• Heini

Första barnet, i Göteborg?

Jag tar mig friheten att slänga mig in här jag med!

Jag är en nygift, oerhört lycklig och glad tjej som väntar mitt första barn i mitten av december (13 december enligt RUL). Vi bor och trivs utmärkt bra i Göteborgs västra delar, i Högsbo/Kaverös.

Då vi kämpat och försökt under lång tid är graviditeten är oerhört efterlängtad. Som pricken över det lyckliga i:et har graviditeten hittills varit i princip helt komplikationsfri. Förutom illamående och trötthet under de första månaderna har jag mått som en prinsessa. Jag har precis gått in i 26:e veckan och det är först under de senaste veckorna som magen börjat synas ordentligt. Mysiga sparkar och buffar har jag dock känt 5-6 veckor, mer och mer för varje vecka som går. 

Jag måste erkänna att jag inte läst igenom hela tråden, men baserat på att jag skummat igenom de 30 första och de 40 sista sidorna av denna oerhårt långa tråd gläds jag åt att det finns så många härliga människor som går igenom samma fantastiska äventyr som vi!

• Heini

Tusen tack för alla gratulationer och fina välkomnanden till er härligt varma tråd! 

Cotton, du kommer förmodligen att uppleva den bästa dagen i ditt liv i övermorgon. Självklart såg jag fram emot att gifta mig och tyckte att det kändes alldeles underbart att äntligen få göra det. Men jag måste erkänna att jag aldrig ens i min vildaste fantasi skulle ha kunnat ana att det skulle kännas så HÄR underbart att vara gift! :)

Du kommer att gå runt med ett leende hela dagen :) Ha nu riktigt roligt, skit i att stressa upp er och se till att bara njuta av varandra och av stunden! Ett stort Lycka Till!

Kajsa30: Jag har också kikat lite på Födelsehusets olika kurser, bland annat profylaxen och yogan. Visst delar du med dig av dina upplevelser sedan? :)

Och apropå gravidyoga. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det att rekommendera? När började ni och hur långt in i graviditeten kunde ni hålla på? 

• Heini
    Kajsa30 skrev 2010-09-06 11:29:21 följande:
    Jag köpte en träningsvideo för gravida häromdagen för 99 kr och är helt sålt. Den innehåller salsa, yoga, lite styrke och avslappning.
    Detta låter riktigt intressant! Var hittade du denna skatt? :)
  • Heini

Kul att det är många som bokat in sig på Magplasket. Det har jag med. Jag kommer att gå 27/9-15/11 i Högsbo på måndagar kl 19.15. 

• Heini
    cotton skrev 2010-09-06 14:46:05 följande:
    Hej tjejer! Å jag är i ett skimrande lyckorus, så jag skriver säkert galet osammanhängande nu! MEN TACK för att ni kom ihåg mig och Carl! Vi hade en fantastisk bröllopsdag! Den slog alla förväntningar, förhoppningar och drömmar med hästlängder! Och ja, vi hade sooool och varmt väder hela dagen! Underbart att gå i sin baraxlade klänning utan att frysa och att se bröllopsgäster finklädda och inte gömda bakom massor med jackor.
    Grattis än en gång! Härligt, det känns nästan sådär ofattbart härligt och underbart att det inte ens går att beskriva va? :) 
  • Heini
    Cotton: Jag hade inte känt någon baby alls när jag gick på RUL, trots att jag var i v 20 (de säger ju att man ska börja känna det ungefär då). Utan att jag ens tänkte på att fråga om det berättade den undersökande barnmorskan att jag förmodligen inte ännu känt några fosterrörelser, och att detta då berodde på att min moderkaka låg "i vägen". 

Någon vecka efter det började det dock hända grejer! Och nu i vecka 27 är det rena rama idrottscampen där inne, både fotboll och boxning på samma gång känns det som :) Till en början var det bara så jag själv kände det, men sedan några veckor tillbaka kan även min man med lätthet känna av buffandet. Ofta ser man det till och med, hela magen formar sig efter hur babyn rör sig. Det är ganska häftigt måste jag säga.

Det där med namn har vi hunnit fundera en hel del på. Ända sedan vi första gången började prata om barn har vi varit helt och fullt överens om att vi ska döpa vårt barn till Ville om det blir en pojke, så pojknamn har inte varit något bekymmer. Flicknamn däremot har vi inte hittat något som faller 100% perfekt på tungan, men vi är numer ganska säkra på att det blir Vilja om det blir en tös. Men precis som MorMaria81 skriver så kan det ju hända att namnet man valt känns helt fel när den lill* kikar ut, så namnen kan ändras många gånger än :)

Jag har förstått att ni ska ses för en fika på måndag (13/9). Plats? Tid? Det kan hända att jag hakar på, min fikatarm är alltid sugen på fika och att träffa andra i samma härligt gravida situation skadar ju inte! :)
  • Heini
    MHEK skrev 2010-09-07 20:43:05 följande:
    Nu har även jag läst ikapp Glad Jätte söta kläder och mycket bra tradera tips. Vad roligt att bröllopet blev så bra Cotton!

