• Indianica

Responden som vägrar ge mig uppsatsen, kan jag drabbas?

Ok, skrev ett inlägg för några dagar sedan om en opponering där jag inte fick uppsatsen av respondenten och alltså inte kunde ge feedback vid oppositionen. Fick förslaget att höra av mig till handledaren, vilket jag gjorde och fick veta att jag får ge skriftlig respons. Ok, så långt allt väl. På opponeringen kom dock min respondent (men utan uppsats). Hon fick själv beskriva innehållet i sin uppsats och därmed var väl hennes del gjord antar jag. Hon gav även respons på en annan tjejs uppsats.

Nu till saken. Jag får ingen uppsats av tjejen. Det har vait miljoner bortförklaringar,d en ena sämre än den andra. Det troliga är alltså att det inte existerar någon uppsats, i rimligt färdig form. Hur nu handledaren kunnat missa det är ju en gåta, men likväl troligtvis ett faktum.

Befinner mig i alltså i en situation där jag ska ge skriftlig respons på något jag inte får läsa. Tjejen har tydligen fullgjort sin del av oppositionen och den som drabbas av hennes slarv/lathet är jag. Det är 15 poäng som hänger löst för min del eller??? För det är obligatoriskt att opponera på denna kurs!

Kan det vara så illa att jag inte får ut mina 15 poäng undrar jag nu. Det verkar ju totalt jävla sjukt anser jag!!! Vart kan jag vända mig om jag inte får någon uppsats att skriftligen opponera på så jag får ut de hp jag behöver??!!

• Svar på tråden Responden som vägrar ge mig uppsatsen, kan jag drabbas?
  • Järnlady

Försök prata med handledaren igen om han/hon inte ser till så att du får just den här uppsatsen kanske du kan få en annan uppsats att opponera på? Om handledaren inte vill/kan hjälpa dig hade jag i ditt ställe pratat med kåren. De borde ha erfarenhet av sådant här och veta vad du ska göra.

• Indianica
    jaghopparhögt skrev 2010-06-01 18:33:00 följande:
    Varför pratar du inte med din lärare om detta?
    Därför att jag har pratat!
  • Indianica
    Järnlady skrev 2010-06-01 18:37:39 följande:
    Försök prata med handledaren igen om han/hon inte ser till så att du får just den här uppsatsen kanske du kan få en annan uppsats att opponera på? Om handledaren inte vill/kan hjälpa dig hade jag i ditt ställe pratat med kåren. De borde ha erfarenhet av sådant här och veta vad du ska göra.
    Ja, jag har ju också tänkt på detta. Det värsta är ju att det brinner i knutarna då terminen snart är slut, så jag skulle önska att handledaren kunde ta ett snabbt beslut.  Men enligt respondenten ska uppsatsen hela tiden komma, det är bara det att det inte sker!!
  • Järnlady

Jobbig sits. När slutar terminen? Beroende på hur många dagar det är kvar kanske du kan bestämma dig för att tex. ge henne två dagar till. Får du inte uppsatsen när de två dagarna gått ber du om en ny uppsats att opponera på alternativt kontaktar kåren?

• jaghopparhögt
    Indianica skrev 2010-06-01 18:39:35 följande:
    Därför att jag har pratat!
    Men vad har handledaren sagt då?
    Och det brinner inte alls i knutarna, varför skulle det göra det?
  • Xay1de

Det är inte ditt fel. Om hon inte har lämnat in någon uppsats/skickat den till dig får de se till att du får en annan uppsats att opponera på. Prata med handledaren i första hand. Sen kursansvarig.

Hon kommer att få underkänt om hon inte lämnar in något till sin respondent

• Indianica
    jaghopparhögt skrev 2010-06-01 18:56:26 följande:
    Men vad har handledaren sagt då?
    Och det brinner inte alls i knutarna, varför skulle det göra det?
    Handledaren har sagt skriftligt, denna vecka. Och det är ju tre dagar kvar, så vi får se om uppsatsen dyker upp.

