Inlägg från: ugnspannkakan |Visa alla inlägg
  • ugnspannkakan

Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..

rasajj skrev 2010-05-30 23:26:11 följande:
    For det forsta sa ar det verkligen en skam  att varden gar in med ingrepp pa omyndiga flickor utan att malman informerats eller givit godkannande till ingreppet. Det ar medicinska ingrepp vi talar om har! Och foraldrarna blir inte informerade. I ett sa abortvanligt land som Sverige sa forstar jag inte varfor aborterna maste hemlighallas infor flickans foraldrar. Jag skulle ALDRIG ga med pa att ett ingrepp utfors pa min dotter utan att jag ar informerad! Och ingen medicin skrivs ut till henne utan att jag vet varfor hon ska ta den! Dar maste Svenska lagen andras!!Sedan forstar jag inte alls socialstyrelsens dubbelmoral. Om aborten inte ar moralsikt fel sa varfor dolja att de utfors? Och ar de moraliskt fel, ja da maste vi fundera pa hur vi tar bort aborterna! Sa, socialstyrelsen, antingen ger ni ut siffrorna och star for vad som hander, eller sa erkanner ni att aborter pa omyndiga flickor ar ett stort problem som vi maste hitta en losning pa! Skams pa Sverige!!
    utan att ha givit sitt godkännande, skriver du. föräldrarna ska inte ha rätt att bestämma om deras dotter ska göra abort. hon kanske inte vill bli mamma när hon är femton. du skriver också att du aldrig skulle gå med på att ett ingrepp utförs på din dotter utan att du är informerad. lite svårt för dig att inte gå med på något du inte vet. aborter på flickor under 15 är ett känsligt ämne, helt klart. det är väl delvis för att skydda tjejerna som man inte ge ut siffrorna.
  • ugnspannkakan

saargr: du skriver att de absolut inte kan ta ett sådant beslut själva för at de är så unga. men nu står det ju mellan två val: göra abort eller behålla barnet. om föräldrarna hade valt samma sak som flickan är det ju lugna puckar, med så är det ju inte alltid. du skriver också att det är ett medicinskt ingrepp som du som förälder måste bestämma om. problemet som du ser det i är ju att flickan väljer ett medicinskt ingrepp och hon är på tok för ung för att bestämma det själv. men om föäldern bestämmer att det inte blir någon abort, tror du att flickan som inte ens kunde bestämma om ett medicinskt ingrepp ska kunna ta hand om ett barn ?!

• ugnspannkakan

ni som skriver att tolvåringar får inte ta beslut angående tandställning, blodprov, osv. brukar ni umgås med tolvåringar. om föräldrn vill att barnet ska ha tandställning men barnet inte vill går det inte att tvinga en tolvåring till det. likadant med blodprov. om föräldern vägrar att barnet ska få ett blodprov kan barnet gå dit själv och försöka få ett blodprov, om inte föäldern sagt till sjukvården att barnet inte ska ha ett blodprov. så är det inte med aborter, där får man göra det även om föräldern inte vill. det beror på att det påverkar barnets liv mer än ett blodprov.

• ugnspannkakan
    rasajj skrev 2010-05-31 02:18:57 följande:
    Varfor ar jag inte forvanad over att religion ska vara ett skal till att medicinska ingrepp sker pa omyndiga flickor utan malsmans information.

Skulle ni sjalva anse det vara ratt och riktigt att lakare beordrar sovning och utfor tex en operation att ta bort halsmandlarna pa ditt omyndiga barn utan att du informeras?

Eller att lakaren skriver ut mediciner utan att ha informerat er/dig eller ens sakert tagit reda pa medicinsk historia?

Ar det verkligen battre att sjukvarden tar sig friheter over dessa flickor (vilka med sakerhet ar majoritet helt oreligiosa) an att deras foraldrar far vara med och stotta och rada flickorna i deras val?

vi inser att en ung tonaring ar for liten for att fatta beslut ang. bilkorning, ang. att rosta i allmanna politiska val, kop av alkohol och tobak etc. men vi anser helt plotsligt att de ar kapabla att besluta over medicinska ingrepp?

Ar ni som forsvarar den har lagen helt upp at vaggarna knappa? 

barn ar barn och omyndiga av en orsak! 

Om flickan inte vagar tala om for sina foraldrar, sa far naturligtvis socialtjanst/polis/kurator kallas in. men att lata ett omyndigt barn ta ansvar over ett medicinskt ingrepp ar helt upp at vaggarna fel, inser ni inte det sjalva?  
    religion är inget skäl, det är hur föräldrarna kommer bemöta det som är ett skäl. det kan ske inom alla religioner!

Halsmandlarna är ju oftast en mindre laddad operation än abort. dessutom opererar man oftast bort mandlarna på små barn. en fjortonåring är ingen treåirng bara för att hon är omyndig! tonåringar är mer självständiga än så.

man skriver ju även ut t ex p-piller till fjortonåringar utan att målsman informeras. vad det gäller medicinsk historia kan det mycket väl läsas i journalen och fjortonåringen, eller tolvåringen till och med, kan mycket väl själv informera om allergier och liknande. det är som sagt inte treåringar vi pratar om. en fjortonåring har oftast mer koll på sin allergi än mamma.

en abort på en ung flicka är tillräckligt traumatisk som den är, vad tror du det då blir om polis inkallas och flickan till och med måste få en ny förmyndare som du förespråkar?!
Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..