• Anonym

Flytta till 3:a för att spara pengar till hus??

Vi bor idag på drygt 110 kvm i ett radhus och betalar varje månad 7.500 kr ungefär inkl lån, el och avgift. Det finns nu en lägenhet till salu där vi skulle betlala ca 2.800 kr med dagens räntor och ca 3.900 om räntan drastiskt skulle gå upp till 5%. Men för säkerhets skull kan vi räkna med 3% då vi inte ksulle bo där mer än ungefär 3 år, vilket skulle ge oss en månadskostnad på 3.200 kr ungefär. Det skulle innebära en skillnad på 4.300 kr/månad, vilket i sin tur innebär nästan 155.000 kr extra i sparande.
    Idag sparar vi redan ungefär 3.500-4.000 kr i månaden och bor bra fast vi tycker det är dyrt. Men barnen har egna rum, vi har utrymme och en liten trädgård. Lägenheten skulle innebära 50 kvm mindre, vilket ÄR mycket.
    Hur skulle ni gjort? Ett extra sparande i så pass mycket pengar skulle gjort att vi kan ha sparat ca 350.000 kr. Bor vi kvar har vi sparat knappt 200.000 kr. Är det värt 150.000 extra för att bo trångt och på andra våningen? Nu har vi stort och väldigt barnvänligt samt nära skogen. Lägenheten är i stan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-01 15:28
    Kan tillägga att jag kan tänka mig att vi kommer behöva ca 150.000 till kontaninsatsen med 10%, sen får vi se om det räcker om det blir andra riktlinjer för lånandet hos banken med högre kontaninsats
  • Svar på tråden Flytta till 3:a för att spara pengar till hus??
  • Kjell2

Hur mycket kommer värdeförändingen bli på respektive bostad under 3 år?

• Anonym

Varför vill ni bo i hus? Om ni vill ha möjlighet till trädgård, gå ut osv så är det väl dumt att sätta sig i en lägenhet i flera år. Speciellt om ni inte behöver spara mer än 200.000? Förstår inte varför ni skulle göra det?

• Anonym

Ja, det är ju också något att fundera på
    Med tanke på det centrala läget och det extremt låga avgiften på lägenheten tror jag att priset på den har betydligt större chanser att gå upp än vad den vi bor i idag har. Där är jag kanske mer rädd att det stannar på en nivå den ligger på idag. Men som sagt, bara vad man tror det kan ju se helt olika ut om tre år.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-01 15:35:53 följande:
    Varför vill ni bo i hus? Om ni vill ha möjlighet till trädgård, gå ut osv så är det väl dumt att sätta sig i en lägenhet i flera år. Speciellt om ni inte behöver spara mer än 200.000? Förstår inte varför ni skulle göra det?
    Min man sa ungefär samma sak Det är mycket som väger emot lägenheten med tanke på hur vi bor idag
  • Kjell2

Ni bor bra idag. Vill flytta till ett sämre boende för att kunna flytta till ett annat bra boende snabbare?

• Anonym

Inte snabbare, men att kunna ha en buffert som känns bra när man flyttar.
    Sen skulle inte allting vara sämre. Det skulle bli betydligt lättare för mig att lämna barnen på skolan varje dag och vi skulle kanske kunna sälja bilen då maken kan ta bussen fårn stan till jobbet. Så där är det ytterliggare 3.500 kr/månad och lite enklare vardag

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-01 15:41:49 följande:
    Sen skulle inte allting vara sämre. Det skulle bli betydligt lättare för mig att lämna barnen på skolan varje dag och vi skulle kanske kunna sälja bilen då maken kan ta bussen fårn stan till jobbet. Så där är det ytterliggare 3.500 kr/månad och lite enklare vardag
    Men varför vill ni köpa hus alls då? Är det inte bättre att köpa en rymlig lägenhet nära dagis och jobb så kan ni ha er enklare vardag permanent?
  • Kjell2

Det den här typen av planer brukar haverera på är förmågan att spara. På pappret ser det enkelt ut att kunna spara 3500 kr/månad extra. Är väldigt lätt att dessa pengar försvinner ner i någon form av daglig extrakonsumtion. En ny TV, lite fina kläder till barnen, en extra semesterresa nu när man bor trångt osv.

