• gkdr

    Vilken lön får en dagmamma?

    Funderar på att bli dagmamma hemma i vårt hus. Är just nu förskollärare. Hur mycket får man i lön, eller andra bidrag? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Vilken lön får en dagmamma?
  • Bedhead

    Det beror nog på om man är kommunal (fast lön) eller privat (kommunal ersättning per unge). Jag vet att min fd privata dagmamma tjänade bra (sex barn i verksamhet), men att de nu har sänkt ersättningen. Men det beror också på ålder på barnen samt reglerna i din kommun.

  • Veritas numquam perit

    när jag var kommunal dagmamma,, hade jag en grundlön, sedan lön i procent för antal barn och tid,  plus matersättningen. Vet ej om det är så numera.

  • LadybugHD

    Jag är privat dagmamma sedan 3½ år tillbaks och jag tycker jag tjänar bra, men jag får jobba för mina pengar! Det finns inte tillräckligt för en assistent så man får se till att man klarar de barn man tar in.

    Här är en länk till Linköping Kommuns ersättningar. Det är per barn per år, så dividera med 12 för månadsersättning. Vad det gäller matersättning, enligt skatteverket är det bara för anställda. Som privat måste man hålla reda på sina kvitto och skriva av de som alla andra företag. Det jag har gjort är en matjournal där jag har räknat ut vad mina vanligaste recept kostar och sedan sparar jag inga matkvitto då det vore omöjligt att skilja mellan verksamhetens varor och egna varor. Jag tycker det fungerar bra, särskilt om man har en fast meny. Och sedan sparar jag så klart ALLA kvitto som går att skriva av från kontors material till leksaker och förbrukningsmaterial.

    http://www.linköping.se/Global/Skola%20och%20barnomsorg/F%c3%b6rvaltning/forskoleverksamhet/prislista.pdf?epslanguage=sv

    Om länken inte fungerar (de byter ibland) försök med denna istället och titta på höger sidan efter "ersättningar". http://www.linköping.se/sv/Skola-barnomsorg/Forskoleverksamhet/Starta-egen-forskoleverksamhet/

    Jag vet att pengarna ser ut att vara mycket per barn men tänk på att du får betala skatt och sociala avgifter från det och du får göra alla dina avdrag från det också. Innan jag började hade jag frågat en annan mer erfaren dagmamma hur mycket jag skulle räkna bort, då sa hon 60%. Dvs, efter allt är betalt, din nettolön blir ungefär 40%. Jag vet inte om det stämmer men jag använder det fortfarande som ungefär mått.

    En sista tanke för dig och andra.... jag valde att skriva in mig som arbetssökande innan jag blev dagmamma specifik så jag kunde gå deras "starta eget" kurs. Den var 3 veckor och var det bästa jag kunde göra för att förbereda mig företags mässigt. De gick genom enkel bokföring och skatteverkets regler, reklam, m.m. Vi hade t.o.m en dag att interviewer potenciella kunder om vad de värderar. Det var en väldigt positiv och lärorik kurs.

    Lycka till!

  • LadybugHD

    Jag provade den första länken nu  direkt och den verkar inte fungerar. Jag undrar om det beror på att den är för lång. Så, ignorera den första länken.

    Den andra länken fungerar. Länken till ersättningarna finns på höger sidan.

  • gkdr

    Men om man är utbildad förskollärare, kan man då om man jobbar som dagmamma i sitt egna hem få en förskollärarlön då?

  • SSKK FOREVER

    Ja där ser man: ca 40 % kvar av en tot lön efter soc avgifter o inkomstskatt !
    Sedan skall man betala ca 25 % moms på det man han handlar !
    Kvar blir ca 15 % netto !
    Snart blir det väl 0 % o då får vi kuponger för hyra, mat o bensin ! 
    Sista Sovjet-staten ?! 

Svar på tråden Vilken lön får en dagmamma?