• Esther M

Kan man ha en åsikt om något man inte upplevt?

Kan man ha en åsikt i en fråga även om man inte upplevt händelsen personligen? Går det att föreställa sig ett hypotetiskt exempel där man tänker sig in i hur man skulle ha reagerat,  eller bör man bara uttrycka egna åsikter om egna erfarenheter?

Om ni aldrig har tänkt på det här viset är det ok att ni svara i alla fall.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man ha en åsikt om något man inte upplevt?
  • lövet2

Man kan ha åsikter om allt - men om man inte har några personliga erfarenheter, så brukar det vara lämpligast att inte vara alltför tvärsäker. Det är liksom större risk för att man pratar i nattmössan då nämligen ...

• Laire

Så klart man får (och kan) ha en åsikt om något man inte varit med om.

Däremot får man respektera att de som varit med om något troligen har en bättre bild än vad man själv har. Jag trodde jag visste hur vissa situationer kändes, tills jag hamnade  i dem själv....

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • ViceGuy

Om man skulle basera hela sin värdsbild på enbart personliga erfarenheter, så skulle man ju leva i sin egna lilla bubbla.

Självklart kan man ha åsikter om saker som inte berör en själv, vad är annars politik till för :)

Sen förstår jag inte vad du menar med att "tänka sig in i...". Klart man kan det, men det är ju svårt att verkligen förstå t.ex sorgen hos föräldrar som misst ett barn eller liknande.

Alla är vi olika och upplever samma erfarenheter olika.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Esther M
    ViceGuy skrev 2010-06-01 16:03:55 följande:
    Om man skulle basera hela sin värdsbild på enbart personliga erfarenheter, så skulle man ju leva i sin egna lilla bubbla.

Självklart kan man ha åsikter om saker som inte berör en själv, vad är annars politik till för :)

Sen förstår jag inte vad du menar med att "tänka sig in i...". Klart man kan det, men det är ju svårt att verkligen förstå t.ex sorgen hos föräldrar som misst ett barn eller liknande.

Alla är vi olika och upplever samma erfarenheter olika.
    det var svaret jag sökte.  att tänka sig in i avser förmågan att föreställa sig sin egen eller andras reaktioner i ett scenario man inte nödvändigtvis känner till. typ; skulle jag trivas med att ha hund?
  • LillaTanten

Jag anser att man kan ha åsikter om allting oavsett om man upplevt det eller inte - och oavsett om man upplevt nåt liknande det någon annan upplevt kan man inte veta hur någon annan har haft det. Allas upplevelser är olika.

Vad man kan ha är empati nog att föreställa sig, att sätta sig in i hur man själv kunde ha känt utifrån det man känner till om händelsen.

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • lokisse

jupp man kan ha asikter om allt (och man behöver inte ens ha barn själv för att störa sig pa andras barn.)

Difficile est saturam non scribere
  • Esther M
    lokisse skrev 2010-06-01 16:12:17 följande:
    jupp man kan ha asikter om allt (och man behöver inte ens ha barn själv för att störa sig pa andras barn.)
    eller ha åsikter om vad som skadar barn för all framtid?{#lang_emotions_dreamer}
  • lokisse
    Esther M skrev 2010-06-01 16:18:01 följande:
    eller ha åsikter om vad som skadar barn för all framtid?{#lang_emotions_dreamer}
    jupp!! eller hur man tror att man själv skulle reagera (sen kan det alltid ändras men det behöver det inte gjöra)
    Difficile est saturam non scribere
  • sweet saint

Tog nej. Man kan ha åsikter om massor av saker som man inte har erfarit själv. Men sen finns det saker man bara ska hålla käft om.

Är man en vettig människa bör man veta när man ska backa.

• Esther M
    sweet saint skrev 2010-06-01 16:23:07 följande:
    Tog nej. Man kan ha åsikter om massor av saker som man inte har erfarit själv. Men sen finns det saker man bara ska hålla käft om.

Är man en vettig människa bör man veta när man ska backa.
    vilka saker är det?
Svar på tråden Kan man ha en åsikt om något man inte upplevt?