• en grönsak

V 38 jätte svullna fötter..

Är lite orolig över svullnaden i mina fötter. Speciellt vänster fot är jätte svullen och gör lite ont.
    Var inte orolig först då jag hört att det bara är vätska som samlas i kroppen och att det då kan bli så,att man svullnar upp lite överallt..
    Ska iväg idag och köpa stödstrumpor och se om det hjälper,men tänk om det är havandeskapsförgiftning och kan vara jätte farligt om jag inte kollar upp det nu med en gång?
    Kan man vända sig till en vanlig vc  för att kolla upp det?
    Vad ska jag göra tycker ni?

• Svar på tråden V 38 jätte svullna fötter..
  • Disela

Att dricka mycket kan hjälpa om du samlar på dig vätska. Ring din BM och fråga om du ska kolla upp om det är havandeskapsförgiftning. På VC kan du ju ta en urinsticka och kolla protein i urinen. Lycka till.

• en grönsak
    Disela skrev 2010-06-02 09:06:35 följande:
    Att dricka mycket kan hjälpa om du samlar på dig vätska. Ring din BM och fråga om du ska kolla upp om det är havandeskapsförgiftning. På VC kan du ju ta en urinsticka och kolla protein i urinen. Lycka till.
    Den tanten är typ omöjlig att få tag på.. Sen verkar hon bara nonchalant och otrevlig..  Har en annan bm pg av att jag ska föda i ett annat landsting.. Men får väl ringa och se om jag får tag på henne.. Helst skulle jag vilja byta men i den här hålan så finns det inte många bm att välja mellan och de har fullbokat..
  • en grönsak

Ingen mer som vill svara?

• en grönsak

Nää det var inte många svar man fick här inte..

• Mysanochmimer

men om du är i v38 så går du väl till MVC varannan vecka och kollar blodtryck?
    Så länge du inte mår dåligt (huvudvärk, ögonflimmer, ont i övre delen av buken och känner dig allmänt sjuk) så är det antagligen inte havandeskapsförgiftning.

Går in i v39 idag och har bara här om dagen börjat svälla som en tok om fötterna och benen och vet att jag inte har HF.

Så det är säkert bara helt normalt...

• en grönsak
    Mysanochmimer skrev 2010-06-02 10:09:54 följande:
    men om du är i v38 så går du väl till MVC varannan vecka och kollar blodtryck?
    Så länge du inte mår dåligt (huvudvärk, ögonflimmer, ont i övre delen av buken och känner dig allmänt sjuk) så är det antagligen inte havandeskapsförgiftning.

Går in i v39 idag och har bara här om dagen börjat svälla som en tok om fötterna och benen och vet att jag inte har HF.

Så det är säkert bara helt normalt...
    Jag har blivit förkyld,men kanske inte har med svullnaden att göra.
    Sen kollade jag blodtrycket för inte så länge sen och det såg bra ut,men tänkte ifall det kunde förändras på några dagar och det märker de inte då
    Har också haft huvudvärk,men inte i samband med att foten ömmat och gjort ont,fast den har varit svullen.. Nu när jag dushade så kände jag hur varm jag var på låren,kändes lite läskigt..
    Det som oroar mig mest är ju att foten gör ont och känns tung!
  • en grönsak

Här kan man tydligen bara svara en gång..

• kokos

Jag är i vecka 39 (38+5) och har haft svullna fötter och händer sedan ca en vecka tillbaka. Blodtrycket är högt ligger på 130/100, men så länge jag ej har huvudvärk osv är det lugnt....

Har de inte drop-in på din MVC? Alltså utan tidsbokning? Ett blodtryck går ju på minimumtid så det behöver ju inte din BM kolla.

• en grönsak
    kokos skrev 2010-06-02 11:19:08 följande:
    Jag är i vecka 39 (38+5) och har haft svullna fötter och händer sedan ca en vecka tillbaka. Blodtrycket är högt ligger på 130/100, men så länge jag ej har huvudvärk osv är det lugnt....

Har de inte drop-in på din MVC? Alltså utan tidsbokning? Ett blodtryck går ju på minimumtid så det behöver ju inte din BM kolla.
    Jag vet inte om de har drop in tid:( är inte i "min" kommun  så jag har dålig koll.. Sen att det är en håla gör inte saken bättre..
    Ush.. Känner hur underlivet svullnat upp eller nåt..
  • angeni

Havandeskapsförgiftning är en rad olika symptom.

Svullnad alltså fort och ökar flera kg på bara några dagar.
    Huvudvärk
    Blixtar för ögonen
    Högt Blodtryck
    Äggvita i urinen
    Illamående
    Smärta i buk

Man kan ha svullnad och huvudvärk utan att det är HF.
    Enda sättet att veta är att ta ett blodtryck för det är det lättaste tecknet att se på.

MEN man kan ha ett högt blodtryck och vara svullen utan att det är havandeskapsförgiftning. Det hade jag med första barnet. Hade huvudvärk, illamående, svullenhet samt ett blodtryck som gick upp och ner. Men som högst låg det på 154/101 efter vila på 146/96.

Vad har blodtrycket legat på den sista kontrollen?

Man kan även ta ett blodtryck på de flesta apotek, det kostar 80 kr har jag sett. Ananrs kan du alltid ringa till förlossningen och rådfråga.

Svar på tråden V 38 jätte svullna fötter..