• Mittnick

Någon som kan räkna?

...för det kan tydligen inte jag

NÅGON som kan räkna ut vilken bil som är mest ekonomisk i drift och vid hur många mil det "jämnar ut sig"?

Står i valet och kvalet diesel/bensin-bil.

Skatten på bensinbilen är 1500, dieseln 2500.

Literpriset skiljer ca 50 öre (bensinen är dyrast) och bensinaren drar ca 0.7 och dieseln ca 0.5 l/mil

/Hur värdeminskningen är på dieseln vet jag inte men en bensinare brukar snitta på ca 10 000/år om jag inte har fel men har jag inga siffror på dieseln så man kan ändå inte jämföra, någon som vet?)

Inköpspriset kommer vara ungefär detsamma (för enkelhetens skull) så lånen kommer vara såpass lika att jag inte kommer ha med det i beräkningarna. Ännu iallafall, kanske någon nämner något jag inte tänkt på.

Snälla någon, hjälp

• Svar på tråden Någon som kan räkna?
  • Steinich

Hejsan!

Den mest avgörande faktorn för om det lönar sig att ha diesel istället för bensin är hur mycket du kommer att köra per år. Och den siffran hittar jag inte i din beskrivning.

Stina

• Kjell2

Värdeminskning är en väldigt viktig faktor i den här kalkylen och beror på mycket mer än drivmedel.

/Kjell

• Mittnick

Steinich - jag har kört runt 2000 mil men kommer inte göra det nu under ett år framöver, vart går gränsen för när det går på ett ut?

Innan räknade man väl kallt med att man behövde köra mer än 2500 mil (grovt räknat) för att det skulle börja löna sig med diesel men då var väl skatten på 5000 kr/år eller mer och literpriset skiljde ungefär 3-5 kr/l

Kjell - om vi bara tänker på drivkostnad

• Butterscotch

OK, om det bara är drivmedel och skattsom ska tas med i beräkningen får jag det till följande:

Bensin
    Kostnad per mil: 11.50 kr * 0.7 liter = 8.05 kr
    Skatt: 1500

Diesel
    Kostnad per mil: 11 kr * 0.5 liter = 5.5 kr
    Skatt: 2500

8.05x+1500=5.5x+2500
    8.05x-5.5x=2500-1500
    2.55x=1000
    x=392

Verkar det rimligt?

• Steinich

Tycker det låter som väldigt lågt, men jag tycker uträkningen verkar stämma. Men jag hade trott att man behövde köra mer för att det skulle löna sig...

Dock verkar det vara låga skattesatser, i alla fall om man jämför med min golf-diesel som ligger på 5500 kr.

• Mittnick
    Butterscotch skrev 2010-06-01 12:29:02 följande:
    OK, om det bara är drivmedel och skattsom ska tas med i beräkningen får jag det till följande:BensinKostnad per mil: 11.50 kr * 0.7 liter = 8.05 krSkatt: 1500DieselKostnad per mil: 11 kr * 0.5 liter = 5.5 krSkatt: 25008.05x+1500=5.5x+25008.05x-5.5x=2500-15002.55x=1000x=392Verkar det rimligt?
    Hängde nog med fram till 8.05x+1500=5.5x+2500, jag kan inte räkna ut vad x är.

Fick en tvåa i matte (om jag räknar rätt )
    Snälla hjälp mig, behöver jag köra ex mer än 1000 mil för att jag ska spara på det (rent driftmässigt)?

Steinich - jag reagerade också på den låga skatten, men den klassas "miljöbil" (kia ceed -08)och enligt transportstyrelsens uppgifter om fordonet så är inte skatten högre. Kollat på en passat -05 eller om det var en -06 och där var skatten 6065:-
    Aningens skillnad på diesel coh diesel tydligen...
  • Butterscotch
    Mittnick skrev 2010-06-01 13:01:33 följande:
    Hängde nog med fram till 8.05x+1500=5.5x+2500, jag kan inte räkna ut vad x är.Fick en tvåa i matte (om jag räknar rätt )Snälla hjälp mig, behöver jag köra ex mer än 1000 mil för att jag ska spara på det (rent driftmässigt)?Steinich - jag reagerade också på den låga skatten, men den klassas "miljöbil" (kia ceed -08)och enligt transportstyrelsens uppgifter om fordonet så är inte skatten högre. Kollat på en passat -05 eller om det var en -06 och där var skatten 6065:-Aningens skillnad på diesel coh diesel tydligen...

