jag är så ledsen
Jag är så ledsen för allt har gått över styr med vår 4-åriga dotter. Hon fick ett syskon för ett halvår sedan så jag har stor förståelse för hennes motiv. Vi har verkligen försökt involvera henne i allt, vi leker o ägnar oss mycket åt henne, vi lyssnar, pratar, engagerar oss. När hon är stökig så försöker vi säga nej, avleda, visa hur man ska göra istället, osv. Vi har också provat att bli arga, förbannade, ignorera, hota, muta men dessa metoder känns helt fel. Problemet är att absolut ingenting fungerar. Hon lyssnar inte på oss, hon bryr sig inte vad vi säger, hon hånskrattar åt oss och bara fortsätter. Till och med när vi verkligen har markerat gränsen så fortsätter hon ändå. Vi har ingenting att ta till längre och vi vet inte hur vi ska göra.
Exempel på vad hon har gjort idag: gjort illa lillebror flera gånger, skrikit rätt in i hans öra, slängt iväg hans leksaker så att han börjat gråta, rivit sönder en blomma, spottat mig i ansiktet, skrikit o gormat så att vi fått ont i huvudet och öronen, rivit och kastat runt med våra saker i vardagsrummet, lagt upp fötterna på bordet när vi ätit, hällt ut hela saltkaret i maten, sparkat pappa i ansiktet.
Så här håller hon på större delen av sin vakna tid och hela vår tillvaro består numera av konflikter och att vi känner oss ledsna o förtvivlade.
Tips, råd, vad ska vi göra?