• mamamamamaräng

Betygsätta lärare?

Tycker ni att det är bra att elever ska få betygsätta lärare?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/elever-far-betygsatta-larare-1.648624

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 13:59
    Jag har startat en tråd i känsliga rummet där ni kan vara anonyma.
    Skriv gärna er motivering i den om ni inte vill skriva den här!

www.familjeliv.se/Forum-4-121/m52856662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 11:44
    Tyvärr för er som vill vara anonyma så har Moderator flyttat tråden till kategori Arbete.

Det är synd eftersom man som lärare kanske vill vara anonym i frågan.
    Det finns faktiskt möjlighet att man uppfattas som obekväm av arbetsgivare om ens åsikter går i stick i stäv med dennes.

Inte bra om man kan spåras.

Jag har "överklagat" flytten så får vi se vad som händer.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Betygsätta lärare?
  • krompa

Nej, inte betyg.
    Det är för stor risk att de betygsätter ämnet i sig eller personkemin, vad gillar de och vad gillar de inte. Lärare har utbildning i att sätta betyg på eleverna och kan (förhoppningsvis) förstå hur kursmålen och betygskriterierna ska tolkas...

Däremot tycker jag det är viktigt att eleverna gör utvärderingar av både lärarna och lektionerna efter varje läsår för att man som lärare ska få ett hum om vad eleverna tycker, och ev förändra något till nästa läsår.

• lillekatt

Nej, bara vanliga utvärderingar för att kunna se vad som eventuellt bör förändras till nästa gång.

• Tassdjuret

Nja.Nja. ÄR det problem med en lärare så kan man redan ta upp det med rektorer, om inte själv så via sina föräldrar/förmyndare. Och vanliga utvärderingar BORDE fungera bra (tyvärr gör de inte alltid det). Betyg blir så abstrakt? Det finns ju så många aspekter att ta hänsyn till. En längre skriftlig sammanställning är mer hjälpsamt tror jag.

Sedan finns det förstås lärare som inte alls passar i det yrket. Det är beklagligt för alla att det är så. Men som sagt, rektorer. Är en lärare skitdålig borde ju i rimlighetens namn fler än en elev reagera på det, och elever KAN göra skillnad.

• Polly S

Nej. Utvärderingar -som ju redan görs- ger ju en större möjlighet att påvisa vad som fungerar bra/dåligt än vad betyg skulle göra. Exakt vad skulle syftet med betyg vara, och hur skulle eleverna lära sig göra det, samt hur skulle objektiviteten säkerställas?

• Krokimodell

Elever betygsätter lärarna, som i sin tur betygsätter eleverna. Klart att det är att betrakta som en jävsituation. Om jag hade ett företag, och samtidigt pluggade på universitetet, och min lärare dessutom jobbade för mig på mitt företag, hade jag definitivt nämnt det för universitetet, och de hade säkert krävt att jag har en annan examinator. Samma sak här.

Bättre idé: Elever betygsätter inte lärarna, som i sin tur inte betygsätter eleverna. I stället av görs elvernas betyg genom prov, som läraren inte kan styra. Då är eleverna inte utsatta för godtycke, och får man statistik på att en viss lärares elever får dåliga betyg, så är det i sig ett betyg på läraren, och läraren ska då bytas ut.

• Polly S

så om mina elever får IG beror och visar det helt enkelt på att jag är en dålig lärare? hur tänker du då?

• Krokimodell
    Polly S skrev 2010-06-05 22:26:23 följande:
    så om mina elever får IG beror och visar det helt enkelt på att jag är en dålig lärare? hur tänker du då?
    Om alla eller väldigt många av dina elever får IG, samtidigt som de inte får dåliga betyg i andra ämnen, så har det förmodligen något att göra med din pedagogik, eller snarare brist på pedagogik.
  • SweetNilam
    Krokimodell skrev 2010-06-05 22:40:22 följande:
    Om alla eller väldigt många av dina elever får IG, samtidigt som de inte får dåliga betyg i andra ämnen, så har det förmodligen något att göra med din pedagogik, eller snarare brist på pedagogik.
    Ah, är det så det är.. jaha. Bra att upplysas. För det kan ju inte alls vara så att eleverna, trots idoget slitande från lärarens sida, inte nått upp målen? Hur mycket lärarna än lägger i sin undervisning ligger det slutgiltiga alltid på eleven själv.

Citerar Filippa Mannrheim i detta ämne:
    "För några år sedan satte jag 15 IG:n i en klass på 32 elever. Det var inte roligt. Varken för mig eller eleverna. Många föräldrar ringde. Ilskna. Upprörda. Allt från ”Du är rasist!” till ”Har du prövat med uppmuntrandets pedagogik!” framfördes. Någon förälder kallade mig pyskopat. Det var en ganska jobbig månad.

Tack och lov hade jag på fötterna. Och en rektor som var väl insatt i målen och kriterierna för Svenska A. Dessutom tog han många av smällarna i de vilda diskussionerna med elever som tidigare, under sin högstadieperiod, aldrig behövt lyfta ett finger för sina G:n. Klart att det blev en total chock när någon plötsligt började kräva saker av dem."

• Polly S

Krokimodell, tack för upplysningen. Hur länge har du jobbat som lärare och på vilka skolor? (för jag antar ju att du har expertis & erfarenhet att backa upp ett sånt påstående med)

Svar på tråden Betygsätta lärare?