Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..

Ja jag tycker det är riktigt, och även om graviditeten skett genom övergrepp är det inte rätt mot barnet att tvinga fram historien genom att tala om för alla att hon gjort en abort! Att ha utsatts för ett övergrepp är väldigt väldigt känsligt och något man ska få berätta om eller när man känner sig redo för det! Att det förvisso kan leda till att somliga går fria är en helt annan fråga men offret måste ju komma i första hand och klarar offret inte av att berätta och vill glömma allt, bla genom att abortera fostret som blivit till i handlingen så ska det respekteras! I Statistik om aborter går det att få veta vilka som gjort abort som är äldre än 15 och det räcker med den infon med tanke på att de under 15 ändå är så pass få!

• Plutteli
    Shadilly skrev 2010-05-31 17:26:37 följande:
    Det är för att skydda din dotter från föräldrar som anser att de bestämmer över hennes kropp som lagen ser ut som den gör. Att du anser att du bestämmer huruvida din dotter ska gå igenom en oönskad graviditet eller inte är ett utmärkt talande skäl till varför du inte ska ha någon talan eller möjlighet till påtryckningar i frågan. I ditt land hittar man också nyfödda bebisar i soptunnor. Jag skulle inte slå mig för bröstet om jag var du.
    Instämmer!
  • Plutteli
    Papi Jo skrev 2010-05-31 20:46:24 följande:
    Om "Ja Till Livet" ljuger så är det givetvis helt åt skogen. Frågan är bara varför dom skulle ljuga om att Socialstyrelsen inte publicerar statistik på flickor under 15 år som genomgår abort?  Kan inte komma på någon bra anledning... Jag har tittat i publikationen  "Aborter 2009 - Induced abortions 2009" och där finns mycket riktigt information om tonårsaborter, det är bara det att alla tonår börjar vid 15 års ålder!?   Som jag förstår det är statistikernas uppgift på Socialstyrelsen att publicera statistik. Så varför publicerar inte Socialstyrelsen denna information? för mig så finns det två scenarier: 1) Socialstyrelsen har gjort en miss 2) Socialstyrelsen har skäl att inte publicera denna statistik. Då vi lever i ett öppet samhälle, och det i den av socialstyrelsen gjorta statistik publikation inte framgår några personuppgifter så kan jag inte se några skäl att utelämna just denna information. Kom ihåg att många av våra riksdagsmän använder statistiken gjorda av myndigheter för att i sitt syfte göra vårt samhälle i deras tycke bättre. Utelämnande av statistik kan gör aatt vi inte får några förbättringsåtgärder på just detta område.
    Att "Ja till Livet" ljuger så djävulen blir imponerad är ju knappast något nytt. Jag kan tänka mig att socialstyrelsen kan gå ut med en siffra på hur många i hela landet under 15 års ålder som gjort abort OM de har tillgång till sådana siffror. Har ja till livet tex. velat begära ut hur många i varje kommun som gjort abort och är under 15 år har jag full förståelse för att de inte får några siffror alls.
  • Plutteli
    Papi Jo skrev 2010-05-31 20:49:20 följande:
    Du får godkänna om din dotter ska tatuera sig eller prenumerera på Kalle Anka, men du får inte reda på någonting om hon blivit våldtagen och genomgår abort till följd av övergreppet. Vi pratar om flickor i så låg ålder som 13 , 14 eller UNDER tonåren. Statistiken för flickor 15 år eller äldre finns redan.
    Eh nej, som förälder får man inte godkänna huruvida ens barn ska tatuera sig eller ej, iaf så till vida personen tänker tattuera sig hos en legitimerad ordentlig tatuerare för dessa kollar leg innan man får göra sin tatuering för att vara säker på att man är minst 18 år, och är man yngre får man ingen tatuering oavsett om man har en förälder med eller ej som säger att det är ok! Att man som målsmann ska godkänna huruvida ens barn ingår i ett avtal eller ej har att göra med Svensk lag. Det är helt enkelt olagligt för någon under 18 år att ingå ett skriftligt avtal och ett företag som ändå ingår ett avtal med en omyndig person får ett ogiltigt avtal som kan hävas direkt. Att det är så är väll knappast märkligt? MEN ingen stans finns någon lag som säger att föräldrarna ska ha full rätt till sina barns kroppar tills dess de är 18 år, tvärt om finns lagar om att föräldrarna inte har bestämmande rätt över barnets kroppar mer än i få undantagsfall och dit hör inte graviditet/aborter. Som förälder har du faktiskt väldigt få rättigheter mot dit barn, om ditt barn tex. har köpt en mobil för pengar h*n själv tjänat i hop under ett sommarjob (låt säga att ditt barn är 14 år) så är det stöld om du beslar tar den telefonen om du blir arg på ditt barn! Så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att barn får besluta själva över sina kroppar i en graviditetssituation!
  • Plutteli
    Papi Jo skrev 2010-05-31 21:54:17 följande:
    Nej 11- åringar bestämmer inte över vad dom vill göra med sin kropp. Och blir dom våldtagna vare sig genom incest eller på annat sätt så har brott begåtts, ett brott som alltså löper mindre risk att uppdagas pga föräldrarna inte är infomerade. Det finns många fall där ena föräldern varit förövare och den andra hgelt ovetande. Hade man informerat föräldrarna så hade saken kommit upp i ljuset. En del barn löper risk om våld från sina föräldrar om dom är gravida vid så låg ålder, isåfall bör socialen och en god man inkopplas.
    Jo, 11 åringar bestämmer vad de vill göra med sina kroppar så till vida det är lagligt. En 11 åring får inte tatuera sig eftersom det inte är tillåtet inom tattuerarförbundet att tattuera nån under 18 år, de får inte köra bil eftersom det är olagligt, de får inte ha sex med någon över 15 år men dock under 15 år osv osv.
    Redan i dag är ju reglerna sådana att om sjukvården misstänker att graviditeten tillkommit via ett övergrepp så ÄR sjukvården SKYLDIG att anmäla, de har inget val utom att koppla in Soc och polis. Tror man att det är pappan som ligger bakom kontaktar man INTE föräldrarna utan Soc eftersom situationen annars kan bli farligt för barnet! Det är ju för fan galenskap att kontakta föräldrarna i första hand om man tror att den ena föräldern är skyldig till övergrepp på sitt barn! Huruvida föräldrarna blandas in i aborten har inget att göra med om ev. övergrepp uppdagas eller ej, tvärt om kan barnet sluta sig och vägra berätta vad som hänt om föräldrarna kopplas in mot barnets vilja och det blir ju kontraproduktivt om något.
  • Plutteli

