• Tarda

Första barnet, i Göteborg?

Nu vågar jag nog hoppa in här. Har smygläst ett tag men det har känts väldigt overkligt så jag har väntat in bildbevis på att det verkligen är mer än köttbullar i magen.

Idag har vi äntligen varit på VUL och sett ett pickande hjärta och en 10,5 mm stor Uno, precis så stor som den ska vara i 7+1 sa doktorn och gav oss OK-stämpel.

Jag är 30 och bor med fästman i Majorna, längtar dock efter gräs mellan tårna så förhoppningsvis har vi fått tag i en tomt eller ett hus till början av februari när det är dags.

Glad Midsommar på er {#emotions_dlg.flower}

• Tarda

Hihi, jag är inget siffergeni i vanliga fall och det är definitivt sämre nu. Lokalsinnet har oxå flygt sin kos. Jag litar på IVF-gurun på Sahlgrenska, är han nöjd med 10,5 mm så är jag det. Den där halva millimetern var förövrigt väldigt viktig, det poängterade han flera gånger.

Det går ingen direkt nöd på oss utan ett hus, men vi kommer troligtvis vara ganska less på 3 trappor utan hiss efter ett tag. Helst vill vi bygga själva men att vi har ett färdigt hus om 7 månader innan vi ens hittat tomt är ju bara att glömma så det kanske är klokt att ställa in sig på.

Jag vet inte hur jag har det på tisdag ännu, men kommer gärna om det finns möjlighet.

• Tarda

Bor i Sandarna, men det vet knappt infödda gbgare var det ligger så jag brukar förenkla med Majorna. Från nu är det vanligt MVC som gäller och vi har en tid på Skärgårdsgatan på tisdag. Har flera vänner som gått där och det är nöjda, dessutom är det så praktiskt nu med allt i samma hus. Misstänker att jag kommer behöva ett par besök hos sjukgymnasten med mina fogar som redan är igång och bråkar.

Vart bor du och har du tänkt gå i Majorna?

• Tarda
    Englastar skrev 2010-06-28 15:04:30 följande:
    jodå, vet allt vart Sandarna ligger :o)
    Vi bor nära karl johans plan, ovanför såggatan på en gata som heter Mariebergsgatan... går också på majornas mvc på skärgårdsgatan. Vi var nöjda med vårt besök där och fick boka UL i v.9 så det är redan gjort.... En aning sävlig BM men helt ok och trevlig annars...
    Undrade just hur de ställer sig till att ge tidiga UL, nu har vi iofs precis varit men det är ju väldigt långt till RUL så i v 12-13 hade det inte varit fel med en koll. Har du fått tid för inskrivning? För det här första mötet var nått annat som jag förstod det, eller?

Jag vet var Mariebergsgatan ligger, verkar lugnt och tyst i era krokar. Borde egentligen försöka byta vår lgh till något i markplan eller med hiss, men bara tanken på bytessvängen ger mig ångest och huvudvärk.
  • Tarda
    Englastar skrev 2010-07-05 09:51:03 följande:
    Bokat in nytt ultraljud 21/7 - vaknade i lördags med idiotvärk, låg dubbelvikt och tårarna kom innan det gav med sig efter någon minut. Kändes verkligen som att någon hade stuckit en kniv över hela nedre delen av magen. Ingen blödning men tillräckligt otäckt för att boka in en ny koll... '
    Då har jag också kommit halvvägs in i vecka tolv och ser allt lugnt ut då, är allt bra för mig.
    Va skönt att de tog dig på allvar även om det säkert inte är någon fara. Ringde du majorna och fick tid för UL?
    Vi ska inte dit för ens i slutet av oktober nästa gång, känns som en evighet men jag borde nog ringa och fråga om mina fogar innan dess. Tog en runda på stan idag för att försöka hitta mammabyxor och det kändes som om mitt bäcken skulle gå i två delar efter några timmar.
  • Tarda
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-06 11:03:35 följande:
    Tänkte fråga er angående Omega-3 tillskott. Jag köpte en burk sådana när jag var på apoteket, men sen kom jag hem och googlade och då vågade jag inte ta några. Så burken står oöppnad. Läste något om att det finns speciella som är framtagna för gravida och ammande, men vad är det egentligen som gäller?
    Är det någon av er som pratat med er bm om sådant tillskott?
    (Jag gillar visserligen fisk och försöker äta det så ofta det går...men det blir ändå bara någon gång i veckan, vilket ju känns lite dåligt).
    Jag plockar mitt svar från en annan tråd med samma fråga.

Omega 3 under graviditet är tydligen en het potatis, mödravården i Sverige verkar generellt avråda (min Bm sa att hon skulle kolla med läkaren men att de avrådde från all "hälsokost" under graviditet, hälsokost är ju ett ganska vitt begrepp och numera kan man ju köpa omega 3 på apoteket som väl får anses trovärdiga) men alla forskningsrapporter visar att omega 3 är jätteviktigt för bl a bebisens hjärnutveckling och för att motverka ev framtida allergier. I bl a Usa och våra nordiska grannländer rekommenderas tillskott. Det finns några sorter som har ok-stämpel för gravida (både där det står på burken men oxå inofficiellt) , viktigt är att kolla hur mycket a-vitamin de innehåller och vilken typ. Om du säger vilket märke du köpt kan jag kanske hjälpa dig.

