• evelina81

atopisk eksem deluxe

atopisk eksem deluxe

Jag vill egentligen bara höra lite om hur ni andra, som har barn med atopiska eksem, har för erfarenheter.

Min äldsta son, 3år, har lindriga böjveckseksem då och då. Vi smörjer honom morgon och kväll med Propylenglykol i Essexkräm. När han får eksem (ca 3-4ggr/år) är det Locoid som åker på x2 och trappas sen ut. I ansiktet har han vintertid Locobase repair annars torkar han ut och får fula vita fläckar på sommaren.

Nu har minstingen 3 månader i princip fötts med eksem... inte bara i böjveck.. här talar vi helkroppseksem =(

Började med Miniderm med tanke på hans ålder, men detta gav inget som helst resultat. Provade Propylenglykol och det funkar bättre. Men i ansiktet kör vi med Locobase repair men det ger bara en knapp förbättring... Han är röd och knottrig som sjutton över kinder och örsnibbar.

Stora delar av hårbotten (utom hjässan) är även eksematös dessutom med tecken på infektion då det är vätskande. Fick hydrokortison med fucidin mot eksemen i ansikte och hårbotten.

Så länge man använder hydrokortison x 2 är han fin i ansiktet. Men mage,bröst och armar samt ben blir inte bättre, det är fortfarande fläckvisa utslag. Idag var hela ryggen också rödflammig...

Jag har slutat med alla former av mjölkprotein i min kost sedan 2,5 vecka tillbaka utan förbättring.

Jag tycker så himla synd om honom... På BVC så säger dom inget och vill inte sia om framtiden. Därför vill jag ha andra föräldrars synpunkter och hur det varit för er.

Idag kom jag att tänka på att vi använder Grummes parfymerade tvättmedel som även innehåller sköljmedel. Genast köpte jag Grummes parfymfria för känsliga hudar och tog minstingens alla tyger i form av kläder och sängkläder till tvätt med extra sköljning. Hoppas hoppas hoppas det blir lite bättre för honom!

Han har i princip inga utslag under blöjan och den ansiktshalva han sover mest på är mest drabbad av eksem så jag har en "förhoppning" om att det är tecken på att det är textilierna som tvättats med parfymtvättmedel som påverkar hans hud så enormt.

Om ni undrar över hur jag óch hans pappa har det med allergier o eksem så har jag en torr, blek känslig hud som då och då får utbrott med knottror på händerna och dessa kliar enormt. Jag har även lindrig kvalsterallergi. Jag har aldrig haft problem av den men man fann den då man gjorde en allergiutredning på mig för oklar klåda i halsen.

Min man har haft atopiska eksem men vet bara hur det var i tonåren då han hade mycket böjveckseksem och astma samt päls och kvalsterallergi.

Farfar och mormor pollenallergiker. Gamlamormor överkänslig mot starka dofter samt rök och astmatiska besvär.

Så erfarenheter, tips, råd, peppning och annat är varmt välkommet!
  • Svar på tråden atopisk eksem deluxe
  • annakohler

märket oatly har pannkakssmet vad jag har hört så är dem mjölk o äggfria,,

• ami

Vår äldsta hade MASSOR av eksem, från han föddes till 5-6 årsåldern var det allra värst. Hade ibland utslag över hela kroppen. I samband med puberteten i 12-13 års åldern så försvann allt. Nu har han inte haft eksem på flera år. Tål också allt, inga allergier eller extra känslig mot något. Behöver inte ens använda hudlotion. Kan vara skönt att veta att det kan bli bättre med tiden, även om man inte tror det..

• annakohler
    ami skrev 2010-06-06 00:13:32 följande:
    Vår äldsta hade MASSOR av eksem, från han föddes till 5-6 årsåldern var det allra värst. Hade ibland utslag över hela kroppen. I samband med puberteten i 12-13 års åldern så försvann allt. Nu har han inte haft eksem på flera år. Tål också allt, inga allergier eller extra känslig mot något. Behöver inte ens använda hudlotion. Kan vara skönt att veta att det kan bli bättre med tiden, även om man inte tror det..
    skönt att höra  att det kan bli bättre men dem säger det dem barnen som får nya allergier vid 4års ålder brukar inte växa bort ifrån det stämmer det tror ni
  • evelina81

Go kväll!

Tack Ami för ditt hoppingivande inlägg!! Har precis googlat och bara hittat en massa stackars vuxna som fortfarane dras med hemska eksem, och föräldrar till barn som kliar sig blodiga... Jag börjar undra vad det är min stackars son har framför sig i livet... Om man inte har samma tur som Amis son.

Hur vanligt är det att det minskar i omfattning? Vid vilken ålder? Är det isf först i tonåren?

Har fått tid till barnläkare nästa torsdag men befarar att vi enbart kommer få ett nytt recept på kortison och att jag ska fortsätta min diet. Jag får enorm ångest av detta... sen sätter jag det i relation till att det finns föräldrar som har barn som drabbats av cancer.. då är inte eksem nån stor grej egentligen, men man vill inte att ens barn ska lida.. Det är väl så..

Än så länge verkar han inte lida av någon klåda, men herregud vad han ser ut! Nu är verkligen bara precis området som är täckt av blöja, skonat! Hårbotten, ansikte ff.a. kinder och öron är illröda och sen hela kroppen fylld med torra lite milt fjällande fläckar...

Min man hade rejält med böjveckseksem i barndom och tonår. Han har berättat att han blev mobbad och att en del tyckte att han var äcklig... =( Barn kan vara så grymma mot varandra och jag känner mig som värsta hönsmamman...

