• lillamaa

Civilingenjör i kemisk biologi

Är det någon som har läst/läser Civilingenjör i kemisk biologi eller någonting liknande?

Jag har lite frågor kring utbildningen:

Hur svår är matematiken? Klarar man sig om man fått G/VG under gymnasietiden?
    Hur är det med arbeten efter utbildningen? Vad kan man tänkas arbeta med och hur mkt jobb finns det?

• Svar på tråden Civilingenjör i kemisk biologi
  • Kjell2
    lillamaa skrev 2010-05-31 13:33:17 följande:
    Är det någon som har läst/läser Civilingenjör i kemisk biologi eller någonting liknande?Jag har lite frågor kring utbildningen:Hur svår är matematiken? Klarar man sig om man fått G/VG under gymnasietiden?Hur är det med arbeten efter utbildningen? Vad kan man tänkas arbeta med och hur mkt jobb finns det?
    Har inte läst just kemisk biologi men en annan civing utbildning och har lite koll.

Det viktigaste är inte ditt betyg i matte utan vad du tycker om matte. Tycker du matte är skittrist och svårt kan det bli tungt att läsa en civilingenjörsutbildning. Samma sak gäller i ditt fall kemi och biologi samt i viss mån fysik.

Det kommer var en del mattekurser och en hel del räknande. Är det för tungt för dig kommer hela utbildningen bli en jättestor  och tråkigt uppförsbacke.

/Kjell
  • lillamaa

just kemi och biologi tycker jag är jätte roligt och spännande.

matematik är ... jag vill kunna det. jag vet att de är logiskt. men ibland har jag lite svårt att se de logiska i det hela.

det här med utbildning är så svårt. jag vill (såklart) plugga till någonting jag tycker är intressant och sedan vill jag vara någolunda säker på att kunna få ett jobb me en bra lön efter de.

• MiIou

Inte inom biologi, men jag avslutar nu mitt tredje år till civilingenjör inom väg och vatten, så det är väl matten bland annat som är gemensamt.

Matten är jobbig, jag vet inte hur det ser ut  mellan skolorna men grunden borde vara någorlunda densamma. Jag har läst upp till matte F, jag anser att det är en stor fördel om man läst matte E, (det är väl endast D som är krav?). Jag har g/vg sen gymnasietiden, men eftersom jag läste C-F under tekniskt basår så låg undervisningen och tentorna mer på den nivån civilingenjörsmatten har legat på (antagligen för att man redan här ska få in "tempot").
    Jag har klarat mig, men det har varit tufft emellanåt. Jag tror att det beror väldigt mycket på hur motiverad man är, det är väldigt mycket som ska läras in utantill. Sen är ju matte ett ämne som vissa har lättare för än andra, vissa verkar glida igenom kurserna och sen finns det de som mig som fått sitta och nöta en hel del, några av kurserna har varit lättare för mig och sen har jag en kurs som jag inte klarade förrän på fjärde tentan.

Här gör vi bort all matte, fysik och kemi, "baskurserna" under de första åren. Den rena matten har jag inte tyckt om, den var astråkig. Men nu när vi läser andra ämnen, tex konstruktion mm så är det riktigt roligt emellanåt, men nu tillämpas matten i mer konkreta problem som ska lösas, jag kan se resultat av mina beräkningar, och ibland känns det ganska häftigt.

• jazzkatten

Har läst civ.ing i ekosystemteknik som innehöll mycket kemi, miljö och en del biologi. Matten är annorlunda än på gymnasiet, och i början blir det lite av en chock för många. Samtidigt finns det på de allra flesta ställen många möjligheter till hjälp med matten, stödgrupper som leds av äldre studenter, osv. Det viktiga är att man har motivationen. Vill man klara det så går det, bara man är beredd på att lägga ner tid (och beredd på att det kan kännas helt hopplöst i början - men det går över, man kommer in i tänket efter ett tag!)

Jag tillhörde dem som tyckte matten var rolig och läste extra kurser i just matte, men de flesta i min klass tyckte inte matten var lika skoj. Trots det har de allra flesta tagit examen nu och har spännande, roliga och hyfsat välbetalda jobb
    lycka till! önskar jag fick läsa om min utbildning faktiskt, det var så satans roligt! Så jag är lite avundsjuk på dig som har allt det framför dig
  • Daniela e

Jag läser exakt den :) går bara första året än så länge men kan försöka svara ändå.
    Matten är jobbig ja.. jag läste fram till matte e på gymnasiet och hade helt okej betyg men svårighetsnivån höjdes något enormt när jag började universitet. Men det funkar ändå, bara man bestämmer sig för att klara det och inte ger upp när man inte fattar så går det. Vill du verkligen läsa linjen så klarar du matten, det gäller bara att plugga ordentligt 
    För civilingenjörer följer arbetsmarknaden konjukturen och ingångslönen ska ligga runt 30 000. Men det är ju civilingenjörer överlag, jag vet inget om just kemisk biologi. Skulle också vilja veta det faktiskt!

Svar på tråden Civilingenjör i kemisk biologi