• Trynträ

Mat på dop

Vi ska ha dop på lördag och nu är jag i valet och kvalet vad för mat vi ska bjuda på efteråt. Att vi ska ha tårta som fika/efterrätt är bestämt så därmed faller smörgåstårta bort. Grillat bjuder vi jämt på annars så det tänkte vi inte heller bjuda på denna gång. Vanlig krämig potatissallad tycker jag inte är nåt vidare. Nån som har nåt tips?

• Svar på tråden Mat på dop
  • Mymlan80

Bulgursallad m. salladskyckling till hade vi (förutom smörgåstårta)
    "grillspett" med kalla köttbullar, korvbitar, körsbärstomat och gurkbit till barnen (men de gick åt som smör även till de vuxna)

rostbiff kanske?

Välkommen Liten 091203
  • Snuttjulla

du kan ju göra potatis-sallad i en oljevinegrett istället, inte gegigt och klassigt. Annars pastasallad kanske?
    Vi hade pastasallad och potatissallad på vårt dop. Till det hade vi kallskuret, rostbiff, skinka kalkon. Sen en grönsallad och bröd till. uppskattat för att gästerna får välja lite, det fanns för alla...
    annars är paj gott, det har vi också haft på dop, men nackdelen där är ju att det är svårt att hålla pajer till många varma och färdiga samtidigt.
    Lasange?

• ajmaj

Jag brukar göra potatissallad med färsk potatis (går ju bra med vanlig också) i bitar, sockerärtor, ruccola, rädisor, färsk lök och så en dressing på olivolja, pressad vitlök och citron. Känns somrigt och fräscht.
    På sonens namngivning bjöd jag på dubbelmarinerad fläskfilé. Enkelt att göra, och väldigt gott!

Fast om du inte skrivit i inbjudan att det blir mat, så tycker jag att det räcker med fika, faktiskt.

• Trynträ
    Snuttjulla skrev 2010-06-02 09:58:56 följande:
    du kan ju göra potatis-sallad i en oljevinegrett istället, inte gegigt och klassigt. Annars pastasallad kanske?
    Vi hade pastasallad och potatissallad på vårt dop. Till det hade vi kallskuret, rostbiff, skinka kalkon. Sen en grönsallad och bröd till. uppskattat för att gästerna får välja lite, det fanns för alla...
    annars är paj gott, det har vi också haft på dop, men nackdelen där är ju att det är svårt att hålla pajer till många varma och färdiga samtidigt.
    Lasange?
    Funderade faktiskt på en sån där vinegrett potatissallad. Pastasallad lär det inte bli om min man får bestämma för han hatar pasta (enda i världen som gör det tror jag). Fast man kan ju ha det till gästerna.

Har även funderat på tacopaj men då måste jag nog göra den i långpanna om det ska räcka till alla. Har inte kollat om en sån går in i kylskåpet för man måste ju förbereda den innan.
  • Trynträ
    ajmaj skrev 2010-06-02 10:05:33 följande:
    Jag brukar göra potatissallad med färsk potatis (går ju bra med vanlig också) i bitar, sockerärtor, ruccola, rädisor, färsk lök och så en dressing på olivolja, pressad vitlök och citron. Känns somrigt och fräscht.
    På sonens namngivning bjöd jag på dubbelmarinerad fläskfilé. Enkelt att göra, och väldigt gott!

Fast om du inte skrivit i inbjudan att det blir mat, så tycker jag att det räcker med fika, faktiskt.
    Vi har skrivit att det bjuds på mat sen. Hehe.
  • Trynträ
    Mymlan80 skrev 2010-06-01 15:29:06 följande:
    Bulgursallad m. salladskyckling till hade vi (förutom smörgåstårta)
    "grillspett" med kalla köttbullar, korvbitar, körsbärstomat och gurkbit till barnen (men de gick åt som smör även till de vuxna)

rostbiff kanske?
    Välkommen Liten 091203
    Kallskuret är nog inte helt fel ändå. Enkelt och behöver inte förberedas så mycket. Sen kan man ju ha lite melon och frukt till också.
  • Trynträ

En liten kallskuren minibuffé kanske inte är fel. Dopet är klockan 15 så folk kanske har ätit nåt litet innan.

• Tamme

Jag har bra tips :) Vår dotter döptes i söndags och detta bjöd vi på:

Rostbiff med potatissallad
    Marinerad kall kyckling med pastasallad

Rostbiff och kyckling la vi fint upp på stora fat med sallad och annat gott som garnering.
    Sedan hade vi även bröd, smör, ostbricka och god dryck.

Maten blev jättegod :)

Lycka till

• Trynträ
    Tamme skrev 2010-06-02 13:35:35 följande:
    Jag har bra tips :) Vår dotter döptes i söndags och detta bjöd vi på:

Rostbiff med potatissallad
    Marinerad kall kyckling med pastasallad

Rostbiff och kyckling la vi fint upp på stora fat med sallad och annat gott som garnering.
    Sedan hade vi även bröd, smör, ostbricka och god dryck.

Maten blev jättegod :)

Lycka till
    Tackar! Ja det låter smaskigt. Rostbiff är ju dessutom väldigt gott. Ica Maxi har nån vinmarinerad variant som är gudomlig.
  • Snuttjulla

ett tips är också, nåt som vi hade, jag gjorde ordning ett stort fruktfat med uppskuren frukt, massa olika meloner, druvor, äppel- och päronklyftor, kiwi, jordgubbar, physalis, ananas, ja, du fattar säkert. Gott, läskande och väldigt uppskattat!  

• Trynträ
    Snuttjulla skrev 2010-06-04 10:12:02 följande:
    ett tips är också, nåt som vi hade, jag gjorde ordning ett stort fruktfat med uppskuren frukt, massa olika meloner, druvor, äppel- och päronklyftor, kiwi, jordgubbar, physalis, ananas, ja, du fattar säkert. Gott, läskande och väldigt uppskattat!  
    Bra tips. Vi har funderat på nåt liknande men nu fick jag mer tips vad man kan ha på fruktfatet.

Sen ska vi nog ha grekisk sallad istället för pastasallad eftersom en person är vegetarian. Å så blir det fransk potatissallad + kallskuret. Borde bli smidigt och bra. Inget som behöver värmas och så.
Svar på tråden Mat på dop