• Anonym (orolig)

4-åring och prat om snopp i rumpan

hej
    min 4åring sa i går
    "viktor (påhittat namn)säger att man kan stoppa snoppen i rumpan"

vad ska man tro om det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-30 23:27
    "viktor" går på samma dagis och är också 4 år.

• Svar på tråden 4-åring och prat om snopp i rumpan
  • Anonym (lämna vidare)

Det är oerhört många här som kan tolka in både det ena och andra i en enda mening som VIktor har sagt...
    - han menar inget sexuellt...
    - antagligen bara prat
    - kanske har han äldre syskon eller råkat se någon bild.

Ts, det är inte din sak att spåna i vad det kommer ifrån.
    Blir du ororlig för en kommentar, lämna vidare den till personalen på förskolan.
    De avgör sedan om de pratar med sin rektor.
    Det är viktigt att komma ihåg att förskolepersonal "utreder" inte vad i ett påstående som kan vara korrekt.
    De har anmälningsplikt, de är inte deras sak att nysta i saker, om det finns en oro för ett barn.

I och med att du lämnar över detta, kan du släppa det och låta det vara sedan. Men jag tror att det är bättre att du säger det, än att du tiger.
    Finns det inget konstigt i uttalandet så kommer det heller inget att hända. För någon.
    Men du behöver inte veta något mer egentligen, blev du orolig över pratet så låt de som känner barnet avgöra om det ska anmälas.

• Starkast

Mina barn har pratat på det sättet i den åldern. Det är mycket snoppar, snippor och rumpor just då på alla möjliga sätt.

Kan vara bara fantasi TS, men jag skulle ändå ta upp det med dagis eftersom det kan ligga allvar bakom.

• Anonym (vetskap)
    Anonym skrev 2010-05-31 01:34:09 följande:
    Men herre jösses, lugna ner er lite, barnen är 4år.Min dotter kom fnittrande en dag och berättade att om man var kär i en pojke så skulle man stoppa snoppen i munnen.Jag erkänner, jag blev helt chockad och visste inte vad jag skulle säga eller tro.Det visade sig att hon och hennes kompis som också är 4år har kommit in i en fas där allt med snoppar och snippor är fantastiskt roligt, vad själva innebörden är vet de inte *tack o lov*. Jag pratade med fröken och nu har det gått 3mån och jag har inte hört något mer från flickorna eller fröken, det bästa är att total ignorera, de säger så för att få en respons och får de det inte så blir det inget roligt.Men självklart, verkar barnet vara utsatt för övergrepp så är det en helt annan sak, men de är i den åldern.Något äldre barn har nog sagt något eller så har de råkat se något de inte ska se. Min dotter VET jag inte har sett något iaf men sen vad hon hört eller hennes bästis kan jag ju inte svara på.
    De spelar faktiskt ingen större roll. De bör ändå tas upp med föreståndaren på pojkarnas förskola oavsett anledning. För TS skull och för pojkens.
  • Liten en

det är väl inte så jätte ovanligt, snarare vanligt att små barn tror att barnen kommer ur rumpan...vad jag har läst andra berätta om sina barn eller läst och så. på tv med när man frågat hur barn blir till. min bror trodde det när han var liten.

• Anonym (s)

Min systerdotter sa en gång i fyraårs-åldern att hon tyckte att min man skulle "stoppa in sin snabel i rumpan på mig så att hon kunde få en kusin"...Ett litet barns ord på hur barn blir till, inget annat än det, i detta fall åtminstone.

• Anonym (naturligt)

Tja, vad man ska tro om det, att Viktor har rätt, för visst kan man göra så.

• Anonym (ingen fara)

alltså vi (och många andra) hade "sex" på dagig. man låg på varandra, påklädda då, och hade sex. vi visste (fråga mig inte hur) att snoppen skulle in nånstans eller att den skulle röra vid tjejen liksom. 

jag tror inte att det är nån fara. viktor kanske har hört äldre syskon eller mamma och pappa prata. kanske han har råkat se nåt på tv eller så har han helt enkelt frågat sina föräldrar ur barn blir till och sen försökt återberätta vad de berättade för honom.
  • Lady Dahmer
    Anonym skrev 2010-05-31 08:21:13 följande:
    Jag tror Viktor menar snippan.Kanske har han äldre syskon han hört detta av?Kanske har han hittat storebrors hemliga tidningar?Eller hört av äldre barn på lekplatsen?
    menar han snippan så är det ju inget konstigt. Hur barn blir till pratar man med många barn om. Jag som förskolepedagog har ju ofta diskuterat "snoppen i snippan" med både tre och fyraåringar.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • sasssyy

Jag skulle inte tagit lätt på en sån kommentar.. men så blev jag också utsatt för övergrepp som innebar just "snoppen i rumpan" när jag var 4 år av en lite äldre pojke. Han sa " så här gör man om man tycker om varandra. så gör vuxna "

Jag talade om för mina föräldrar att det pågick men de trodde inte på mig, jag berättade för andra släktingar och en gång rakt ut på en familjefest men ingen trodde på mig......

Nu verkar det inte som att något har hänt, hon har fått höra att man KAN göra så..

Sätt dig ner och berätta för flickan att det kan vara så men det är något man gör när man är VUXEN och förklara att den egna kroppen är privat och att man aldrig ska göra något eller låta någon annan göra något man tycker känns konstigt, obehagligt eller underligt... man ska alltid säga nej isf och fråga en vuxen om det är är något man undrar över.

Man ska vara försiktig att dra igång en stor cirkus kring det hela men du kan fråga flickan "har han gjort det med dig" och försök att fråga lite lättsamt... inte jättestressad och arg.. för om flickan märker att du är arg eller stressad så kommer hon känna att OM något hänt så är du arg på HENNE för det.. utan prata bara om det som vad som helst... och var lugn o sansad...

Plus att det kan vara bra att göra förskolepersonal uppmärksammade på det så att de håller lite koll, men det får inte bli en häxjakt, inget utpekande av något barn som hemskt eller sjukt.. för SKULLE det finnas någon liten pojke som ägnar sig åt sånt där så är det en oerhörd tragedi...

Hoppas dock att det bara är en allmän snoppfascination. Pojken kan ju tex ha råkat kliva in när föräldrarna har sex och har sett att "så kan man göra om man tycker om varandra" och som en liten pojke så klart inte förstått riktigt...

• Anonym

Bara läst TS. Men när jag praktiserade på en förskola så fick jag höra två flickor som pratade om att man kan "suga penis", jag blev förskräkt och väldigt chockad. Jag frågade vart de hört detta och ena tjejen sa att hon tjuvlyssnat på sin storebror som pratat med någon kompis.
    Berättade för personalen som fick ta tag i detta, jag hade inga befogenheter att ta med föräldrar eller med dem. Men allt löste sig.

Som sagt små barn är som svampar och tar åt sig allt dom hör och ser, sedan får de en egen uppfattning och vill så klart berätta för sina kompisar.
    Prata med sina barn och sedan förklara vad man själv tycker är lämpligt, är det man kan göra.
    Sedan om det ligger nå skumt i det hela så får man ta det då, men ofta så har de bara hört nått någonstans...

Svar på tråden 4-åring och prat om snopp i rumpan