Inlägg från: Erwanith |Visa alla inlägg
  • Erwanith

Första barnet, i Göteborg?

Hallå alla mammor! :) Jag bor i Mölndal, har i och för sig BF redan den 27 augusti, lite tidigare än de här inne verkar det som, men jag tänkte att jag kanske kunde få vara med ändå? ^.^

/C

• Erwanith
    Englastar skrev 2010-06-03 15:18:37 följande:
    Visst är det fantastiskt hur alla ska komma med hemska berättelser och farhågor...som ni säger man e ju nog nojig själv som det är nu... Det gör ju inte saken bättre direkt - men man väntar ju faktiskt barn inte missfall. Glad Det är nog den inställningen man ska ha (eller i alla fall försöka ha). Men det hade varit skönt med ett tidigt VUL, undrar varför man inte gör det samtidigt som första BM mötet egentligen? Jag menar bara för ens egen skull så man kan känna sig "säker", dessutom har vi tvillingar på min mammas sida i släkten, så oddsen är ju ganska höga för det. Och det hade ju varit trevligt att veta nu så man kan förbereda sig mentalt Förvånad  dessutom så syns det ganska mycket på mig redan nu (v6+4) i och för sig är jag inte stor innan och då kommer det väl fortare och blir synligt? Men fortsätter det i den här takten blir det svårt att hålla det hemligt....

Vi ska till Liseberg med jobbet den 17/6 och då kommer det bli problems... Jag är normalt inte den som spottar i glaset när det är nåt sånt här och åker gärna allt som går. Men nu blir det ju inget dricka av och inga åkturer. Hur förklara det?
    Jag hade nog förklarat det på något sätt med att man känner sig lite halvdålig helt enkelt, och att man inte vill riskera att bli sämre pga alkohol eller snurrande åkturer eller liknande. Då är det ju i och för sig så att du får avstå alla åkturer, även de du kan åka, till exempel Jukebox och så... Det gäller bara att inte prata för mycket om det, men inte för lite heller. Jag hade aldrig det problemet, för vi berättade för praktiskt taget alla redan i vecka 8-9 eller så, mycket för att jag visste att jag inte skulle orka att gå igenom allt med dem om det nu vore så att det blev ett MF.

/C
  • Erwanith
    frökenelin skrev 2010-06-03 15:35:22 följande:
    Ikväll ska vi berätta för några kompisar, men de är de enda som ska få veta innan v 13, mest för att jag inte känner den där "prestigen" gentemot dem (de har inga barn själva) som jag gör gentemot föräldrar och svärföräldrar och så. Vi ska nämligen bo hos dem i helgen och vi partar alltid loss när vi är tillsammans, så det är enklare att bara berätta än att gå runt och säga att man inte känner för ett glas vin... (ingen kommer att tro mig ändå Glad)

Har helvetiskt ont i huvudet idag och är supertrött. Har dragit ner REJÄLT på kaffedrickandet (från typ 4 koppar till knappt en om dagen) och jag vet inte om det är det eller hormonerna, eller en blandning. Men det blir sambon som får köra de 4 timmarna till kompisarna i alla fall.
    Det kan säkert ha lite med både och att göra. I början var jag trött hela tiden, drack inte heller något koffein, men det hade jag inte gjort på två månader innan heller. Jag däckade i soffan kvart i nio och sov till minst nio varje dag. Så det är så det är. ;) Det gäller bara att ta sig genom den perioden.

/C
  • Erwanith
    frökenelin skrev 2010-06-03 15:36:53 följande:
    Och vad beträffar oro så är jag inte ett dugg lugnare nu än för några dagar sedan. Jag har så himla lite symptom, lite molvärk, huvudvärk, trötthet och ömma bröst. Därför nojar jag som fan på att det är ett MA eftersom att symptomen typ avtar mer och mer...
    Har tid för tidigt UL den 24 juni på BMG. Får väl snällt vänta tills dess...
    Men du har ju tröttheten, det är ett symptom. Jag hade också några såna veckor när jag knappt kände något alls och ingenting syntes eller så. Men det gick bra ändå. ^.^

/C
  • Erwanith
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-03 15:41:45 följande:
    Klart du får vara med, Erwanith! Välkommen hit Glad Så mysigt att ha magen och kontakten med bebisen så som du har nu, snart får du ju träffa din lilla goding med. Även om jag ärligt ska säga att jag inte kommer att vara avundsjuk på dig i augusti när det är jättevarmt och du får gå runt höggravid. Pweh! Hade en kompis som fick göra det, stackarn låg bara hemma på soffan, i bara underkläder och gick och duschade kallt var femte minut.

