Inlägg från: Blind Urmakare |Visa alla inlägg
  • Blind Urmakare

Vilken etisk modell stämmer den judiska, kristna och den islamistiska etiken in på?

Pliktetik eller regeletik (det är samma sak men jag minns inte vilken term man använder)

millus.se | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Blind Urmakare
    Anledningen är för att de följer de moraliska lagar uppsatta i respektive religions skrift.
    Det du kan argumentera lite om är att ingen människa kan fullt ut gå efter regeletik (speciellt inte i dag) utan måste välja ut de moraliska "lagar" han eller hon vill följa.
    Skolexemplet är fallet med nazisoldater och den den religiösa personen som gömmer en judisk familj i källaren. Antingen kan personen ljuga (går emot regeletiken) och säga till soldaterna att han eller hon inte har en judisk familj i källaren eller inte ljuga och till följd dör den judiska familjen. Där tror jag de flesta går efter konsekvensetiken och dömer att ljuga är ett mindre moraliskt brott.
  • Blind Urmakare
    anne h skrev 2010-06-01 12:12:08 följande:
    Tack för svaret! Om man ser till min första fråga och ska svara på dessa: Etisk modell- sinneslagsetik, konsekvensetik och pliktetik,- vad kan man då säga? Jag undrar också över vad judar, kristna och muslimer tycker om "en soldats uppgift". Mycket tacksam över svar! :)
    Nu förstår jag inte, religion hör till pliktetik. Det du kan säga är att religion följer dogmatiskt (i vissa fall) moraliska regler nedskriva i en bok. 
    Jag vet inte vad "en soldats uppgift" är så det kna jag inte riktigt svara på.
Svar på tråden Vilken etisk modell stämmer den judiska, kristna och den islamistiska etiken in på?