• Kiaa

Första barnet, i Göteborg?

Har ägnat den senaste halvtimmen (?) åt att läsa igenom tråden. Vill ju gärna vara lite uppdaterad när jag nu går in och presenterar mig
    Jag är snart 32 och väntar första knodden 28 december. Bor i Högsbo och är inskriven på Frölunda torg hos en underbar BM.

Hade jättegärna följt med på en fika, men eftersom jag ska gifta mig 3 juli, i småland, så åker vi dit redan den 28 juni... alltså missar jag eran "date" med typ två dagar
    Hoppas det blir fler tillfällen!

• Kiaa

Hej igen,
    jag ska på mitt första ultraljud den 15 juni. Då är jag i slutet av vecka 12. Eftersom vi har tänkt berätta om graviditeten för alla i samband med vårt bröllop (när jag är i v. 15) vill vi veta att allt ser bra ut, och att det verklligen finns en bebis där inne. För som flera av er redan skrivit, fast alla testerna visat på det osv så känner man sig ändå inte 100% säker förän man har sett/hört det. Själv är jag lite nojjig för att det är tvillingar också, så hoppas kunna avfärda det under ultraljudet.

Jag var hos en sjukgymnast i fredags. Har haft ont i svanskotan en vecka, och min barnmorska tyckte jag skulle boka en tid och prata med sjukgymnasten. Det visar sig att jag troligtvis har fått foglossningar runt svanskotan (redan?!!) så nu får jag inte löpträna längre *buhu* 0ch ska ta det lugnt med massa andra saker också. Känner att jag kommer bli fet som ett hus innan bebisen kommer nu när jag knappt får röra på mig. Men i allafall, hon sa också att det kunde vara tillfälligt och det behöver inte alls hålla i sig hela graviditeten. (Det kan också bli värre ovch värre, men det örat väljer jag att inte lyssna på) så jag håller tummarna för att jag snart ska få börja träna igen! Cykla får jag i allafall fortsätta med

• Kiaa

Här var det mycket liv. Kul!
    Bra med "medlemslistan" Englastar! Tack.

Jag har haft en hel del symptom. Jag har varit vansinnigt hungrig (vi pratar värk i magen) samtidigt som jag inte kunnat få mig själv till att äta nånting. På hela dagen. Framåt kvällen släppte matavertionen och jag proppade i mig allt (helst onyttigt) som fanns i närheten.
    Jag har sprungit på toaletten för att kissa (pyttelite varje gång) typ 2 gånger i timmen. Dessutom var jag uppe 1-2 ggr per natt och kissade.
    Jag har varit SJUKT trött!!! Sovit 10h per natt och ändå varit tvungen att sova minst en timme när jag kom hem från jobbet.
    Mina bröst har varit så ömma att jag fått köpa en speciellt natt-bh för att över huvudtaget kunna sova. för att inte tala om hur off-limit de varit för min stackars sambo.
    Humörsvängningar har jag haft en och annan av, och till och med några mindre (omotiverade) gråtattackacker.

Ja, det var nog det hela.  Men de senaste 4-5 dagarna har jag mått prima. Tyvärr kom då detta med svanskotan (foglossningen?) men det är inte så farligt.
    Och om 8 dagar är det som sagt dags för första ultraljudet.

Ja just det, och sen har magen svullnat så jag ser vansinnigt gravid ut, och vägen plussat ett par kilo redan.

• Kiaa

Jossan. Nej, några barn sen tidigare har jag inte så det kan inte vara mitt bröllop du ska på Är bruden från Göteborg då?
    Jag hade precis som du inte tänkt att säga nått till min chef än på ett tag. Hade faktiskt tänkt vänta till efter semestern när det blev ordentligt synligt att jag var gravid. Men sen började han prata om en massa projekt jag skulle leda eller vara med i, och där nånstans kände jag att jag var tvungen att säga det. Han blev inte det minsta överraskad (är ju som sagt 32 år och ska gifta mig i sommar - känns inte som graviditet är helt otippat i det läget) och han har varit jättebra med allt.

• Kiaa

Hej,
    en liten fråga bara. Ni som varit hos Mama Mia och gjort Ultraljud. Hur lång tid innan fick ni boka eran tid? Och hur sent har dom öppet på kvällarna.