Jag vet inte om detta varit uppe i diskussionen tidigare. Men ni som tycker att föräldrarna alltid ska få veta om en minderårig vill göra abort. Hur tror ni en sådan sak skulle påverka tex. en gravid 13 åring som är livrädd för vad föräldrarna ska tycka och säga? Redan i dag finns det unga tjejer som försöker ta sitt liv pga att de är gravida av rädsla för att det ska komma till föräldrarnas vetskap om de gör abort TROTS att de vet om att sjukvården inte får säga något till föräldrarna! Detta skulle ju bli ännu mer av ett problem (för jag anser att det är ett problem om de så bara är en tjej per år som försöker ta sitt liv av denna orsak) om flickan från början vet om att föräldrarna kommer få veta att hon är gravid om hon vänder sig till sjukvården! Hur går detta ihop med erat värnande om barnets bästa? Hur kan det vara bättre med unga flickor som hellre försöker ta livet av sig för att de inte får göra en abort i hemlighet om det är de de vill?

• Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-06-01 10:02:49 följande:
    Det är faktiskt rent tragiskt att barn får göra abort utan att föräldrarna ens får nån info. Jag tycker det är tragiskt att man inte ens vågar visa siffror vilket antagligen beror på att man inte vill visa på att problemet är större än man tror och att det lilla abortförebyggande arbete som gör är alldeles för dåligt och alldeles för oprioriterat
    Det som är tragiskt är inte att barn får göra abort utan föräldrarnas vetskap, det som är tragiskt är att föräldrarna inte odlat en relation där barnet känner att de vågar berätta en sådan sak!

