• chrissandra

"Fel" enligt sambon att handla bebiskläder på coop?

Jag handlar av andra skäl inte kläder eller skor på Coop eller Ica Maxi.

Jag vet hur många småbutiker som kämpar och jobbar som galningar och jag väljer att gynna dem istället, som konsument väljer man ju alltid vem man vill ge sina pengar och jag väljer att handla mat på mataffär, skor på skoaffär, kläder på klädaffär och blommor hos blomsterhandlaren.

Kedjor går jag till ibland men väljer främst små aktörer, finns även webbutiker om man inte har någon i sin närhet.

• chrissandra
    crazy mom skrev 2010-06-01 11:47:09 följande:
    Hmmm undrar vilken koll han har på kläder om han kallar lindex för "finkläder" liksom.

Kläderma på Coop är vanligtvis inte alls billigare än tex H&M. Min svärmor kom häromdagen med ett gäng kläder till barnen som hon köpt på Coop. Helt okej och fina, men vi hade fått lite mer kläder för samma pengar från H&M.

Näää jag tycker man ska köpa kläder som man gillar. Och du får nog upplysa din kille om vilka som är de riktiga statusmärkerna; Didriksson, Polarn och Pyret, Name it mm mm.... =)
    Statusmärken är knappast Didriksons, pop, name it.
    Däremot är name it ett väldigt prisvärt märke som håller form och färg otroligt bra och dessutom är det ett märke som oftast hittas hos små butiker som jag helst gynnar.

Burberry, Gant och liknande tycker jag nog har en viss status.
  • chrissandra
    idiblon yes skrev 2010-06-02 08:42:49 följande:
    Snobbgubbe. Då kan han ta och betala mellanskillnaden då.

Det är pinsamt att ha ett behov av att bara köpa märkeskläder.
    Vilar vid denna källa...
    Varför kallar ni Lindex märkeskläder?
  • chrissandra
    Jessa med 3 skrev 2010-06-02 08:57:04 följande:
    FIX (finns på Lindex) och Po.p -kläder håller lite högre kvalitet än H&M, Name it o.s.v. De är de enda som hållit för alla våra tre barn och fortfarande ser OK ut! Om de kallas märkeskläder eller ej tycker jag är ointressant - jag köper det jag tycker är fint!! Att behöva markera sin status med snack om "fina märken" tycker jag personligen tyder på taskig självkänsla...
    Han ville väl inte ha märkeskläder utan han ville handla på en klädaffär.
    Varför ska det vara dåligt?
  • chrissandra
    Jessa med 3 skrev 2010-06-02 08:57:04 följande:
    FIX (finns på Lindex) och Po.p -kläder håller lite högre kvalitet än H&M, Name it o.s.v. De är de enda som hållit för alla våra tre barn och fortfarande ser OK ut! Om de kallas märkeskläder eller ej tycker jag är ointressant - jag köper det jag tycker är fint!! Att behöva markera sin status med snack om "fina märken" tycker jag personligen tyder på taskig självkänsla...
    Att tro att folk som använder/pratar om Versace har dålig självkänsla...mmm ja, det tror inte jag i alla fall.

Varför ska det likställas med dålig självlänsla om man har råd att köpa det man vill?
  • chrissandra
    idiblon yes skrev 2010-06-02 09:17:03 följande:
    Varför vilja köpa det bara för man har råd?
    Vilar vid denna källa...
    De flesta köper det de vill köpa om de har råd, det kan vara en bok, en hängmatta, badsalt eller märkeskläder.
  • chrissandra
    idiblon yes skrev 2010-06-02 09:13:15 följande:
    Gjorde jag? Det såg jag inte. Jag satte nämnde inte ens Lindex.
    Vilar vid denna källa...
    Ts skrev att hennes man inte vill köpa kläder på coop och att de inte enligt henne kan handla allt på pop och Lindex och du svarade väl på hennes ts?

Du kallade honom "snobbgubbe"...
  • chrissandra
    Volatile skrev 2010-06-02 11:24:47 följande:
    Man ska nog vara försiktig med märkeskläder till barn. Jag har inga barn men känner någon som har det. Barnet fick/får kläder från coop, maxi, hm etc. Men det köptes även märkeskläder riktade till just barn som t.ex Pippi, Hello Kitty. Nu när barnet är så där 3-4 år är hon väldigt medveten om vilket märke det ska vara. Det är ett problem för att om hon ser t.ex Hello Kitty, kräver hon att det ska köpas! Hon blir hysterisk om man säger nej eller vi får vänta, en annan dag.

