• evelina81

atopisk eksem deluxe

atopisk eksem deluxe

Jag vill egentligen bara höra lite om hur ni andra, som har barn med atopiska eksem, har för erfarenheter.

Min äldsta son, 3år, har lindriga böjveckseksem då och då. Vi smörjer honom morgon och kväll med Propylenglykol i Essexkräm. När han får eksem (ca 3-4ggr/år) är det Locoid som åker på x2 och trappas sen ut. I ansiktet har han vintertid Locobase repair annars torkar han ut och får fula vita fläckar på sommaren.

Nu har minstingen 3 månader i princip fötts med eksem... inte bara i böjveck.. här talar vi helkroppseksem =(

Började med Miniderm med tanke på hans ålder, men detta gav inget som helst resultat. Provade Propylenglykol och det funkar bättre. Men i ansiktet kör vi med Locobase repair men det ger bara en knapp förbättring... Han är röd och knottrig som sjutton över kinder och örsnibbar.

Stora delar av hårbotten (utom hjässan) är även eksematös dessutom med tecken på infektion då det är vätskande. Fick hydrokortison med fucidin mot eksemen i ansikte och hårbotten.

Så länge man använder hydrokortison x 2 är han fin i ansiktet. Men mage,bröst och armar samt ben blir inte bättre, det är fortfarande fläckvisa utslag. Idag var hela ryggen också rödflammig...

Jag har slutat med alla former av mjölkprotein i min kost sedan 2,5 vecka tillbaka utan förbättring.

Jag tycker så himla synd om honom... På BVC så säger dom inget och vill inte sia om framtiden. Därför vill jag ha andra föräldrars synpunkter och hur det varit för er.

Idag kom jag att tänka på att vi använder Grummes parfymerade tvättmedel som även innehåller sköljmedel. Genast köpte jag Grummes parfymfria för känsliga hudar och tog minstingens alla tyger i form av kläder och sängkläder till tvätt med extra sköljning. Hoppas hoppas hoppas det blir lite bättre för honom!

Han har i princip inga utslag under blöjan och den ansiktshalva han sover mest på är mest drabbad av eksem så jag har en "förhoppning" om att det är tecken på att det är textilierna som tvättats med parfymtvättmedel som påverkar hans hud så enormt.

Om ni undrar över hur jag óch hans pappa har det med allergier o eksem så har jag en torr, blek känslig hud som då och då får utbrott med knottror på händerna och dessa kliar enormt. Jag har även lindrig kvalsterallergi. Jag har aldrig haft problem av den men man fann den då man gjorde en allergiutredning på mig för oklar klåda i halsen.

Min man har haft atopiska eksem men vet bara hur det var i tonåren då han hade mycket böjveckseksem och astma samt päls och kvalsterallergi.

Farfar och mormor pollenallergiker. Gamlamormor överkänslig mot starka dofter samt rök och astmatiska besvär.

Så erfarenheter, tips, råd, peppning och annat är varmt välkommet!
  • Svar på tråden atopisk eksem deluxe
  • annakohler

vi har en 19månader gammal pojke han har levt med helkropps eksem sen han var ca 6veckor gammal

i hans kost har vi funnit allergierna som har gjort hans eksem rejält röda...
    allt med mjölk, jordgubbar,päron,äpple och parfym i t.ex tvättmedel det är vad han är allergisk emot men jag har fått rådet att vara försiktig med ägg..för det ger med eksem som är allgerisk reaktion,,,

han har blivit så fin i huden sedan vi tog bort dem födoämnen som vi upptäckte själva att dem försämrade hans eksem..

BVC har sagt till oss att vi ska tänka efter vad åt han
    innan hans eksem fick ett utbrott...för varmt klädd kan också vara en bov i dramat så våran son går i t-shirt och shorts hemma....

• Smulan1979

Jag är verkligen ingen expert, men det låter ju som att han reagerar på något i kosten.
    När vår yngsta dotter såg ut som du beskriver så fick vi komma till läkare. Vi fick ta prover för att kolla allergier. Men redan innan provsvaren kommit så fick vi råd om att sluta med mjölk och ägg (eller jag då - jag ammade ju).

Visade sig sen att hon var allergisk mot både ägg och mjölk (men sånt visar sig ju inte alltid på tester).

Sen har vi märkt att hon reagerar på tomat, röda bär, citrus, att bli för varm, trött sjuk. Ja, det är mycket som gör eksemen värre. Men nu 4 månader senare så är det verkligen inte mycket kvar. Men det har tagit lång tid, så 2,5 vecka är ju inte så länge än för er del.

