• frk tiger

Kan man bli sjukskriven på grund av sömnbrist?

Är det nån som har blivit sjukskriven på grund av dålig sömn? Jag har sovit dåligt mer eller mindre hela graviditeten (går in i vecka 19 imorgon). För det mesta funkar det ändå okej, men det påverkar förstås hela min vardag. Egentligen trivs jag jättebra på jobbet och tycker att det är kul. Men nu när jag tänker på vad jag har framför mig i veckan känns allt bara jobbigt och besvärligt. Saker som jag annars skulle tycka va roliga och se fram emot. Längtar bara hem till soffan.

Det känns inte som att jag gör nåt vidare bra jobb.

Samtidigt verkar det lite "futtigt" att bli sjukskriven för att man inte kan sova. Det finns ju så mycket värre saker att drabbas av.

Men det känns som att om jag jobbade bara halvtid, så skulle jag inte behöva sitta här och räkna ner timmarna varje dag. Fick jag tid att vila på dagarna skulle jag kanske ha mer ork och lust att ägna mig åt arbetsuppgifterna och det skulle kännas kul igen.

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven på grund av sömnbrist?
  • paloma84

Jag skulle då hävda alla besvär runt omkring sömnbristen!
    * Jag kan ej sköta mitt arbete
    * Fruktansvärd huvudvärk

Osv... Ordval är viktigt... Rekomenderas att inte säga att "man längtar hem till soffan" m.m
    Men det fattar du säkert själv ;)

Läs denna tråd.
    www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php

• saltabanditen

Hur många känner så trots att det inte handlar om sömnbrist? Du kan säkert bli sjukskrivern när det blir akut, dvs inte sovit något på uppemot en vecka och du blir smått psykotisk, men för lite trötthet som det är frågan om här. Nej det hoppas jag inte. Vill du jobba halvtid kan du säkert göra det men du får då naturligtvis göra det själv genom att gå ner i arbetstid.

• frk tiger

Jag skulle inte kalla det för "lite trötthet" när man har tappat lusten till ett jobb man annars trivs med och tycker är kul.

Tack för länktipsen paloma84!

• längtar och väntar
    frk tiger skrev 2010-06-01 08:42:24 följande:
    Jag skulle inte kalla det för "lite trötthet" när man har tappat lusten till ett jobb man annars trivs med och tycker är kul. Tack för länktipsen paloma84!
    Fast så kände jag också i början av min graviditet. Det är vanlig trötthet som gör att man tappar lusten!
  • Demyra

Jag var sjukskriven 2 månader i början på förra graviditen för just trötthet.
    Men där var det nog också psykiska saker inblandade, funderade mycket över graviditeten och förhållandet var på bristnings gränsen. Skulle ha gått in i väggen om jag inte fick ledigt.

• saltabanditen
    frk tiger skrev 2010-06-01 08:42:24 följande:
    Jag skulle inte kalla det för "lite trötthet" när man har tappat lusten till ett jobb man annars trivs med och tycker är kul.Tack för länktipsen paloma84!

Som jag sa, hur många känner inte så, "tappat lusten" till sitt jobb?
    Hur många i Sverige skulle inte ha rätt att bli sjukskrivna med de premisserna tror du?

Riktig trötthet som du eventuellt skulle kunna bli sjukskriven för ger betydligt allvarligare symptom än så, bla hallucinationer.

Så jo, det handlar om lite trötthet.

• Jezamine

Kan o kan..det kan du säkert.Men  godkänner FK det?

Avstängd tills vidare
  • jenjen

Börja med att ta semester en vecka. Var ute mycket och rör på dig, det brukar stimulera sömn (även om jag vet att det inte nödvändigtvis är så enkelt).
    Sedan kan jag rekommendera kognitiv beteendeterapi. Antingen kan du kontakta någon terapeut, eller så finns det en bok som jag tycker är rätt bra som heter kort och gott "Sömn" av Marie Söderström. I den får du verktyg som kan hjälpa dig dels att hantera din dåliga sömn och dels lära dig att sova bättre.

Jag tror inte att man kan bli sjukskriven för att man sover dåligt. De första dagarna som arbetsgivaren står för kan du väl möjligen få, men har svårt att tänka mig att fk godkänner det. Men som sagt, lite semester kan göra susen! Annars är ju ett alternativ att arbeta deltid under en period.

Svar på tråden Kan man bli sjukskriven på grund av sömnbrist?