Försäkring kanske är en kostnad som skiljer också?

x är alltså antal mil. Du flyttar över x-delarna till ena sidan och byter tecken (från plus till minus) och delarna utan x-faktor till andra sidan (och byter också här tecken).

Sen delar du med siffran som står framför x för att lösa ut x på egen hand, dvs dela med 2,55 på båda sidor om likhetstecknet.

Hjälpte det? Jag är inte världsbäst på att förklara..

• Butterscotch

... och om du kör i Stockholm kanske bensinbilen genererar trängelskatt medan dieselbilen inte gör det?

• Mittnick

Jahaaaaaaaaa *känner mig korkad*

Då klarnade det en aning om man säger så

Försäkringen har jag inte ens tänkt på att den kan skilja... Tack!
    Trängselskatt berör mig inte än men så det kan skilja beroende på bil?

Hade inte en aning.

Varför kan inte en bil bara kosta en bil och en sträcka kosta en sträcka?
    Suck...

Tack hursomhelst för hjälpen, nu ska jag gräva lite djupare innan jag tillslut bestämmer mig

*kanske köper en cykel, hur lång tid tar det att cykla 4 mil?*

• Butterscotch
    Mittnick skrev 2010-06-01 21:02:22 följande:
    Trängselskatt berör mig inte än men så det kan skilja beroende på bil?
    Vissa miljöbilar behöver inte betala trängelskatt förrän 2012 eller så, men det gäller bara miljöbilar som är äldre än årsskiftet 2008/2009. Tror jag... har ingen miljöbil själv så har inte så bra koll på reglerna för dessa.
  • Floweroz
    Mittnick skrev 2010-06-01 09:33:53 följande:
    ...för det kan tydligen inte jag

NÅGON som kan räkna ut vilken bil som är mest ekonomisk i drift och vid hur många mil det "jämnar ut sig"?

Står i valet och kvalet diesel/bensin-bil.

Skatten på bensinbilen är 1500, dieseln 2500.

Literpriset skiljer ca 50 öre (bensinen är dyrast) och bensinaren drar ca 0.7 och dieseln ca 0.5 l/mil

/Hur värdeminskningen är på dieseln vet jag inte men en bensinare brukar snitta på ca 10 000/år om jag inte har fel men har jag inga siffror på dieseln så man kan ändå inte jämföra, någon som vet?)

Inköpspriset kommer vara ungefär detsamma (för enkelhetens skull) så lånen kommer vara såpass lika att jag inte kommer ha med det i beräkningarna. Ännu iallafall, kanske någon nämner något jag inte tänkt på.

Snälla någon, hjälp
    öööh,är det ens värt och räkna på de örena?
  • Mittnick
    Floweroz skrev 2010-06-02 11:28:42 följande:
    öööh,är det ens värt och räkna på de örena?
    Kanske inte för dig, men för mig eftersom jag ställer frågan eller hur?
  • Mittnick
    Butterscotch skrev 2010-06-01 22:00:56 följande:
    Vissa miljöbilar behöver inte betala trängelskatt förrän 2012 eller så, men det gäller bara miljöbilar som är äldre än årsskiftet 2008/2009. Tror jag... har ingen miljöbil själv så har inte så bra koll på reglerna för dessa.
    Låter ju jättekonstigt.

"trängsel"skatt borde väl ha med nåt som har med påverkan av fordon att göra på våra vägar... en miljöbil tar väl lika mycket plats?
    Jajaja, kanske inte ska fundera på det mer

Tack för ditt svar
Svar på tråden Någon som kan räkna?