Vet ni om att ni har diciplienen att spara så är planen genomförbar men på tre på kan mycket hända angående bostadspriser, lånevilkor, sjukdom, jobb mm.

Jag kanske är lite negativ men blir lite orolig när männsikor hittar smarta lösningar angående framtiden med just boendet som insatts.

/Kjell

• gullican
    Anonym skrev 2010-06-01 15:41:49 följande:
    Jag tycker att du tänker alltför mycket på den ekonomiska vinnigen. Idag bor ni rymligt, barnen har egna rum, nära till naturen. FLyttar ni kommer ni att bli trångbodda, få svårt att få egen "space" någon aver, vilket kan tära en del på både förhållande och familjeliv, samt att barnen förlorar närheten till naturen. Glöm inte att ta med barnperspektivet i beräkningen, det är i alla fall i mina ögon mycket viktigare än att spara pengar som egentligen inte behövs. Hade det rört sig om en kost period som t ex ett halvår så okej, men barnen förlorar mycket på din lösning anser jag. För en vuxen kanske det är okej, men inte för barnen. Tycker jag.
  • crazy mom

Barnen dör inte av att dela rum, men det är mycket annat som påverkas av att bo i en liten lägenhet. Man går "påvarandra". Det är lätt att det blir konflikter både mellan barnen och er vuxna. Det hela kan sluta att ni inte alls mår bra och drömmen om ett fint hus sakta falnar...

Se över eran nuvarandra ekonomi och se vad ni kan spara in på (det finns alltid något tex dagstidningar, andra abonemang för telefoner) budgetsemestrar osv)

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-01 15:44:07 följande:
    Men varför vill ni köpa hus alls då? Är det inte bättre att köpa en rymlig lägenhet nära dagis och jobb så kan ni ha er enklare vardag permanent?
    Förstår inte riktigt varför fårgan kommer upp varför vi ska köpa hus alls? Det är det vi vill göra helt enkelt.
    En lägenhet skulle kosta oss nästan lika mycket som ett hus när vi pratar om lägenheter på minst 100 kvm.

Kjell
    Att vi skulle spara dessa pengar är jag övertygad om. Har vi satt en gräns följer vi den. Nu sparar vi mellan 3-4.000 varje månad och ändå var vi i USA i vintras och ska till England i höst. Så resor och sånt unnar vi oss även utan att dra in på sparandet. Dock blir det inga fler resor under dessa tre åren (tidgare resor har vi använt oss av tidigare sparade pengar + skatten)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-01 16:26:31 följande:
    Förstår inte riktigt varför fårgan kommer upp varför vi ska köpa hus alls? Det är det vi vill göra helt enkelt.
    En lägenhet skulle kosta oss nästan lika mycket som ett hus när vi pratar om lägenheter på minst 100 kvm.

Kjell
    Att vi skulle spara dessa pengar är jag övertygad om. Har vi satt en gräns följer vi den. Nu sparar vi mellan 3-4.000 varje månad och ändå var vi i USA i vintras och ska till England i höst. Så resor och sånt unnar vi oss även utan att dra in på sparandet. Dock blir det inga fler resor under dessa tre åren (tidgare resor har vi använt oss av tidigare sparade pengar + skatten)
    Det jag menar är att du påpekar hur bra det vore att bo i lägenhet medan ni sparar. Ni behöver ingen bil, nära till jobb och dagis och ni skulle få en bra och enklare vardag. Om ni köper hus så blir det ju inte så, utan då måste ni köra bil igen och den där enkla vardagen är borta. 
    Så för mig är det obegripligt hur man kan vilja flytta från sitt radhus där man trivs, för att flytta till en lägenhet och få enklare vardag och mer pengar, för att sedan IGEN flytta till ett hus där man får samma vardag som man hade innan? Speciellt om man inte behöver egentligen för ni kommer ju ändå att kunna spara ihop till handpenningen om ni bor kvar.
  • Anonym (Samma här!)

