• Mumlan74

Gonal-F, Puregon, Menopur?

Hej på er...

Jag och min sambo försöker få barn via IVF hos Sophiahemmet i Stockholm. Jag sprutar just nu med 300 enheter Gonal-F varje kväll, och har varit inne på mitt första UL där det bara var tre äggblåsor.

Vad är skillnaderna mellan Gonal-F, Puregon och Menopur? Varför används det ena eller det andra? Någon som vet?

Jag är snart 36 år gammal och har en "ansträngd aktivitet i mina äggstockar", vilket tyder på att jag inte har så mycket ägg kvar. Jag är opererad för cystor på äggstockarna två gånger (olika typer av cystor) och vid senaste operationen brände de dessutom bort lite endometrios. Läkarna tror att min försämrade äggstocksaktivitet kan bero på operationerna.

Finns det någon annan i ungefär samma situation?

/e

• Svar på tråden Gonal-F, Puregon, Menopur?
  • Lilli77

Hej, är inte precis i samma situation som dig men svara med det jag vet sa hoppas vi att nagon kan fylla pa sen. 

Jag har använt all tre preparat, Gonal F vid insemination och de andra vid IVF. För mig har det först varit en fraga om vilken dos jag behövt. Puregon gar att ställa in pa ganska exakt dos och du kan göra ganska sma ökningar (100, 125, 150 etc). Gonal F är nog lite samma men jag gick fran den till Puregon vid första IVF för att fa exakt dos (100, tror att det hade blivit nagot högre med gonal F). 

Menopur däremot kommer ju i doser med 75 sa det är svart att göra sma höjningar. Vet att det även är nagot annorlunda med Menopur jämfört med de andra men jag minns inte vad.. Den innehaller lite andra hormoner.  Hoppas att nagon annan kan hjälpa.

Lycka till!

• Pimpinellan

Gonal-F och Puregon är samma sak. Framställs helt syntetiskt och tas med penna. Menopur är gjort på äkta urin,innehåller även LH vilket vissa kvinnor behöver ett tillskott av och det blandas och tas i sprutform. Funkar i regel bäst på oss svårstimulerade. Även metoden spelar in. Korta metoden ger oftast färre och fler omogna ägg än långa.

• N e a

Hej! Jag har också opererat bort en cysta, den var 18cm stor och var en "tvillingcysta" man tog även bort äggstocken som den satt på. Nu har jag haft en mindre tvillingcysta på min andra äggstock i drygt två år, de har punkterat den vid 3 tillfällen men den kommer alltid tillbaka.
    Under de två åren har jag gjort tre IVF (PGD) försök på Huddinge. Har alla gångerna sprutat med puregon 225enheter. vid det första ultraljuden har jag haft drygt 5ägg men vid plockningen har det varit 14, 10 och nu senast 11ägg. Nä väntar jag nervöst till på fredag då det förhoppningsvis är et för min del =)

Har också hört att menopur ska vara bra om man är mer svårstimmulerad...

Stort lycka till!!!

• Ullis K

Hej!
    Jag har haft Puregon två gånger och fått ut bra med ägg varje gång men dock ingen graviditet. Nu trdje gången ska jag få prova Menopur. Läkaren sa till mig att man provar sig fram och funkar det inte med en medicin så testar man något annat. Det handlar ju om biologiskt material så det är svårt att veta vad som ska hända och alla möjliga faktorer spelar ju in. Intressant dock att höra om skillnaden och att de som är svårstimulerade skulle svara bättre på Menopur. Någon mer som vet något??

• Pluppa

Snubblade över den här tråden när jag letade info om Menopur v s Gonal-F... Hoppas ok att jag kastar mig in.

Ullis: Har lite samma fråga jag. Har vid våra tre första försök fått Gonal-F 225. Nu senast höjde de upp sista dagarna till 300. In för fjärde försöket har läkarna på Sophiahemmet valt mellan att fortsätt med Gonal-F men med korta metoden (utan Synarlea nässspray) och långa metoden med Menopur istället. De har enats om att korta metoden med Gonal-F ska vara bättre. Men efter att ha läst på är jag jätteskeptisk. Låter som att de flesta förepsråkar Menopur... Träffade en läkare på Huddinge (framme i landstingskön men vi kommer nog att fortsätta privat åtminstone ett försök till) som spontant sa att har man inte lyckats på tre försök emd Gonal-F borde man byta. Han menade att Menopur skulle fungera lite som "doping" för äggstockarna. Också jättenyfiken om någon haft positiva eller negativa erfarenheter av att byta preperat eller byta från lång till kort metod med samma preparat.

Glad Midsommar alla!

Svar på tråden Gonal-F, Puregon, Menopur?