Läs gärna mer här

www.omega-3.se/gravid.html

www.viforaldrar.se/artiklar/2007/10/22/omega-3-mot-allergi/
  • Tarda
    Englastar skrev 2010-07-06 07:53:50 följande:
    Japp jag bara ringde och sa läget och fick en ny tid, inga problem alls. Dock under förutsättning att jag pratade med min barnmorska... Hon var sjuk när jag ringde i fredags och den snorkiga tanten som ringde upp och sa att hon (min BM) var sjuk tyckte inte alls att ett extra ultraljud var att tänka på. För att citera damen i fråga:
     "Njaa det är ju inte bara att göra bara så där. Det är ju lite mer komplicerat än så..."  Jag blev helt frågande, vad är det som är så komplicerat? Har ju bett om ett kirurgiskt ingrepp direkt bara en extra koll... Men men helt olika människor, BM Antonia var kanon...

De har ju sjukgymnast, läkare och allt möjligt i samma hus, så det är nog bara att ringa och kolla läget....
    Nu förstår jag vad du menade med seg BM, jag har samma Flört
    Jag ringde och lämnade meddelande, hoppas hon ringer upp och kan lugna mig lite.

När har du nästa inplanerade besök (bortsett från det om några veckor) v 20 eller 25?
  • Tarda
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-06 13:11:25 följande:
    Åh tack Tarda! Ja jag har förstått att det var lite krångligt det där...

Jag köpte Multiplex Original Omega-3, gjord på fiskolja. En kapsel innehåller 18% EPA och 12% DHA. Läste att DHA inte ska överstiga 200 per dag, vilket ju inte dessa gör. 
    Men ändå...man blir så rådvill Obestämd 
    Det som förlossningspersonal och BM verkar vara mest oroliga för är att man blir mer lättblödande när man äter mycket omega 3, om man minskar dosen eller slutar helt nån månad innan förlossningen ska det dock inte vara några problem. Det rådet vet jag flera gravida som fått. Men jag läste om någon som ätit mängder omega 3 och inte blött nämnvärt så det är nog väldigt induviduellt. Efter barnet är fött kan man börja direkt igen, omega 3 förs över i bröstmjölken och är lika viktig då som när barnet ligger i magen
    Funderar lite hur det är i kulturer/länder där kosten naturligt är omega 3 rik, förblöder alla inuiter när de föder eller Flört

Med tanke på att dina tabletter bara innehåller 500 mg totalt kan du utan problem äta 2-3 stycken/dag.
  • Tarda
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-06 13:31:05 följande:
    Tarda: Jaha, är det så? Herregud det finns så mycket att hålla koll på! Vad hade man gjort utan google och internet? Ringde min bm och väntar nu på att hon ska ringa upp, så får vi se vad hon säger. Tydligen kan det vara problem med tungmetaller och a-vitamin i omega-3 kapslar med. Därför man skulle äta de där som är speciellt framtagna för gravida sägs det. Men sen är det ju svårt att veta vad som är reklam och vad som är sanning... 

De tester man gjort de senaste åren visar att de absolut flesta märkena i handeln (definitivt de på apoteket, de har gjort en stor genomgång nu efter skandalen i vintras) ligger långt under gränsvärdet för tungmetaller. Ditt märke är testat och OK. Vad gäller A-vitamin ska man kolla så att fiskoljan kommer från fiskkött och inte från fisklever, lever innehåller höga halter A-vitamin som man ska undvika som gravid. De allra flesta märken är framställda på enbart köttet så det ska inte vara någon fara om man inte väljer nått litet obskyrt märke. Av de märken jag kikat på är Aco Omega-3 Forte och Pharbio Omega-3 Forte 70% testade för gravida, men även Pikasol Forte och flera andra är ok även om det inte står på förpackningen.
  • Tarda

Puuh, idag har jag fått se 3 cm vilt fäktande Uno. Vilken pigg och frisk bebis (gissa hur skönt det var att höra det istället för foster?) sa läkaren och jag blev genast lugnare. Har haft flytningar i en inte alltför trevlig färg den sista veckan + att alla symptom försvann över en natt så det var väldigt skönt att få en koll och veta att allt är bra där inne. Min mamma berättade att hon kände fosterrörelser ganska tidigt när hon väntade mig och jag hoppas så att det blir samma för mig, med tanke på hur vild hen var där inne så kanske det blir så Flört

Välkommen hit MorMaria81, kul att vi blir fler Glad

Hur har ni andra som ska gifta er gjort med önskelista? Vi har registrerat oss för en del porslin och glas hos Josephssons men hur hänvisar man till den på ett snyggt sätt?

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?