Om jag var er så skulle jag vilja få träffa läkare, för det är ju jobbigt för er lille pojk att ha det så. De kan också skriva ut tavegyl eller liknande som kan minska irritationen.

• annakohler

våran son har som sagt likadant och jag märker nu när han är febrig att huden blir något rödare under benveck,,sedan då han är för varm,

ska man vara extra försiktig med ägg, tomater citrus eller vad ttycker ni..

mjölkfri kost, inga äpplen, inga päron,jordgubbar är vad vi vet att han reagerar på..

• Mosaik31

ett tips är att istället byta ut tvättmedlet till Neutral som är helt parfymfritt

jag reagerar våldsamt på tvättmedel med eksem  och tål inte heller Grummes tvättmedel

får ni ingen ordning på det så kanske det vore bra att en barnläkare tittar på honom

jag håller tummarna för att eksemet lugnar ner sig snart

Våga Vägra Facebook!
  • annakohler

vi kör parfymfritt tvättmedel diskmedel och sköljmedel

• SanTan

www.huden.nu

En bra sida med mycket information.

Prova att sluta med allt med ägg i! Vår dotter hade atopiskt eksem (sa dom på BVC!!!) och vi smorde med hydrokortison 2 gånger per dag! Hon bar fin i hyn av detta.... Men vi besökte en allergiläkare och hon konstaterades att ha ägg allergi. Nu är hon jättefin i hyn, utan hydrokortison, bara vi undviker ägg! Hon reagaerar även på luftburet ägg....

Dottern reagerar även på tvättmedel så hos oss är det bara parfymfritt neutralt tvättmedel som gäller!

• annakohler
    SanTan skrev 2010-06-02 13:58:02 följande:
    www.huden.nu

En bra sida med mycket information.

Prova att sluta med allt med ägg i! Vår dotter hade atopiskt eksem (sa dom på BVC!!!) och vi smorde med hydrokortison 2 gånger per dag! Hon bar fin i hyn av detta.... Men vi besökte en allergiläkare och hon konstaterades att ha ägg allergi. Nu är hon jättefin i hyn, utan hydrokortison, bara vi undviker ägg! Hon reagaerar även på luftburet ägg....

Dottern reagerar även på tvättmedel så hos oss är det bara parfymfritt neutralt tvättmedel som gäller!
    våran son har med sånt här eksem ska han med undvika allt med ägg eller?? men min son blev genast bättre då mjölk,äpple,päron och jordgubbar försvann
  • SanTan

Jag säger inte att man ska undvika allt med ägg, men för oss var det så att det var ägget som gav henne eksemet! Hon var ett eksembarn i BVC:s ögon i 1.5 år. Tills vi själva gick till allergimottagninen. Efte ett besök där var hon inte längre ett eksem-barn utan ett ägg-allergiskt barn!

Vår dotter reagerar som sagt även luftburet och vid kontak.

Ta ett kokt ägg och knid äggvitan mot armen (eller ryggen) och se om ni får någon reaktion!

Blir det rodnad har ni ju konstaterat äggallergi, blir det inte rodnad behöver det dock inte uteslutas....

Nu är det ju inte så att alla med eksem har äggallergi! Jag bara berättar vår historia!

Pricktest är väl bäst, men det gör dom inte när dom är så små som 3 månader...

Annakohler: Har ni gjort nått pricktest?

• evelina81

Hej alla!

Tack för alla fina tips! Så här rent spontant efter att ha läst om er andra så ska jag kräva ett besök på en allergimottagning!

Jag är själv sjuksköterska men har aldrig arbetat vare sig med barn, hud eller alllergier... Känns frustrerande att inte veta och det verkar som att flera av er misstänker att det är födoämne bakom.

Jag åt pannkakor häromdagen för att jag tänkte inte på att de är gjorda på mjölk, och kvällen efter hade han fantastiskt ont i magen, mycket gaser som luktade riktigt illa. Eksemen blev värre också. Är det då kanska ägg han reagerar på med så är pannkaka verkligen inget bra att äta med både ägg o mjölk.

Hur snabbt når det man äter mjölken så att säga? Alltså hur lång tid från det jag ätit tills han får det i sig med min mjölk? Hur lång tid, cirka, innan det är ute ur systemet igen? Någon som vet?

Svar på tråden atopisk eksem deluxe