Inlägg från: MorMaria81 |Visa alla inlägg
  • MorMaria81

Första barnet, i Göteborg?

Hej!
    Jag hoppar gärna in i denna tråden!
    Jag har bf den 22 dec..
    Känns skönt att ha lite härliga människor att diskutera sin grav med. Ibland känns det som man tänker alldeles för mycket!!Glad
    Jag mår väldigt bra nu, har mått lite illa och varit väldigt trött fram till v 12. Nu är jag bara lite trött ibland..
    Jag går på mvc i gamlestan och tycker att de är helt ok. Har inte blivit erbjuden någon mamma grupp eller liknande. Finns  inte det här i gbg? Någon som vet?
    Detta blir ju lite som en mammagrupp kan man säga..
    Ha en underbar dag alla!!
    M

• MorMaria81
    Soffi83 skrev 2010-07-12 08:10:31 följande:
    Välkommen :)
    Vet inte riktigt vad du menar med mammagrupp? Det enda den MVC jag går på har erbjudit är en föräldrautbildning senare i höst. Är det något sånt du menar?Glad 
    Hej och tack!!
    Jag bodde i Stockholm under min förra grav och då blev jag satt i en grupp där vi fick erbj om olika träffar och info möten. Vi blev som en mamma grupp som skulle träffas enda fram till födseln och även efter om man ville.. Men det kanske är föräldrarutbildningen som är namnet här... När går man den?
  • MorMaria81
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-12 10:48:02 följande:
    Åh va skönt att trilla in här och känna att man inte är den enda! 
    Jag sitter i valet och kvalet om jag ska boka in ett extra ultraljud trots att RUL är om 2,5 veckor eller om jag ska försöka vänta....

Välkommen hit MorMaria81 och grattis till ditt plus Skrattande
    Tack!!Cool
    Jag tycker att man ska gå på så många ultraljud man vill. Bara man känner sig trygg och säker.
    Jag tycker det är jätte svårt att inte oroa sig. Vi har varit på 4 ultraljud hittils och det blir säkert fler. Glad(Det har iofs berott på blödningar att vi varit på så många)
    Gör som du känner och skäms inte för att du är orolig!
  • MorMaria81
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-12 22:39:22 följande:
    Tarda: Skönt att höra att allt var bra med din lilla knodd Glad
    737dagar: Vilken fin bebis du har Solig Tydligt man ser allt med tycker jag!
    MorMaria81: Tack! Jag har faktiskt skämts för att jag är så orolig, men jag tycker man blir lämnad vind för våg under halva graviditeten. Och allting är nytt och man vet inte något...känns fel att ringa till barnmorskan stup i kvarten med, även om jag vet att det egentligen är okej.

Vi var på ett ultraljud hos Barnmorskegruppen idag. Ringde och pratade med dom och dom tyckte det var bättre att vi tog en kik på bebisen så att jag kunde känna mig lugn sen. Knappt 3 timmar efter samtalet var jag och sambon där, skönt att slippa sitta och tänka på det i flera timmar.

Bebisen var mycket större än sist vi såg den nu, och hjärtat slog så fint. Tårarna rann på mig, och när bm började visa på ett hjärta med fyra kamrar, två hjärnhalvor, en ypperlig ryggrad och sa "det är en helt perfekt liten bebis" så grät jag så jag skakade. Hon la sin hand på min arm och sa "du kan inte riktigt tro att det här är sant va?", och det kan jag ju inte...

Blev förflyttad igen, till 15+0, när jag egentligen trodde 15+5 och har nu bf 3 januari (enligt sista mensens första dag skulle det varit 27:e dec). Moderkakan låg i bakvägg och vi fick till och med en gissning på könet: "jag kan inte se någon snopp....men det är ju högst osäkert. Men skulle jag gissa så skulle det bli på att det är en tjej". Hihi, vi får väl se vad som sägs längre fram...