Så snälla var försiktiga med just märkeskläder, ni kommer kanske att behöva betala priset för att ha gjort era barn medvetna om just vilket "märke" som är bäst.
    Hello Kitty säljs på bl.a HM och kostar inte mycket alls.
  • chrissandra
    Stinky skrev 2010-06-02 10:54:15 följande:
    Ja, du har helt rätt i att många försöker dölja sin taskiga självkänsla med att handla dyrt. Det är synd om dem.
    Tror ni på riktigt att människor som vill ha andra kläder än HM, Kappahl, Lindex, Coop, ICA Maxi, Ge-Kå´s m.fl. har dålig självkänsla?
  • chrissandra
    LyckligtSlut skrev 2010-06-02 16:01:55 följande:
    Ah okej, men det är väl för att det inte är ett fint märke då:) En del är ju rätt märkesfixerade tyvärr, men det får man väl vara. Tycker själv att det kan bli konstigt.
    Det var väl inte för att han ville ha märkeskläder, han ville bara handla i en klädbutik.

TS nämner Lindex och PoP, inte direkt märkeskläder.
  • chrissandra
    Stinky skrev 2010-06-02 18:27:46 följande:

Läs om, läs rätt. Och ta dig en tankesnurra så kanske du förstår vad jag skrev.

Ullis 10 skrev 2010-06-02 14:39:25 följande:
    Löjligt.

"Läs om, läs rätt" är otroligt överanvänt här...kan man inte visa varandra en sådan respekt att man inte använder förnedrande uttryck utan om en person har missuppfattat det du skrivit så förklarar du bättre istället.
    Det kan vara så att det du skrivit kunde formulerats på ett annat sätt.

Använder man sig av ironi kan man inte räkna med att det uppfattas rätt i och med att tonfallet saknas och man läser bara det skrivna som det står.
  • chrissandra
    Stinky skrev 2010-06-02 22:12:41 följande:
    Om du tycker att det är ett "otroligt överanvänt" uttryck att skriva "läs om, läs rätt", kanske du borde ta dig en funderare på varför folk ber dig att läsa om OCH rätt! Mitt inlägg kan inte tolkas på så många andra vis än att det som står skrivet, om man inte gör omtolkningar, såsom du uppenbarligen verkar göra. Hur står det till med självinsikten?
    Du är den enda som bett mig "läsa om, läsa rätt".

Vad menar du med självinsikten?
  • chrissandra
    Stinky skrev 2010-06-02 10:54:15 följande:
    Ja, du har helt rätt i att många försöker dölja sin taskiga självkänsla med att handla dyrt. Det är synd om dem.
    Kan du förklara vad du menar med detta då jag tolkar det som om människor som handlar dyrt har dålig självkänsla och jag kan inte hålla med om det.
  • chrissandra
    Stinky skrev 2010-06-03 07:53:36 följande:
    Du skrev att uttrycket är "otroligt överanvänt här på FL", så jag tolkade det som att det är du som råkat ut för det uttrycket ett flertal gånger. För jag har då inte sett det uttrycket användas "för mycket". Bara vid vissa tillfällen då nån gjort en omtolkning av den ursprungliga meningen.

Vad jag menar med självinsikten? Jag frågade hur det står till med den?
    chrissandra skrev 2010-06-02 22:43:13 följande:
    Kan du förklara vad du menar med detta då jag tolkar det som om människor som handlar dyrt har dålig självkänsla och jag kan inte hålla med om det.
    Men herregud, människa! KAN du inte läsa?! SER du inte vad jag skrivit?
    I otroligt många fall är ett stort shoppingbegär ett tecken på att människan i fråga lider av dålig självkänsla - att h*n försöker tillfredsställa ett tomt hål i sig själv genom att shoppa och få en kick för stunden.
    Varför håller du inte med om det? Är du en av dem som är "shoppinggalen" och försöker täta det tomma "hålet" med shopping, men negligerar det? 
    Tråkigt att du har en så otrevlig ton och såklart finns det människor som dövar något inom sig genom att shoppa eller för att få en kick men de flesta shoppar av helt andra anledningar.
  • chrissandra
    gimatah skrev 2010-06-03 10:12:32 följande:

Min sons halva garderob inehåller mex kläder. Riktigt fina kvalité kläder, men så köpte jag dom för 39:- plagget nya på freeport  . För det priset hittar du knappt ngt på H&M ens.
    Alltså märkeskläder behöver inte alltid vara dyrare, man kan fynda.

Mexx har toppar för 99:-,  linnen för 79:- och långärmade tröjor för 129:- bl.a. i andra butiker och det är fortfarande väldigt prisvärt för kvalitén är jättefin.
Svar på tråden "Fel" enligt sambon att handla bebiskläder på coop?