Inlägg från: idiblon yes |Visa alla inlägg
  • idiblon yes

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

De hade hellre fått spänna fast min son en stund än att han skulle springa runt och störa de andra och ge sig på folk utan konsekvens.

Man kan inte alltid resonera med så små barn, det är ju fan vad folk ska ha svårt att begripa att de gör mer skada än nytta med sådant tjafs.

Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:21:21 följande:
    Tror du på allvar att det finns sådana resurser på en förskola?!? Har du varit på en förskola någon gång? Till mellis kanske det är ca 16 barn och 2 personal. Vilken bra idé att den ena ska gå iväg med "lillprinsen" och låta honom göra någonting annat för att han inte vill sitta vid bordet.
    Det är säkert jättebra för en 2,5-åring också att märka att om han beter sig illa, då får han extra uppmärksamhet. Barn är ju inte dumma, det är ju där man måste visa att de inte har utrymme att manipulera allt och alla.

Att ha förmågan att styra alla omkring sig är det mest obehagliga man kan vara med om som barn.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Bedan skrev 2010-06-02 10:47:39 följande:
    Jag anser att när man gör saker som man inte vill att andra ska få reda på, då VET man att man gör fel! Det är ju en sak om man kommit överens med föräldern om att fastspänning är en bra lösning, men att göra det bakom ryggen på folk, då är det FEL! 
    Det håller jag inte med om. Det är skillnad mellan att veta att man gör fel mot att veta att någon annan skulle tycka att man gör fel. Stor skillnad.
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    vittra skrev 2010-06-02 10:52:00 följande:
    Om man vet att föräldern skulle tycka att det är fel så är det ju fel! De kan ju inte använda metoder på barnen mot föräldrarnas vilja.
    Om föräldern skulle tycka det var helt OTROLIGT fel om barnets näsa torkades med en rosa näsduk istället för en blå, skulle det fortfarande VARA fel att torka näsan med en rosa näsduk?
    Bedan skrev 2010-06-02 10:53:25 följande:
    Well, du får tycka vad du vill. Jag måste inte hålla med dig och du måste inte hålla med mig.
    Jag tycker att det är nått lurt när man säger "det var inte meningen du skulle se detta" för jag tycker att föräldrarna har rätt att veta vad som händer deras barn under dagen. Ifall man ljuger om en sånhär grej, vad för andra saker ljuger man om och mörkar då? Som sagt var, skulle det komma till nämndens kännedom att sådan pågick på en av våra förskolor har jag svårt att tro att vi skulle rycka på axlarna. Och som tur är är det VI som bestämmer vad som är ok på våra förskolor. Inte enskild personal.
    Jag tycker också det är fel att säga att det inte var meningen att någon skulle se det. Jag hade tyckt det var skitläskigt och jag hade blivit alldeles vansinnigt rädd för vad som mer döljs för mig. Men HANDLINGEN just att spänna fast barnet, den hade jag inte tyckt var fel för det.
    Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?