Grät i nästan en hel timme efter besöket och har sedan dess känt mig alldeles känslomässigt slut. Det var dubbel oro som gick bort idag; en levande bebis och dessutom en helt perfekt sådan! Så nu behöver jag inte fasa för RUL:et. Drömmer
    Åh vad härligt! Det gör så mycket att bara få se att allt är ok!!
    Jag förstår dig precis!!! Man kan ju inte fatta att det är sant att man ska ha en liten bebbe!!
    Så skönt att de också tar dig på allvar, har hört så många historier om gravida som har fått vänta trots blödningar och andra problem.. Stor kram till dig!
  • MorMaria81
    Soffi83 skrev 2010-07-13 07:39:38 följande:
    Detta med föräldragrupper verkar variera över stan. Vi har blivit erbjudna en i september. Börjar 14:e och går en gång i veckan, totalt 4 ggr. Är på håret att vi hinner med sista träffen innan BF. Andra verkar knappt kunna erbjuda något alls för de har för få platser och en del har längre mellan träffarna. 
    Det är något som varje MVC bestämmer verkar det som. 
    Ok! Tack, jag ska kolla upp det med min Mvc så får vi se vad som händer..Glad
  • MorMaria81
    Jätten gluff gluff skrev 2010-07-13 08:31:25 följande:
    Åh så härligt att läsa Lillebäcks mamma! Blir alldeles tårögd jag med! Förstår din reaktion & att du är helt slut nu! Men tror du på det nu då?

Gud så jag längtar till vårt RUL!!!!
    Jag hade en hemsk dröm i natt.....

Jag har inte fått nån info om föräldragrupper MorMaria. Men jag hoppas att vi får det, jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med nyblivna mammor (gärna förstagångs) nära hemma.

Vilken härlig bild 737 dagar! En liten high five!
    Var går du på mvc? Jag vill gärna också ha kontakt med förstagångsmammor som man kan ta en fika med både före och efter förlossningen.
  • MorMaria81
    Kiaa skrev 2010-07-13 10:38:21 följande:
    Fika någon?
    Det har ju pratats om ny fikaträff i mitten av augusti, men jag & några med mig tyckte det var lite för långt tid att vänta. Så jag tänkte slänga ur mig ett förslag och så får dom som har tid och lust hänga på. Vad tror vi om onsdag 21 juli? Alltså om drygt en vecka? Blir vi inte så många och vädret är ok så är ni välkomna till min stuga i Slottsskogskolonien. Annars får vi bestämma nått fik på stan, kanske samma som förra gången?
    Nån som hänger på?
    Jag hade mycket gärna träffats!! Men jag jobbar (2 veckor på och 2 veckor) av på båt och just den 21:a är jag på båten så jag kan inte.. Men följer gäna med nästa gång!!
  • MorMaria81
    Jätten gluff gluff skrev 2010-07-13 10:06:19 följande:
    Jag bor i Kungsbacka MorMaria, så jag går på MVC där. Du bor precis som de flesta här i tråden i Göteborg antar jag?
    Jag jag bor i Göteborg..
  • MorMaria81
    cotton skrev 2010-07-13 21:41:19 följande:
    Tack Björnis för din utförliga beskrivning. Vi gifter oss den 4 september, så någon resa blir det nog inte förrän bebben kommit... Vi har aldrig varit så långt bort i Asien (dock på Mauritius som var paradisiskt) och funderar på att upptäcka denna östra del av världen.

Annizzen, jag ÄLSKAR Italien och avundas er som reser dit nu! Vi var i Rom i slutet på mars och skulle kunna bo i Italien typ...

Var på UL idag. Såg en superfin bebis som vinkade till mamma och pappa. *lycklig*  Snart kanske jag kan slappna av och börja glädjas fullt ut åt min graviditet... denna oro har ätit upp mig inifrån ibland.

Kan tyvärr inte fika den 21 juli! Jättesynd! Men vi får besök denna dag av Carls kusin som ska bo hos oss i några dagar och då blir det att umgås med dem. Men jag är med i augusti! Då minsann!
    Åh vad härlgit med ultraljudet!! Så skönt!!
  • MorMaria81
    Cotton:
    Ja du, jag har köpt ny Bh också. 2 storlekar fick jag gå upp!! Läste i en mamma bok att från v 16 kan brösten börja växa mer!! Glad Känner väl att nu räcker det.. Men man får väl passa på att njuta, sen efter amning och allt kommer de väl hänga och slänga lite överallt!! Haha

frökenelin: Kan du inte få kläder som döljer magen lite? Eller är det korsett och grejer som du ska ha på dig? Ska du spela teater i Göteborg till hösten? Jag jobbar som frilans artist så det kändes kul att träffa någon mer med ett frilans jobb. Ett tips är att prata ganska tidigt med försäkringskassan om mamma penning. De har inte riktigt koll på frilans delen märker jag..
    Jag har tyckt att det har varit bra att berätta för de i ensemblen så att de vet om det skulle hända något, också att man får vara lite försiktig om det är mycket fysisk teater. Iofs jobbar jag ju med dans så då finns det ju fler risker för sparkar och sånt..
    Hoppas att det ordnar sig!
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?