Det står ingen stans hur Ja till livet formulerat sin fråga, vill de tex. ha ut statistiken för varje kommun eller varje stad? I så fall är det inte ett dugg märklgit att de inte får några siffror. Vill de enbart ha för hela landet så borde de kunna få dem OM det faktiskt är så att siffrorna finns!
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-06-01 11:21:42 följande:
    Skulle jag i efterhand få reda på att min dotter gjort abort utan min vetskap hade jag då blivit 1000 gånger argare än om jag fått veta att hon var gravid. Sen är ju att ha sex med en flicka under 15 år numera våldtäkt lagligt sett så hur ska en sån process pågå utan förälderns vetskap?
    Då hoppas jag du blir arg på dig själv eftersom du inte har någon annan att skylla på än dig själv för att du och din dotter inte har en relation där hon vågar prata med dig om sexuella relationer och det faktum att hon är gravid! För är det så att sjukvården inte lyckas övertala henne om att berätta och hon är så säker på att få problem med dig som förälder om du får veta om aborten så har du misslyckats rejält i ditt föräldraskap eftersom sjukvården på praxis SKA kontakta föräldrarna om barnet inte gör det själv, endast i undantagsfall där sjukvården bedömer att risken för problem för barnet är stort om föräldrarna får reda på det hela håller de tyst.

Och nej. det är inte olagligt för två under 15 år att ha sex med varandra, det är inte heller våldtäkt direkt om den ena är över 15 men under 18 och den andra under 15, det beror på hur nära i ålder de är bla. (Jag menar, ska tjejen tex. fylla 15 om 4 månader och killen fyllde 15 en månad tidigare så är det självklart inte olagligt för dem att ha sex om båda är med på det!)
  • Plutteli
    coquine skrev 2010-06-01 14:59:35 följande:
    Fast jag tror inte att manga tonaringar vagar prata oppet med sina foraldrar om sex. Nar jag var tonaring hade jag inte en endakompis som gjorde det med sina foraldrar och enligt mina tonarsbarn (15 o 13) sa tycker de att det ar  nanting man hellre pratar med kompisar om. Jag skulle inte ens idag, som vuxen, prata med mina foraldrar om  mitt sexliv. Inte med ngn annan heller for den delen. Det ar privat och angar bara mig och min man.
    Jag tänkte snarare på att den förälder och barn som har en bra relation så vågar faktiskt barnet berätta att hon är gravid, ev. be om pengar till p-medel om hon inte har egna pengar för sådant och liknande saker (Jadå, jag hade kompisar när jag växte upp som inte hade några problem att prata om just sådant med sina föräldrar även om jag aldrig i livet hade gjort det med mina) sen vad man verkligen gör i sänghalmen har föräldrarna inte med att göra om inte barnet själv känner för att fråga om något. Tänker tex. på tråden här på FL där en mamma fått fråga från sin dotter om hur hon ska ställa sig till pojkvännens krav på analsex. I en sådan relation är jag rätt säker på att dottern även hade vågat komma och be om hjälp för att klara en abort om hon var gravid!
  • Plutteli
    coquine skrev 2010-06-01 15:39:18 följande:
    Mina barn och jag har en oppen dialog och de vagar stalla fragor. Skulle min dotter bli gravid, skulle det sakert ta emot att beratta... fast hon skulle nog gora det. Nar hon fick mensen tog det henne 15 min att kacka ur sig vad hon ville saga :) stackaren ! Det ar kansliga amnen for vara sma.... kan tanka mig tt en ev graviditet ar annu svarare. Nar jag var 19 och blev gravid var tom jag valdigt orolig over mina foraldrars reaktion.
    Att det kan vara svårt att tala om är ju en sak, att som vissa barn hellre försöka ta livet av sig än behöva berätta för sina föräldrar något helt annat. Jag kan tänka mig att den dagen min dotter är i den åldern så kommer hon dra sig för att prata med mig om sex, men jag hoppas ändå att jag kommer lyckas med att ha ett sådant öppet förhållande att hon vågar prata med mig bara hon samlat lite mod
    Självklart är det känsligt att prata om, men det är ju betydligt lättare för ett barn att prata med en förälder som stöttar, förstår och inte gör en stor sak av saker som inte behöver förstoras upp jämfört med den förälder som river upp himmel och jord över minsta lilla sak som har med sex att göra. En bra relation när det kommer till sex odlas ju redan när barnet är 1-2 år och upptäcker sitt eget kön, börjar man redan där att fya, säga nej osv. så sätter man ju grunden för en relation där barnet inte kommer våga fråga om något öht.
Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..