Inte inom biologi, men jag avslutar nu mitt tredje år till civilingenjör inom väg och vatten, så det är väl matten bland annat som är gemensamt.
Matten är jobbig, jag vet inte hur det ser ut mellan skolorna men grunden borde vara någorlunda densamma. Jag har läst upp till matte F, jag anser att det är en stor fördel om man läst matte E, (det är väl endast D som är krav?). Jag har g/vg sen gymnasietiden, men eftersom jag läste C-F under tekniskt basår så låg undervisningen och tentorna mer på den nivån civilingenjörsmatten har legat på (antagligen för att man redan här ska få in "tempot").
Jag har klarat mig, men det har varit tufft emellanåt. Jag tror att det beror väldigt mycket på hur motiverad man är, det är väldigt mycket som ska läras in utantill. Sen är ju matte ett ämne som vissa har lättare för än andra, vissa verkar glida igenom kurserna och sen finns det de som mig som fått sitta och nöta en hel del, några av kurserna har varit lättare för mig och sen har jag en kurs som jag inte klarade förrän på fjärde tentan.
Här gör vi bort all matte, fysik och kemi, "baskurserna" under de första åren. Den rena matten har jag inte tyckt om, den var astråkig. Men nu när vi läser andra ämnen, tex konstruktion mm så är det riktigt roligt emellanåt, men nu tillämpas matten i mer konkreta problem som ska lösas, jag kan se resultat av mina beräkningar, och ibland känns det ganska häftigt.