Inlägg från: idiblon yes |Visa alla inlägg
  • idiblon yes

Får/ska man ljuga för sina barn?

lövet2 skrev 2010-06-01 16:53:32 följande:
    Ja, det får man. I bland är det ens förbaskade plikt att göra det t o m! Men det finns olika sorters lögner; en del är nödvändiga, en del är snälla och sedan finns det en massa som det är dumt och onödigt att ljuga om. Det gäller att ha omdöme ...
    Agree.

Jag har dock så fruktansvärt jävla svårt för att ljuga. Jag kan nästan inte.

Jag är knäpp.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    puss skrev 2010-06-02 20:05:16 följande:
    hittar du aldrig på saker om silversniglar och hålgubbar?
    Nä? Vad är det? Borde jag det?
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    WTslyna skrev 2010-06-02 20:51:40 följande:
    Ja, då måste du leva i the pinky happyland. För jag betvivlar starkt att du skulle vara en "bättre" människa än jag.
    Jag berättar tex inte för min äldste son att hans pappa inte ville ha honom och därför har valt att hålla sig borta.  Eller du tycker att jag skulle lägga upp hela fula sanningen till ett barn?
    Vad säger du istället?
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    WTslyna skrev 2010-06-02 21:01:59 följande:
    Att hans pappa bor i ett annat land. Den lögnen har hjälpt min son sen han var 3. Han är 11 nu. Och bryr sig inte ens.
    Vad märkligt. Jag hade inte kunnat ljuga. Jag hade sagt att pappan var sjuk på något sätt och därför inte klarar av eller förstår att han faktiskt vill. Och då hade jag inte ljugit.

Jag hatar sådana lögner.

Fan vad jag hatar dem.

Jag kan inte leva med sådant.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    WTslyna skrev 2010-06-02 22:07:08 följande:
    Har du berättat för din son att du knarkade och krökade när han låg i magen? Eller att du fortsatte när han var var ute?
    Sätt dig inte på höga hästar.
    Nej. Men jag har inte ljugit om det heller. Fast jag fortsatte inte alls när han var ute och jag slutade direkt när jag fick veta att han fanns där.

Hans pappa är däremot för sjuk för att förstå situationen, jag har inte sagt att han bor i ett annat land eftersom han inte gör det. Eller jo, i Afrika nåt halvår för att han faktiskt gjorde det.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes

Jag har funderat på det och kommit fram till att jag småljuger ibland. Så helt oförmögen att göra det är jag då ej.

Fast det känns knasigt.

Men jag kanske borde börja ljuga lite om sånadär småsaker som gör barndomen lite mer magisk? Hmmmmmmmmmm...

Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    puss skrev 2010-06-03 20:04:29 följande:
    men precis.
    Usch, måste jobba på det där.

Jag svarar så jävla ärligt på hans frågor, jag tar ju magin från honom. Fast ibland lyckas jag faktiskt försöka bevara magin utan att för den delen ljuga. Bara liksom... Prata runt det på nåt sätt. Kan jag slippa snigel på ögat då?
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Anonyhm skrev 2010-06-03 20:22:17 följande:
    haha 

"Mamma finns tomten på riktigt?"

"nej MEN BARNMÖRDARE FINNS" Oskyldig 
    För mig blir det typ:

"Nej, asså, men asså han kommer ju varje julafton, du har ju sett honom?"

Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Får/ska man ljuga för sina barn?