Inlägg från: Papi Jo |Visa alla inlägg
  • Papi Jo

Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..

Härom veckan blev det en stor nyhet i Storbritannien att 1000 barn under 15 år genomgått abort. I Sverige har frekvensen varit högre än så, men tyvärr valde Socialstyrelsen att ta bort denna information för ett par år sedan.

När nu Socialstyrelsen presenterade abortstatistiken för år 2009 förra veckan begärde Ja till Livet att få reda på hur många aborter som 11-14-åringar genomgått varje år under 2000-talet. Idag kom svaret där det står att en "chef för registerenheten och som också arbetat bl.a. med abortfrågor har tyvärr sagt att vi inte får lämna ut särskild data för åldersgruppen under 15."

Föräldrar i Sverige har inte rätt att få veta när deras 11-15-åriga dotter genomgår abort.

Tycker du beslutet är ritktigt?

Att mörka aborter utförda på flickor i denna unga ålder kan vara en orsak till att sexuella övergrepp inte uppdagas och förövare går fria.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-03 21:18
    Efter ung 150+ kommentarer så har det alltså kommit fram att Socialstyrelsen verkligen mörkade statistiken.

Efter förfrågan från Ja Till Livet släppte Socialstyrelsen informationen. Så blev information som mörkades tillgänglig för alla. Tack Ja Till Livet att ni hjälper vårt samhälle att förbli öppet!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jatilllivet/pressrelease/view/socialstyrelsens-ja-som-blev-nej-som-blev-ja-paa-foerfraagan-om-statistik-om-barnaborter-i-sverige-ja-till-livet-419706
  • Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-05-31 17:33:11 följande:
    Vi vet faktiskt inte vad det är Socialstyrelsen har sagt till svar på vilken förfrågan.Vi har bara en propagandaorganisation som är kända för att ljuga när de tycker det tjänar deras syften som säger att de inte får ta del av statistiken. Jag tror inte att Socialstyrelsen mörkar något, jag tror att Ja till livet ljuger som de brukar göra.
    Om "Ja Till Livet" ljuger så är det givetvis helt åt skogen. Frågan är bara varför dom skulle ljuga om att Socialstyrelsen inte publicerar statistik på flickor under 15 år som genomgår abort?  Kan inte komma på någon bra anledning...

Jag har tittat i publikationen  "Aborter 2009 - Induced abortions 2009" och där finns mycket riktigt information om tonårsaborter, det är bara det att alla tonår börjar vid 15 års ålder!?  

Som jag förstår det är statistikernas uppgift på Socialstyrelsen att publicera statistik.
    Så varför publicerar inte Socialstyrelsen denna information?
    för mig så finns det två scenarier:

1) Socialstyrelsen har gjort en miss
    2) Socialstyrelsen har skäl att inte publicera denna statistik.

Då vi lever i ett öppet samhälle, och det i den av socialstyrelsen gjorta statistik publikation inte framgår några personuppgifter så kan jag inte se några skäl att utelämna just denna information.

Kom ihåg att många av våra riksdagsmän använder statistiken gjorda av myndigheter för att i sitt syfte göra vårt samhälle i deras tycke bättre. Utelämnande av statistik kan gör aatt vi inte får några förbättringsåtgärder på just detta område.
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-05-31 17:26:37 följande:
    Det är för att skydda din dotter från föräldrar som anser att de bestämmer över hennes kropp som lagen ser ut som den gör. Att du anser att du bestämmer huruvida din dotter ska gå igenom en oönskad graviditet eller inte är ett utmärkt talande skäl till varför du inte ska ha någon talan eller möjlighet till påtryckningar i frågan.I ditt land hittar man också nyfödda bebisar i soptunnor. Jag skulle inte slå mig för bröstet om jag var du.
    Du får godkänna om din dotter ska tatuera sig eller prenumerera på Kalle Anka, men du får inte reda på någonting om hon blivit våldtagen och genomgår abort till följd av övergreppet.

Vi pratar om flickor i så låg ålder som 13 , 14 eller UNDER tonåren. Statistiken för flickor 15 år eller äldre finns redan.
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-05-31 21:18:48 följande:
    Ja till Livets propaganda har varit åt skogen länge, och deras förebilder också. Bäst är att inte läsa tramset på deras sidor eftersom de inte ens själva kan skilja sanning från lögn.Självklart skulle de ljuga om det för att låtsas att även Socialstyrelsen har moraliska synpunkter på detta. Socialstyrelsens neutralitet och källa till saklig information är en stor nagel i ögat på propagandasajter som ljuger. Alla sätt att misskreditera dem är bra för dem i förlängningen. Bara för att du inte ser skäl att utelämna information betyder ju heller inte att dessa skäl inte skulle finnas - OM detta ens är vad som har skett. Det är ju inte ens säkert att informationen samlats in eller finns tillgänglig på ett sätt som kan säkerställa ett resultat som är representativt för verkligheten.
    Eftersom det verkar viktigt för denna tråd har jag ordnat med en förfrågan till Socialstyrelsens 3 abort-statistik-ansvariga damer från en webmaster på en skönhets och hälsosajt med en fråga om varför statistiken saknas.

Förutsatt att det inte är ett misstag från Socialstyrelsen som är grund för den saknade statistiken så gäller förfrågan också:

1) Förfrågan om delgivning av skriftlig formulering av reglerna kring borttagnadet av statistiken.
    2) Förfrågan om för vilka syften reglerna är utformade
    3) Förfrågan om vem som är huvudman(ansvarig) för reglerna.
    4) Förfrågan om hur de ej offentliggjorda uppgifterna arkiveras.
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-05-31 21:34:24 följande:
    Jag tycker du kan börja med att tala om var du läst denna information. När man googlar ditt citat får man bara upp den här tråden. Det är ju lite märkligt.No offense, men jag ser dig knappast som en oberoende neutral källa till information.
    Nu är du väl lite väl konspiratoriskt lagd:) Jag sa att förfrågan var sänd från en webmaster på en skönhets och hälsosajt, inte att det var publicerat på densamma..