• Masarin

Hej.

Ville bara ingjuta lite hopp i denna hemska eksem värld. Vår mellan son (idag 3 år) har atopiskt eksem till följd av äggallergi. De pricktestade honom vid 3 MÅNADERS ålder och han visade positivt på ägg. Sen vi tog bort ägg i hans kost har han blivit mycket bättre. Dock återkommer vissa utslag främst under höst-vinter säsongen då vädret är som krångligast. Men vi smörjer till och från med mildison på de drabbade områdena och det hjälper snabbt.
    Nu när han är 3 år är det väldigt sällan han får eksem. Ägg har han kunnat äta lite grann, behöver inte läsa innehållsförteckningarna nu utan håller honom bara borta från rent ägg.

Lillkillen 4 månader har oxå jätte jobbiga eksem. Han är konstaterad mjölkproteinallergiker (via pricktest vid 3 månader) och blev bättre när jag slutade med mjölken. Dock blossar de upp igen ibland utan att jag ätit mjölk så jag provar med att leva utan allt rött och citrus nu. Och det hjälper. Mildison är kalas, likaså Locobase och miniderm.

Jag hoppas att minstingen oxå kan "växa ifrån" sina eksem så som storebror har gjort. Men att hålla dem svala och inte för kalla, men inte för varma... är inte lätt ;)

Vi har Neutral tvättmedel och det fungerar kanon!

• Cocco

Har ni testat att utesluta mjölk och ägg?
    De kan ge eksem utan att ge uttslag på pricktest.

Som kuriosa kan jag berätta att min syster blev av med sina eksem när hon var 25 år gammal och upptäckte att det var komjölk hon inte tålde.

• SanTan

Någon som vet eller har varit med om att man kan få eksem av pollenallergi?

Födoämnesallergi vet man ju kan orsaka eksem, men pollen??

• ma ri

min äldsta dotter hade eksem från födseln. Visade inget på pricktest som gjordes el annat som jag försökte utesluta ur kosten. Vi fick smörja med miniderm o kortison, sova m vantar o tavegyl när det var som värst, på sommrarna blev hon bättre i eksemen o runt 3 års ålder var eksemen nästan helt borta. Vet fortfarande inte vad det berodde på. Det är jättejobbigt med eksembarn, vår yngsta (5 månader) har också utvecklat det.  Hoppas det blir bättre för er snart!

• evelina81

Har beställt dermasilk body o byxor. Sägs kunna förbättra eksemen radikalt... Håll tummarna!

• Themis

Ja om det är tvättmedel inblandat så är ju den enda lösningen att han får ha textilier närmast kroppen som är gamla, urtvättade och inte tvättas med kemikalier alls, skulle jag säga. Därför kan dermasilk fungera men det har ju inget med materialet i sig att göra utan att man får bort kemikalierna som alla kläder är inpyrda med.

Jag har själv haft problem med tvättmedel och suttit på akuten två gånger pga helkroppsreaktion på tvättmedelsrester från en dåligt sköljande gemensam tvättmaskin med en massa skit i som folk använder, så det är inget man skojar bort. Under ett par månaders tid fick jag tvätta allt två gånger och andra gången helt utan medel, för att huden skulle lugna ner sig, det är ett första tips. Men sen sitter parfym och tensider i också.

Jag hade nog försökt börja från början med kläder, köpt nya och tvättat dem fem gånger UTAN tvättmedel innan användning, och sedan inte haft parfymerade tvättmedel eller sköljmedel  i närheten av dem.

För övrigt säger det i princip inget  alls att man inte uppvisar en allergi på pricktest, små barn gör ofta inte det men de kan vara allergiska ändå, och är man bara ospecifikt överkänslig i huden så har man inga antikroppar som testet kan reagera på.

Sköljmedel är ett elände som borde förbjudas, det är bara ett skapat behov, en onödig  miljöbelastning och rent jävla skit eftersom det sitter kvar på fiberna i tyget (annars kan det inte ge effekt) och belastar huden hela tiden. Sköljmedel kommer inte i mitt hus säger jag.

• AnnaMa

Min äldsta dotter är 2 år och har fått tid hos läkare, jag misstänker atopisk eksem då jag själv har det. Vi har fått tipset att "mätta" hennes hud med vaselin tills den inte är kruttorr och sen påbörja behandlig, kortison + mjukgörande. Hon har främst i böjvecken och på händerna i nuläget. Jag tillhör en av de som fortfarande har atopisk eksem, det har ej vuxit bort. Det gör sällan det då man har det kombinerat med astma. Jag var 6 månader då jag fick diagnosen och är idag 26 år. Jag har det överallt, till och med i hårbotten och på ögonlocken, jag har bättre och sämre perioder. Använder sällan mjukgörande då det kliar för mkt. Äter antihistamin dagligen då min kropp har för lite av det. Får väldigt lätt nässelutslag då jag ej är allergisk mot ölivsmedel utan är överknslig. Kan reagera på kombinationer av mat, och ibland separat. Tycker dock att det är lite lättare som vuxen med exemen, även fast jag avskyr vintrarna, får då mår huden som sämst. Ett tips för er som har barn med atopisk eksem. Smörj in mjukgörande så tunt ni bara kan, annars får man ofta en klibbig känsla och sen börjar det klia. /Anna

Jonna 080514 & Molly 100208
Svar på tråden atopisk eksem deluxe