Jag tänker väl mer att terminebn tar slut kommande vecka, men det kanske är betydelselöst om handledaren jobbar en bra bit in på sommaren. Jag har aldrig haft rest så jag vet inte. Dessutom känns det svårt att opponera på någon annan uppsats mitt i sommaren, det ska vara en sommarkurs då i ett annat ämne.
  • Mummy

Tycker att du skulle ha fått en ny uppsats att opponera på redan innan själva opponeringen ägde rum. Vi har alltid ett datum då uppsatsen SKA vara inne innan opponeringen. Tycker läraren har felat alltså genom att inte ge dig en annan uppsats.
    Hoppas dock det löser sig för dig

• jaghopparhögt
    Indianica skrev 2010-06-01 19:05:34 följande:
    Handledaren har sagt skriftligt, denna vecka. Och det är ju tre dagar kvar, så vi får se om uppsatsen dyker upp.

Jag tänker väl mer att terminebn tar slut kommande vecka, men det kanske är betydelselöst om handledaren jobbar en bra bit in på sommaren. Jag har aldrig haft rest så jag vet inte. Dessutom känns det svårt att opponera på någon annan uppsats mitt i sommaren, det ska vara en sommarkurs då i ett annat ämne.
    Du behöver inte oroa dig, du kommer få poängen förr eller senare. Och att opponera på den i sommar blir ingen tyngre börda, en opponering skriver du på en kväll. Sommarkurser är dessutom lätta så det blir inga proble för dig.  I absolut värsta fall (obersvera i absolut värsta fall) så får du göra opponeringen nästa år men det spelar väl ingen större roll för du får ju ändå poängen för uppsatsen nu, opponeringen är väl högst 2-3 poäng.
  • Xay1de
    jaghopparhögt skrev 2010-06-01 19:16:37 följande:
    Du behöver inte oroa dig, du kommer få poängen förr eller senare. Och att opponera på den i sommar blir ingen tyngre börda, en opponering skriver du på en kväll. Sommarkurser är dessutom lätta så det blir inga proble för dig.  I absolut värsta fall (obersvera i absolut värsta fall) så får du göra opponeringen nästa år men det spelar väl ingen större roll för du får ju ändå poängen för uppsatsen nu, opponeringen är väl högst 2-3 poäng.
    Fast å andra sidan, om TS vill få ut sin examen omgående måste opponeringsseminariet finnas med i meriterna.
  • Reglementet

Det är väl bara att prata med din handledare, och säga att du inte får någon uppsats av den här tjejen.

Annars kan du ju alltid opponera på det hon sa om sin uppsats:P

• Lorelei
    jaghopparhögt skrev 2010-06-01 19:16:37 följande:
    Fast i ärlighetens namn så ska väl inte TS "straffas" för att tjejen inte lämna in sin uppsats i tid?! Spelar ingen roll om hon kan göra det i sommar eller nästa år. Hon skulle ha fått en annan uppsats att opponera på. Men inte ska hon behöva komplettera sin opponering senare för att uppsatsförfataren drar ut på tiden.
  • Skrivet

Se till att få en ny uppsats att opponera på, alternativt kom överens med handledaren att få opponera på det som inkommit vid deadline

Men jag skulle nog gå till den som är momentansvarig och säkerställa att denna löser detta. Att handledaren godtagit att någon har gått upp med en uppsats som inte lämnats in duger inte. Det kan aldrig vara godtagbart annat än möjligtvis i lekskolan.

• Kinya

Eftersom du redan pratat med handledare och det inte funkat så tycker jag att du ska gå till studierektorn. Prata med någon högre upp. Funkar inte det så prata med din kår. De kanske kan hjälpa.

Svar på tråden Responden som vägrar ge mig uppsatsen, kan jag drabbas?