Vi får se om socialstyrelsen svarar. Jag var på hemlig kopia på mejlet som skickades 19:53 ikväll till : [email protected], [email protected], [email protected] 

Om jag är neutral eller ej har ingen betydelse för hur Socialstyrelsen svarar , eller om dom gör det.
  • Papi Jo
    Plutteli skrev 2010-05-31 21:41:14 följande:
    Att "Ja till Livet" ljuger så djävulen blir imponerad är ju knappast något nytt. Jag kan tänka mig att socialstyrelsen kan gå ut med en siffra på hur många i hela landet under 15 års ålder som gjort abort OM de har tillgång till sådana siffror. Har ja till livet tex. velat begära ut hur många i varje kommun som gjort abort och är under 15 år har jag full förståelse för att de inte får några siffror alls.
    Vi får se, nu har siffrorna begärts från ett helt pro-abort eller antiabort-fritt håll.
    Socialstyrelsens jobb är inte att särbehandla organisationer utan att verka utifrån den lagstiftning som finns i en demokratisk anda.
  • Papi Jo
    Plutteli skrev 2010-05-31 21:47:34 följande:
    Eh nej, som förälder får man inte godkänna huruvida ens barn ska tatuera sig eller ej, iaf så till vida personen tänker tattuera sig hos en legitimerad ordentlig tatuerare för dessa kollar leg innan man får göra sin tatuering för att vara säker på att man är minst 18 år, och är man yngre får man ingen tatuering oavsett om man har en förälder med eller ej som säger att det är ok! Att man som målsmann ska godkänna huruvida ens barn ingår i ett avtal eller ej har att göra med Svensk lag. Det är helt enkelt olagligt för någon under 18 år att ingå ett skriftligt avtal och ett företag som ändå ingår ett avtal med en omyndig person får ett ogiltigt avtal som kan hävas direkt. Att det är så är väll knappast märkligt? MEN ingen stans finns någon lag som säger att föräldrarna ska ha full rätt till sina barns kroppar tills dess de är 18 år, tvärt om finns lagar om att föräldrarna inte har bestämmande rätt över barnets kroppar mer än i få undantagsfall och dit hör inte graviditet/aborter. Som förälder har du faktiskt väldigt få rättigheter mot dit barn, om ditt barn tex. har köpt en mobil för pengar h*n själv tjänat i hop under ett sommarjob (låt säga att ditt barn är 14 år) så är det stöld om du beslar tar den telefonen om du blir arg på ditt barn! Så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att barn får besluta själva över sina kroppar i en graviditetssituation!
    Nej 11- åringar bestämmer inte över vad dom vill göra med sin kropp. Och blir dom våldtagna vare sig genom incest eller på annat sätt så har brott begåtts, ett brott som alltså löper mindre risk att uppdagas pga föräldrarna inte är infomerade.

Det finns många fall där ena föräldern varit förövare och den andra hgelt ovetande. Hade man informerat föräldrarna så hade saken kommit upp i ljuset.

En del barn löper risk om våld från sina föräldrar om dom är gravida vid så låg ålder, isåfall bör socialen och en god man inkopplas.
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-05-31 21:51:12 följande:
    Så du har alltså ingen källa annat än någon som driver en sajt som annars sysslar med skönhet och hälsa? Det är ju rätt tunt.Det är inte att vara konspiratioriskt lagd att ägna sig åt källkritik. Det är nyttigt och gör att man inte blir lurad att tro på så mycket skitsnack.
    Inte alls tunt. Men du får gärna misstro om du vill.

Jag jobbar själv med statistik och tycker det är väldigt konstigt att man inte nämner aborter på flickor under 15 år. Och refererar till tonårsaborter som aborter på emellan 15-19 år gamla flickor. Det ÄR konstigt att du inte reflekterar över det när det är så lätt att kontrollera som att gå in på socialstyrelsens site och söka efter rapporten.

Att jag inte överlämnar vare sig sitens namn eller webmasterns identitet har sina skäl. Jag tror vare sig siten skulle vilja bli uthängd å mina vägnar.

• Papi Jo

och det kan absolut vara så att man inte ens registrerar dessa aborter, men då får dom väl förklara det.

• Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-05-31 22:10:48 följande:
    Jo det är väldigt tunt. Hörsägen till och med. Anonyma källor är ungefär lika mycket värda som använt dasspapper efter att du spolat ner det.Det är också jättekonstigt att man inte kan få se frågeställningen och svaret i sin helhet någonstans. Det tyder på att informationen manipulerats om den ens är sann. Det är till och med troligt om det är en kille som utöver sin skönhets- och hälsofirma är aktiv inom Ja till Livet. Jag har aldrig sagt att statistiken finns. Jag säger att det inte är troligt at tden saknas på grund av något mörkläggande.
    Tack för det klarläggandet, vi är ganska eniga i frågan.

Det som saknas är som sagt ett klarläggande från Socialstyrelsen. 
    Och det kommer kanske..? Om jag får det ska jag delge det till er alla.

Rubriken är i min tråd är lite provocerande, men det finns också en allvarlig frågeställning när statistik saknas.

I värsta fall kan det ju vara så att statistiken är mörkad, i bästa fall finns legala skäl.
Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..