• Filuren83

Bli mer ordningsam?

Jag är lite av en slarver när det gäller vårt hem. Jag lägger gärna mina kläder precis där jag står, dvs. ofta i badrummet eller på golvet vid min sida av sängen. Ibland struntar jag i att diska för jag tänker " jag gör det sen". Tar jag fram en bok så tar jag inte bort den..m.m. m.m.

Det är dock inte bara jag utan även sambon är lite slarvig men kanske ändå inte lika dålig som jag. Det gör ju att det blir svårt för mig att hålla motivationen uppe och plocka undan efter mig/oss. Vi kan hålla oss ett par veckor och verkligen ha fint hemma men sedan trillar vi dit igen.

Anyway, i helgen när han var bortade så städade jag och vi båda älskar när det är så! Igår sa han "om det var så här undanplockat hemma jämt så skulle jag kunna skaffa barn imorgon". Nu var det visserligen en liten överdrift då vi inte har plats för barn och jag bara är i mitten av min utbildning, men budskapet framgick; ett undanplockat hem --> bebisverkstad tidigare.

Så, är det någon som har några tips för hur man ska bli mer ordningsam? Är det kanske någon som varit slarvig och sen på något vänster lyckats ändra sig och faktiskt bli ordentlig? Alla tips mottages!

• Svar på tråden Bli mer ordningsam?
  • flodda

jadu jag är lika dan har jämt varigt,, jag älskar när de är fint hemma men ja ser inte till att de förblir rent.. nu är jag gravid trots stöket, men man börjar tänka mer på vad man gör när en bebis kommer eftersom dom ska slicka o va på allt,, och man vill ju inte att sitt barn ska leva i en skitstia,, så ja tror de där är en mognadsfråga de kommer. sen om du nu gärna vill ha barn så är de väl bara att bestämma sig för att ha någelunda rent..

• fruis

Jag peppar mig själv att snabbstäda i fem minuter  varje timme eller så (kollar jag på TV gör jag det under reklamen). Då slipper man uppförsbacken att tänka att man måste göra allt och hålla på länge. När man pluggar är det bara skönt med det avbrottet.

Sedan är det viktigt att allt faktiskt har en plats, annars blir det för jobbigt att städa om man varje gång måste vara kreativ och hitta plats. Finns också vardagsordningen är det mycket enklare att orka plocka undan varje dag. Investera i förvaring.

Ha tvättkorgen nära där man brukar klä av sig. Kanske tom flera tvättkorgar utspridda om man bor stort.
    Sortera disken på diskbänken istället för att låta den växa. Står den i prydliga högar är det lättare att börja diska.
    Ha städmedel för toalett/badrum på toaletten så att man snabbt får fram grejerna och tom kan rengöra medan man sitter på toaletten.
    Ha alltid dammsugaren framme i ett hörn så blir det lättare att använda den.

• emmeth

För mig - som också är en riktig slarver från början - har det blivit mycket bättre när vi har organiserat bättre här hemma vilket innebär att "var sak har sin plats" och vi har kommit på lösningar som gör att saker går lite snabbare eller känns enklare :) en del skrattar och skakar på huvudet (oftast sådana där som har en ordningsgen som jag tydligen saknar) för att de inte kan se de ursprungliga problemen men för oss har det verkligen spelat roll :) Mycket mindre irritation och mer tid att fokusera på det som är bra i tillvaron. 

Några små exempel:

- Tvättkorg och krokar - kanske en tvättkorg i badrummet och en i sovrummet och sen någon typ av krok på väggen eller en extra stol i sovrummet som du kan hänga/lägga kläder som inte ska tvättas än på?

- Korg/låda för projekt - som man kan lägga pågående böcker, tidningar och annat i för att få undan dem på en gång.

- Lättillgänglig förvaring för sånt som man gärna samlar på hög - hos oss innebär det exempelvis en papperspåse för reklam/tidningar som vi har i ett skåp i köket där vi slänger det så fort vi tittat igenom och vips så har man inga enorma posthögar längre och en tidskriftssamlare där viktiga papper  hamnar i väntan på insortering i pärmar :)

- SORTERA & RENSA - ha inte för mycket saker helt enkelt. Saker som inte används så ofta behöver inte vara lika lättillgängliga som sådant som man använder i vardagen.

- Dismaskin & en sån där diskborste med diskmedel i skaftet. - Jag hatar att diska men nu är det bara att stoppa det som får plats i maskinen och fixa kastruller och sånt med den nya diskborsten. Kanske ett extremfall men guld för mig :) Vi har inte plats för en stor maskin så vi har en bänkdiskmaskin och åååh vad jag tycker om den.

Att ha det undanplockat mycket för helheten och när man då väl ska städa mer noga så blir det inte ett lika stort projekt eftersom halva jobbet redan är gjort i och med att det inte är så mycket grejer framme att plocka rätt på. Och om man börjar så kommer man märka att det inte är så jobbigt egentligen med tanke på hur mycket det gör för humöret och känslan man får av att ha det "finare" än vanligt och då kommer resten av bara farten :)

Man får ju självklart fundera över vad man själv har svårast för och försöka att hitta lösningar som gör det enklare för en själv och de man lever med :) Alla hatar inte att diska lika mycket som jag och skulle aldrig kunna tänka sig att ha en bänkdiskmaskin för bara två personers disk... hihi!

• BillyX

Ja, att alla saker har sin plats tycker jag också är en bra hjälp.
    Annars kan du testa detta: plocka undan eller ställ tillbaka 10 saker varje kväll! :)

Svar på tråden Bli mer ordningsam?