariga problem men som man inte brukar tala om eftersom det "är sådant man får räkna med" som födande kvinna.
Svar på tråden Risker med kejsarsnitt?