EmelieL skrev 2010-06-09 12:52:47 följande:
Hejsan!
Jag hade en liten chihuahuatik på 2 år som jag var tvungen att tabort av en annan anledning för ett år sedan!
Men hon hade också patella, då den värsta graden Va är de 3-4 ? Jaja iaf på både bakbenen, jag va upp till Djursjukhuset här i falun och dom rekommenderade operation på en gång!
Men hade jag haft lite mer "Kött på benen" så skulle jag valt bort det, för efter operationen , hela läknings proceduren va hemsk! Hon blev jätte deprimerad för att hon aldrig "hängde" med dom andra hundarna och promenaderna blev jobbiga m.m .. Sen hörde jag att simning är jätte bra för hundar som haft massa prolem m. patella m.m alla såna där sorts led sjukdomar m.m ..
Så jag hörde av mig till en djur affär nere på stan som hade simbassäng som man fick låna, Men dom vela att man skulle prata med deras "veterinär" först, en jätte duktig kille som iof (Nu vet ju itne jag vart du bor) bodde långt härifrån så vi fick åka en bit, men han hjälpte oss verkligen och gav oss "natur läkemedel" m.m och sa va som var fel m.m och han sa också att operationer hade han inte mycket till övers för. Det blev ofta bara värre.
Och han sa att jag skulle simma med henne (Hemma i badkaret eftersom hon va så liten , vägde bara 1,5kg) en gång om dagen en viss tid med vila i mellan m.m !
Jag kan ju säga att har man inte ALL tid i världen så bör man överväga vad som är hundens bästa m.m för det tär på krafterna att ta ahnd om en "sjuk" hund. och att skulle man misstänka att han/hon har minsta lilla ont så ska man självklart ta bort han/hon!
Han sa även att han trodde att hon skulle klara sig enbart pga att hon var så liten! hade hon varit lite större hade det slitit på kroppen mer. Och då hade nog han rekommenderat avlivning.
Men jag tyckeri nte att en hund ska behöva gå på smärtstillande, för behöver den de så har den ju ont, annars skulle den aldrig få det utskrivet!
Fick det till min lilla tjej också, men det valde jag snabbt bort..
Sen fick jag tyvärr avliva henne pga en defekt kota i nacken, men jag höll på och överväga starkt ändå (FÖR HENNES BÄSTA) att ta bort henne. För det kan inte va kul att ha fel i benen..
Hoppas jag va till ngn hjälp iaf.
Och lycka till!
ok jag bor ca 1 timmes bilväg från falun. Jag ska till vet med henne o göra en koll igen men hos en annan vetrinär då nästa gång. Undrar om de kommer rekomendera mig att operera? Undrar hur hennes rehab tid skulle bli som de är hemma nu (jättestojigt med 2 barn på 3 och 2 år) och två nya katter.
Jag vill inte hon ska lida. :(