Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Vilken etisk modell stämmer den judiska, kristna och den islamistiska etiken in på?

Vilken etisk modell stämmer den judiska, kristna och den islamistiska etiken in på? Motivera, ge exempel, förklara och disskutera

Någon som kan hjälpa mig med detta?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Vilken etisk modell stämmer den judiska, kristna och den islamistiska etiken in på?
  • anne h
    Blind Urmakare skrev 2010-06-01 11:53:56 följande:
    Anledningen är för att de följer de moraliska lagar uppsatta i respektive religions skrift. Det du kan argumentera lite om är att ingen människa kan fullt ut gå efter regeletik (speciellt inte i dag) utan måste välja ut de moraliska "lagar" han eller hon vill följa. Skolexemplet är fallet med nazisoldater och den den religiösa personen som gömmer en judisk familj i källaren. Antingen kan personen ljuga (går emot regeletiken) och säga till soldaterna att han eller hon inte har en judisk familj i källaren eller inte ljuga och till följd dör den judiska familjen. Där tror jag de flesta går efter konsekvensetiken och dömer att ljuga är ett mindre moraliskt brott.
    Tack för svaret!
    Om man ser till min första fråga och ska svara på dessa:
    Etisk modell- sinneslagsetik, konsekvensetik och pliktetik,- vad kan man då säga?
    Jag undrar också över vad judar, kristna och muslimer tycker om "en soldats uppgift".

Mycket tacksam över svar! :)
  • anne h

Tack, alla!
    Det blev en bra diskussion här hemma.  (som gav dottern bra underlag för sin uppsats i skolan)

• anne h

...jag känner bara; gjorde vi sånt här när vi gick i skolan? Tror inte det..? Eller var jag borta just den lektionen?
    Iofs gick jag 4-årig teknis, men man har ju religion även där. Å andra sidan var det mycket fysik och matte som man koncentrerade sig på på den tiden.

Svar på tråden Vilken etisk modell stämmer den judiska, kristna och den islamistiska etiken in på?