Jag längtar efter magen med Cotton! Mest till kommunikationen med bebisen, det måste vara så häftigt. Kanske kan man ana lite vad det är för personlighet som växer fram där inne med då Glad 

Har ni förresten funderat på om ni ska ta reda på vad det är eller om ni ska låta det bli en överraskning? 
    Jo, det är inte kul alls med värmen just nu. Jag jobbar på Liseberg också och tanken är att jag ska vara kvar där tills 15 augusti. Vi får se om jag orkar, men jag är rätt envis, så. :p Det är bara att bita ihop och ta dagen som den kommer för det man inte kan göra något åt är ingen idé att noja över och det man kan göra något åt har man förhoppningsvis redan gjort.

/C
  • Erwanith

Det där med koffein är förresten så överhypat. Jag dricker både kaffe, cola och te och har inte haft några problem med någonting. Alla mina värden ser bra ut och skorpan där inne lever och mår bra. Man kan dricka 2,7 liter cola om dagen innan man är uppe i sin "koffeinkvot" eller 3-4 koppar svart kaffe osv osv. Min svägerska drack (enligt henne själv) säkert sex koppar kaffe om dagen och det blev ett friskt och fint barn av det som om fem dagar ska fylla sju månader.

/C

• Erwanith
    cotton skrev 2010-06-03 16:44:08 följande:
    Välkommen Jackie85.

Å jag undrar över det där med "ju sämre mamman mår, desto bättre mår mamman"... Varför skulle det vara så? Kan det inte vara ett sätt att trösta hemskt trötta och illamående mammor?

Starkt jobbat att kanske jobba på Liseberg fram till 15 augusti! Jag hoppas att du orkar! Stödstrumpor blir väl din bästa vän, även vid värmeböljor!
    Jag har testat stödstrumpor, men jag tror att jag får mer ont i fötterna av dem än utan dem så jag kör ett tag utan nu faktiskt. Har däremot fått foglossning och det kan vara hemskt. Ska få låna ett bälte av en vän nästa vecka och testa det, men jag får se om det hjälper. Fogen fram som gör ont. Kombinerat med ryggvärk och att stå upp hela dagarna flera timmar i sträck är väl kanske inte det det bästa, men det fungerar ett tag till i varje fall. Får se hur länge, det är inte någonting som jag kan påverka just nu ändå.

/C
  • Erwanith

Tänkte flika in lite, ser att det pratas en del om både barnvagn och MVC.

Jag går till Barnmorskegruppen på Vikingsgatan och är supernöjd. Jag har alltid haft problem med vårdpersonal och t.ex. vårdcentraler och så, känner mig liksom inte trygg på sådana ställen, men där är det hur bra som helst. Det enda negativa är väl att de inte kan erbjuda några föräldragrupper utan bara mammagrupper och en förlossningsförberedande kurs (som i och för sig var väldigt bra). www.barnmorskegruppen.se är deras hemsida för de som inte bestämt sig än.

Vi bokade barnvagn någon gång runt vecka 22 eller så tror jag. Hade varit på Baby&Barnmässan och blivit förälskade i en dyr vagn, försökt hitta en annan som var likvärdig men billigare men det gick inte så vi skulle boka den. En iCandy Peach var tanken. Men så blev det inte för när vi väl kom till affären så petade vi lite på en vagn som vi inte hade tittat på innan, den kändes mycket bättre och var ungefär 1000 kr billigare, så vi bestämde oss för att boka den istället. En Joolz Day, finns bara en återförsäljare i Gbg så vitt jag vet. Vagnen är utvecklad och tillverkad i Holland och allt är av högsta kvalité. Jag är jättenöjd!

/C

• Erwanith

Jag tycker att bugaboon är så låg. Det var det som var skönt med den vi ska ha nu, att den är lite högre. Jag har ryggproblem sedan innan och att behöva böja sig så långt ner som till en bugaboo kändes helt fel. Men kolla runt lite, det finns en massa! Ett bra tips kan vara att veta lite vad man vill ha, om man vill ha två svängbara hjul fram eller inte, om man vill ha fyra eller tre hjul, kombivagn eller duovagn osv.

/C

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?