Ts!

Vi står i begrepp att flytta från en trea till en tvåa (skillnaden i storlek är ungefär 20 kvm)  just för att kunna spara pengar. Det är visserligen hyresrätter båda två, men tvåan kostar oss 5000 i månaden och trean 7000. Dessa 2000 som "blir över" kommer gå rakt in på sparkontot varje månad och sen ligga som grund för att vi kommer flytta till hus.

Vi ska ha barn i september (vårt första), men räknar med att vi ska kunna klara oss i en tvåa i alla fall, samt att vi kan bo där i ett eller två år åtminstone. Så jag tror på er idé, så länge ni verkligen lägger undan pengarna och inte låter dem rinna iväg, men efter din förklaring till Kjell så tror jag ni fixar det. ;)

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-01 16:30:01 följande:
    Det jag menar är att du påpekar hur bra det vore att bo i lägenhet medan ni sparar. Ni behöver ingen bil, nära till jobb och dagis och ni skulle få en bra och enklare vardag. Om ni köper hus så blir det ju inte så, utan då måste ni köra bil igen och den där enkla vardagen är borta. 
    Så för mig är det obegripligt hur man kan vilja flytta från sitt radhus där man trivs, för att flytta till en lägenhet och få enklare vardag och mer pengar, för att sedan IGEN flytta till ett hus där man får samma vardag som man hade innan? Speciellt om man inte behöver egentligen för ni kommer ju ändå att kunna spara ihop till handpenningen om ni bor kvar.
    Jag tycker det är bättre här och maken har fortfarande lång till jobbet, men skulle kunna ta två bussar istället för tre osv. För oss är en lägenhet inget långvarigt alternativ och absolut ingen större lägenhet då de kostar en hel del i jämförelse med hus.
    Jag har inte sagt att jag vill flytta från radhuset till en liten lägenhet. Jag såg lägenheten och funderade på om det kan vara ett alternativ för att kunna spara mer pengar inför ett husköp.
  • Anonym (Positiv)

Vara bara beredda på att en del av era tänkta besparingar kommer ätas upp av dubbelhyra (svårt att undvika när man flyttar), lite inredningssaker som ska passa i nya boendet (man behöver lite gardiner och annat även i ett tillfälligt boende - ffa under så lång tillfällighet som 3 år) och liknande.

Jag är tveksam till att sätta sig i en sämre bostad under 3 års tid för att spara pengar till ett hus som är det ni egentligen vill ha. Hellre då bo kvar ngt år länge i radhuset.

• Anonym
    Jag tycker det är bättre här och maken har fortfarande lång till jobbet, men skulle kunna ta två bussar istället för tre osv. För oss är en lägenhet inget långvarigt alternativ och absolut ingen större lägenhet då de kostar en hel del i jämförelse med hus.
    Jag har inte sagt att jag vill flytta från radhuset till en liten lägenhet. Jag såg lägenheten och funderade på om det kan vara ett alternativ för att kunna spara mer pengar inför ett husköp.
    Men det är ju ändå dessa tankar vi diskuterar. Att ni skulle flytta till en liten lägenhet och bo där i flera år för att ni skulle ha råd med ett hus. 
    Jag tror att du är väldigt inriktad på pengarna. Ungefär som att ert riktiga liv ska börja när ni bor i hus, och tiden fram tills dess räknas liksom inte. Då kan ni bo lite trångt, och vända på slantarna tills ni fått råd med handpenningen. Men livet är ju varje dag ni lever NU. Inte är det väl värt att slösa bort tre goda år av ert liv för att ni ska kunna bo i hus i framtiden? Varför tar ni inte vara på vardagen som den ser ut idag och sparar så länge ni behöver för att ha råd med handpenningen?
Svar på tråden Flytta till 3:a för att spara pengar till hus??