• Kiaa
    Dilemma: Som jag skrivit tidigare ska jag gifta mig den 3 juli. Fick idag reda på att mina två brudtärnor (som är min blivande mans systrar) har planerat att ta med mig till Hagabadet på lördag för en härlig "mini-möhippa". Problemet är att vi ännu inte berättat för någon (förutom min mamma, min brudklänningssömmerska och min chef) att jag är gravid, och när dom ser mig i bikini kommer det inte finnas någon chans att dölja det - min mage putar jätte mycket. Så vad ska jag göra? Om vi berättar för dom så innebär det att vi "måste" berätta det för typ hela familjen. Att säga nej tack till Hagabadet känns inte direkt varken roligt eller trevligt mot dom  som planerat detta i flera månader. Ska försöka få tid hos Mama Mia imorgon för att göra ett tdiigt Ultraljud och se så allt är ok nu (är i vecka 11 så den mest kritiska perioden är snart över). Hur hade ni andra gjort?
  • Kiaa

Nu har jag gogglat runt och läst hur mycket som helst om bubbelbad och graviditet och - hör och häpna - det råder delade meningar. Några sidor säger att det inte är nån fara alls. andra sidor att man absolut inte ska vistas i vatten som är över 38,9 grader innan vecka 7, och max 10 minuter efter vecka 7. Hmmm... Varför kan det aldrig finnas några entydiga svar?!!

Så planen är nu att ringa min BM imorgon och förklara läget för henne. Kolla vad hon säger om bubbelpool och kolla om hon har möjlighet att göra ett ultraljud. Om hon inte har det, ringa Mama Mia och kolla om jag kan boka in ett där. Så får vi se vart jag hamnar...

• Kiaa

Måste börja med att skicka en stor ros till min MVC i Frölunda.
    Åkte dit i morse, förklara mitt dilemma, och en kvart senare hade dom fixat ett ultraljud åt mig. Och allt såg jättebra ut. Det var EN livlig krabat (var ju orolig för tvillingar pga att jag ökat i vikt så pass mycket och även börjat få foglossningar så väldigt tidigt) och han/hon sprattlade runt så glatt och hjärtat bankade på. Underbart!
    Så nu har vi bestämt att vi ska berätta för familjerna. Vi får hålla tummarna för att allt fortsätter gå bra även fortsättningsvis. (Jag är ju i vecka 11+0)

Frågade förresten ang. bubbelpool och graviditet. Min BM sa att för fostrets del så var det ingen risk. Där emot är det lite större risk att jag råkar ut för UVI eller svamp pga bakterier i det varma vattnet. Man hon tyckte absolut jag skulle åka dit och njuta. Så det kommer jag göra. Kan tänka mig att det nästan bara kommer bli bebissnack nu när vi bestämt oss för att berätta det (och lite bröllopsplanering kanske)...

• Kiaa

Bjornis: nej, ingen bild denna gången. Det fanns ju inte så jättemycket att se än med tanke på att jag bara är i v.11+0. När vi gör det "riktiga" ultraljudet v 18 kommer vi köpa bild.

• Kiaa
    Fialisan skrev 2010-06-10 11:18:20 följande:
    Erwanith, du som har gått lite längre. Är det normalt att börja må illa igen senare under graviditeten?? Mådde väldigt illa fram tills vecka 12-13 men de gick över när jag ätit något.
    Nu på senare så har jag svårt att sova och börjat må väldigt illa, igår och idag främst. Trodde illamåendet försvann där i början ju =( Usch orkar inte med en sån period till, urk.
    Någon mer som har problem med fogarna? ja fick det redan i v 12, barnmorskan menade det att det bara var hormonellt, men hon fick allt ändra sig nu :P Går inte en dag utan att jag har ont, och på jobbet är det olidligt. men måste stå ut så man får lite pengar sen iaf...
    Fialisa: jag började få ont i svanskotan redan vecka 10. Har varit hos sjukgymnast som säger det är foglossning, och fått ett sånt där bälte som jag ska ha på mig så ofta jag kan. Främst när jag rör på mig. Får inte springa, och ska helst inte göra för monotona rörelser under en längre tid; t.ex gå eller simma. Där emot cykla är ok. Jag tycker detta är jättetråkigt eftersom jag brukar löpträna åtminstonde ett par gånger i veckan. Nu är den enda motionen jag får mina cykelturer.
    Vad har du för symptom av din foglossning?
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?