• supertjejen

Finns det nån "allmän" behandling

Har just börjat försöka få det som ska bli vårt andra barn! Vårt första är enunderbar liten  flicka, nästan 1,5 och hon blev till med IVF. på första FET. Jag har inget konstaterat "fel" annat än endometrios.
    Tycker ni att jag ska försöka få några behandlingar direkt -vet då inte riktigt vad det skulle vara? Här i Umeå får vi inget mer genom Landstinget utan allt är på egen ekonomi. Är stressad, fyller 40 om ett halvår. Vad har ni för råd? Är det bara mycket sex som gäller?

• Svar på tråden Finns det nån "allmän" behandling
  • Vrinda

Hej!

Vi har en son som snart fyller ett år, också han har kommit till genom ivf i Umeå. När han var 10 månader började vi med syskonförsök (hemma alltså ) och vi har planerat att ge det kanske ett år eller så, sedan går vi vidare med ivf igen. Inte heller vi har fått konstaterat några fel. Min man är i din ålder och jag är 33.

Det galna är att jag blev gravid första gången vi försökte träffa äl! Tyvärr har det redan blivit missfall (ofostrig graviditet) men det var såklart en riktig chock eftersom det tog 3 år att bli gravid med sonen. Fick iofs ett tidigt missfall efter två års försök också. Så vi kan mao bli gravida på egen hand (om vi däremot kan behålla en sådan graviditet vet vi dock inte med tanke på de två missfallen). Ska försöka få utskrivet Trombyl för det tog jag när jag var gravid med sonen och det gick ju bevisligen bra. Så vi ger det till våren med egna försök sedan blir det ivf eftersom vi inte vill vänta för länge. Personligen vill jag inte göra några behandlingar som inte har så stor chans att lyckas, utan vi tar till det stora artilleriet (ivf) ganska snabbt. Vi måste också bekosta försöken själva.

Lycka till med syskonförsöken!

• supertjejen

Oj vad roligt att det finns nån som hör när man ropar!
    Väldigt roligt att höra att ni kunnat bli gravida! Lika tråkigt såklart med missfall. Det jag har funderat på är väl typ spolning eller hormontabletter av ngt slag men jag är nog också på din linje med det stora artilleriet på en gång! jag känner inte till Trombyl men av din berättelse antar jag att det ska motverka missfall. Vänder du dej till IVF-kliniken för att få det?
    Så många lycka till till er!

• Vrinda

Ja, jag har mailat ivf-kliniken för att höra om jag kunde få en tid för detta senare men jag har inte fått svar ännu. Får leta någon annan privat gynekolog om de inte har tid. Trombyl kan motverka små blodproppar i moderkakan vilket i sin tur kan motverka missfall. Vet inte om jag egentligen behöver det men sist jag tog det gick ju graviditeten bra, och de två ggr jag inte tagit T har det gått illa, så det känns som att det är lika bra att testa.

Har ni planerat när ni i så fall kör igång med ivf igen? Har ni några embryon i frysen?

Vi får inte så bra kvalla på våra embryon vid ivf så vi har aldrig fått till frysen tyvärr. Så det blir att köra ett fullt försök, förmodligen så vi hinner ett försök innan nästa sommar. Så känns det nu iaf, det kan ju ändras.

• supertjejen

Jag tänker att vi försöker själva till jul kanske, om vi orkar, eller jag, det är nog mest i mitt huvud som det här cirkulerar. Men jag kommer att kontakta IVF och höra vad de tycker rent allmänt.
    All lycka!

Svar på tråden Finns det nån "allmän" behandling