Heini, jag tror att vi ska träffas på Condeco på Linné klockan 18.

Jag började jobba igår efter semestern. Eftersom jag är i v 15 kändes det även dags att berätta om graviditeten, fick jätte fina reaktioner och lyckoönskningar. Däremot blev jag så irriterad för ganska många kommenterade hur stor jag har blivit med tanke på att jag bara är i v 15. Eftersom jag har mått illa och det enda som hjälpt är att äta har jag gått upp ganska mycket i vikt. Och bara för att man är gravid så tror folk att det är ok att kommentera det...argh!
    Tack för infon! Jag hoppas att jag också kan dyka upp. Jag antar att jag känner igen er, jag menar en bunt fina magar går väl inte att missa? :)

Jag håller med dig om hur irriterande det är med alla kommentarer folk tycker att de kan slänga ur sig om ens kropp bara för att man är gravid. Sådant som aldrig skulle passera folks läppar är helt plötsligt okej att häva ur sig. Man får bara låta det gå in genom det ena örat och ut genom andra och tänka att de förmodligen inte menar något illa alls med det de säger. Men irriterande är det. Kul att de i alla fall emottog nyheten med glädje!
  • Heini

Ni kan räkna med mig också så jag fyller på fikalistan!

Måndag 13/9 kl 18:00, Condeco Linné

Englastar
    MorMaria81
    Mina78 
    mhek
    knittgirl84
    Kiaa
    Heini

• Heini

Det där med könet är lite lurigt. Vi valde att fråga under RUL:et och barnmorskan sa att det såg ut att vara en h*n mer än en h*n men att hon inte på något sätt kunde säga säkert eftersom en pojkes testiklar och en flickas blygdläppar ännu ser så lika ut på foster i den åldern. Även om hon hintade om vad hon trodde så känner vi oss förstås inte det minsta säkra. Så det blir nog köpt en hel del vita, beige, bruna och gröna kläder till en början ;)

Och ja, visst är det obehagligt att okända människor kan komma fram på exempelvis spårvagnen och helt plötsligt börja klappa ens mage. Jag är oerhört stolt över min härliga bula men det känns ändå lite skumt när de gör det, särskilt när de gör det utan förvarning.

Englastar: Vad härligt att du skriver så om din mage, stolta är precis vad jag önskar att alla gravida kvinnor är.

Jag är så nöjd och glad över att min mage äntligen börjat växa och visar den också gärna med tighta tröjor. Jag är en sådan tjej som alltid varit ganska proportionelig i kroppen men som alltid haft en liten irriterande mjukdel ovanför byxlinningen som jag känt mig tvungen att försöka dölja. Nu äntligen kan jag visa upp varenda millimeter av min kroppskontur, och detta med stolthet! Fantastiskt! :)

Kiaa: Vad skoj, då är vi verkligen nästintill grannar, vi bor nämligen i Högsbo/Kaverös. Och vad fantastiskt roligt att vi ska gå och magplaska i samma grupp. Jag ser verkligen fram emot det :)

Jag går på Frölunda Torgs MVC och jag har tänkt välja BVC på Axel Dahlströms torg sedan när det blir dags för det valet, för mig är det ju bara ner för backen så det känns mest logiskt. Dessutom är lokalerna ju helt nybyggda och fräscha. Hur tänker du?  

Hoppas er bröllopsresa gav allt som ni önskade er! Härligt att vi är så många nygifta i tråden också :)

Tack än en gång till er alla i denna tråd, det är så kul att kika in här för det har alltid hänt något nytt!

• Heini

Hej på er! Hoppas ni haft en fin helg! Jag hade barnmorskebesök i fredags. Allt såg strålande fint ut. Jag har haft finfina värden hela vägen och nu såg de till och med ännu bättre ut än vid senaste besöket, likaså var blodtrycket bättre nu än då. Magen växer tydligen som den ska och det lilla hjärtat slog fina 150 slag i minuten. Det var mysigt att få lyssna på hjärtat än en gång, samtidigt som det också hördes hur den knuffades, bökade och stökade på där inne. Sedan var det oerhört skönt att också ärligt kunna berätta för barnmorska att jag nog aldrig varit lyckligare eller mått bättre än vad jag gör nu :)

Cotton:
    Ni var verkligen bedårande vackra på er bröllopsdag! :)

Kajsa30: Kul att höra att profylaxkursen var bra och dessutom över förväntan.

Muminbebis: Min mage såg bara lite smårund och svullen ut ändra fram till v 20-22 någonting. Nu är jag i vecka 26+5 och det är först de senaste veckorna som den egentligen gjort sig till känna som en riktig gravidmage. Ju mer den växer, desto mer känns också lilla bebben och dess rörelser av. Det är mysigt och väl värt att vänta på :)

Fika: Jag ser verkligen fram emot morgondagens fika, det ska bli riktigt trevligt! Vi ses vid 18-snåret!

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?